Gå til innhold
Arkivverket

Dinslekt.no


Anett Ytre-Eide
 Del

Recommended Posts

Jeg har RootsMagic som jeg bruker til slektsgranskingen, men jeg har liksom ikke blitt helt frelst. Jeg bruker også GENI når jeg leter etter aner, fort gjort å slette en linje om det her oppstått feil, men ellers er ikke det optimalt heller. Kikket på Dinslekt.no, og synes det så lekkert ut. Der har de også kart man kan plotte inn bosted osv., og lekre sirkel-anetavler. Noen som har gode eller dårlige erfaringer med Dinslekt.no? Startet en tråd tidligere der jeg spurte om råd. Mange av forslagene der forkastet jeg, jeg hadde ikke sansen, eller datamaskinen min ville ikke være med på det. Så nå spør jeg altså KUN om dette programmet, som så vidt jeg kan se ikke ble diskutert den gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også Dinslekt innimellom, nettopp til slike anetavler som det er bra på. Jeg tviler på at det er å anbefale som eneste slektsprogram, det er kanskje heller ikke intensjonen at det skal være det. Det blir fort til at du "brenner alle broer" når du begynner å jobbe bare med en nettbasert løsning, fordi eksportfunksjonene kan vise seg mangelfulle. Du kan ikke sette deg i en situasjon der du ikke kan migrere seinere fordi f.eks kildehenvisningene ikke eksporteres riktig.

 

Du kan vel enkelt teste ut om dette er bra nok selv. Importer ditt komplette tre til Dinslekt, med kilder og alle detaljer. Eksporter tilbake til Gedcom og importer til RM eller annet program. Hvis alle kildehenvisninger og detaljer er intakt så kan du vel trygt bruke bare Dinslekt.

 

Husk også at lokalt installerte programmer stort sett er mye mer avanserte enn nettbaserte. Du vil miste funksjonalitet, selv om du kanskje ikke trenger den akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var gode råd. Jeg kan fortsette med Roots som jeg ikke synes er så lekkert, og så kan jeg ha Dinslekt, særlig da når resten av familien skal få se hva jeg driver med. Skal prøve å se hva som skjer når jeg overfører filer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Venter og venter* på gedcom-filen fra GENI. Hvis det går smertefritt er mye arbeid spart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gedcom-filen er 49 MB, og det ser ikke ut til at jeg får lasta den ned til Dinslekt.no. Er det størrelsen tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den jo som zip-fil, men trodde den måtte være utpakket for å importere til Dinslekt?? Som zip-fil tror jeg den var på 13 MB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det stemmer at det må være utpakket for å kunne installeres i et annet program, men det kan også hende at disse to slektsprogrammene ikke er kompatible. Det er nemlig ikke alle slektsprogrammene som 'samarbeider' slik at man kan overføre data mellom dem. :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg også begynt å bruke dinslekt.no

 

 

Dette ser spennende ut og såvidt jeg ser er det også gratis. Der kan man søke i andres slektrær og dele info med hverandre. Men jeg vil anbefale som nevnt i tråden her at man bygger opp egen base og ikke bare bruker online tre.

Takk for tipset foressten :)

 

 

Vennlig hilsen

 

 

 

Jan Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fulgte rådet til Asbjørn Værnes og etablerte en brukerkto hos Dinslekt.no for deretter å importere ei Gedcom fil med et utvalg fra min RootsMagic database. Ikke all info ble med over, bl a manglet det detaljer i kildehenvisningene. Da jeg eksporterte ei Gedcom fil tilbake til min RootsMagic base fra Dinslekt.no som en sjekk, var det ytterligere mangler. Jeg konkluderer derfor med at mhp nettbasert slektsdatabase vil jeg fortsatt holde meg til Tribalpages.com.

 

Kjell H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det stemmer at det må være utpakket for å kunne installeres i et annet program, men det kan også hende at disse to slektsprogrammene ikke er kompatible. Det er nemlig ikke alle slektsprogrammene som 'samarbeider' slik at man kan overføre data mellom dem. :angry:

 

Det jeg til slutt klarte å importere tror jeg var zip-filen (hadde prosesser gående på flere maskiner samtidig for å se om noe fungerte), fikk importert alle personene, men merkelig nok var ingen i slekt med hverandre. ;) Hver enkelt person så ut som de hadde beholdt alle filer osv., men uten forbindelse med hverandre ble det jo bare tull. Sletta alt. Skal legge inn manuelt tenker jeg.

 

Dinslekt har jo mange morsomme funksjoner, som nevnt bla. flotte sirkelkart, og slikt liker jeg! Også veldig greit for å få oversikt, og for å dele med familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ganske viktig at man selv liker programmet man skal jobbe i. Synd at det ikke gikk! :unsure: Hvis du skal legge det inn manuelt (igjen ... i forhold til det du har på Geni) håper jeg virkelig at det ikke er uoverkommelig mye du må legge inn nå.

 

Men det du allerede har inne på Geni, det lar du kanskje være der også? Det må jo være en betryggelse at man har det flere steder ... og kanskje også utfordrende, fordi programmene er så forskjellige.

 

Vennlig hilsen Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På GENI ligger det jo uhorvelige mengder, ting jeg ikke har lagt inn selv, men jeg sa ja til et par "mergers" i begynnelsen, og plutselig satt jeg der med forfedre tilbake til både Odin og Allah. ;) Det jeg har lagt inn der selv er ganske overkommelig å legge inn manuelt tenker jeg. Håper jeg blir fornøyd med Dinslekt, slik at jeg slipper å starte på nytt igjen i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper virkelig det, jeg også. La oss gjerne høre hvordan du liker programmet etter en tid, for her er sikkert mange som ennå ikke har bestemt seg helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal gi tilbakemelding, er bare ikke sikker på hvor mye jeg rekker før jeg stikker til utlandet (neste uke), men når jeg har kommet i gang skal jeg gi lyd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å spore av tråden, men det finnes mange gode web-baserte løsninger for slektsforskning. Jeg bruker mitt private slektsprogram (TMG) på min egne lokale maskin, men jeg jobber også ganske mye med andre personer fra hele verden og da bruker jeg en webbasert løsning kaldt "webtrees" (tidligere phpGedView). Jeg er egentlig litt skeptisk til løsninger som Geni og Dinslekt (mest fordi data lagres hos en tredjepart som jeg har liten eller ingen kontroll over). Den største bakdelen med webtrees er at det krever at man er forholdsvis datakyndig og har tilgang til ett serversystem der programvaren og dataene kan lagres. En annen bakdel er du må selv ta ansvaret for å sørge for administrasjon, datasikkerhet, tilgangsbegrensing og backup. Og disse bakdelene er nok dessverre nok til at mange aldri velger og prøve slike løsninger til tross for at de er fullverdige webbaserte slektsprogrammer.

 

Men hold oss oppdatert! Jeg er også veldig interressert i og høre hva ditt inntrykk av Dinslekt.no er etter at du har brukt det en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det som står bak Dinslekt?

Prøvde å finne det ut, men fant ingenting om det.

Det gjør meg ganske skeptisk, men så vil jeg også

ha min slektsbase hos meg, og heller ikke at andre

roter i den.

 

Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant denne tråden på DIS-forum. Antar at de som er registrert der kan finne ut hvem vedkommende er. Ellers trenger man ikke legge ut noe offentlig hvis man ikke vil. At skaperne av programmet roter i slektstreet ditt tviler jeg jo litt på. Alt om meg er jo egentlig tilgjengelig for alle uansett, hvis man gidder å forske på meg. Jeg synes i alle fall det er et bra program rent visuelt, og det er en av tingene jeg ser etter. Hvor brukervennlig det er har jeg ikke helt oversikt over ennå. Filene jeg overførte fra RootsMagic så i alle fall ut til å overleve mer eller mindre intakte.

 

Ellers ser jeg det å ha slektstreet sitt på nettet som en backup. Den maskinen jeg vanligvis jobber på er troende til det meste, så jeg synes det er betryggende å ha ting flere steder. Hadde jeg vært mer datakyndig kunne jeg gått for andre løsninger ja, men jeg har såpass mange ting jeg driver med at å sette seg inn i slikt kommer et stykke ned på lista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker kanskje programvaren litt annerledes da. Jeg bruker nettløsninger i de tilfeller da jeg må samarbeide med andre i forbindelse med en slektsgren. Løsninger som webtrees kan da være kjempenyttig og man kan hurtig og effektivt informere brukerne sine om ny informasjon, alternative tolkninger og/eller direkte feil. Vi har også da full kontroll over hvem som har tilgang til informasjonen.

 

Kanskje jeg er litt paranoid av meg (og kanskje en liten kontroll-freak) :) Når jeg først begynte med slektsforskning så fikk meg mye av min informasjon fra folk som hadde publisert sine slektsdata på nett (og det var mye mindre vanlig da og publisere slektsinformasjon på nett enn det er i dag). Informasjon publisert på nettet slik kan bli stående for evig tid og feil er veldig vanskelig og rette opp i. Jeg lærte dette den tunge veien og har brukt mange år nå på og kontrollere alle mine data mot primærkilder. Kanskje på grunn av dette så er jeg veldig tilbakeholden når jeg skal "dele" min slektsinformasjon med andre - ikke fordi jeg er opptatt av og holde dataene hemmelig (jeg publiserer aldri informasjon om levende personer uansett) - men fordi jeg vet at det jeg publiserer vil sannsynligvis bli flytende på nettet i all tid fremover.

 

Men det er svært mange som har veldig solide websider og programvareløsninger for publisering av slektsinformasjon på nett og mange av disse har vært kjempenyttig for meg i min slektsforskning. Det skal ihvertfall bli spennende og høre hva du selv synes om Dinslekt.no etter og ha eksperimentert med det en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.