Gå til innhold
Arkivverket

Fornavnet Serkve - Sverkve? - Serkved - Serkvid - Serkvið


Anne M. Berge
 Del

Recommended Posts

Jeg lurer på om noen kjenner til formen Sverkve (nevnt i Vossaboki under Seve) som variant av Serkved eller Serkve? Er dette en lokal variant, en avskriftsfeil eller et annet navn?

 

På generelt søk i Digitalarkivet kommer bare to treff opp for Sverkve, men mange for de andre (kjente) formene av navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettstedet barnimagen har en oppføring:

* Sverke (Sverk, Sverker): Svart og spyd

* Serkve: Variant av Sverke

Jeg finner ingen kilde på nettsiden.

 

Ingen av variantene ser ut til å være i bruk i dag, 3, 2, 1 el 0 treff på ssb.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettstedet barnimagen har en oppføring:

* Sverke (Sverk, Sverker): Svart og spyd

* Serkve: Variant av Sverke

Jeg finner ingen kilde på nettsiden.

 

Ingen av variantene ser ut til å være i bruk i dag, 3, 2, 1 el 0 treff på ssb.no.

 

Fant en tysk nettside: http://www.nordicnames.de/wiki/Sverker

Der oppgis Svartgæirr som opprinnelse:

http://www.nordicnames.de/wiki/*Svartg%C3%A6iRR

 

- men formen Serkved er ikke nevnt.

 

Noen som har Krukens personnavnleksikon for hånden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos Kruken er navnets etymologi som du allerede den. Navnet skal opprinnelig ha vært et tilnavn, som senere ble brukt som fornavn. "Kjend son førenamn frå ca 1200. I etterref. tid særleg nytta i MogR med tyngdepunktet på Sunnmøre, og i Rindal, Surnadal og Stangvik. Vanleg form m.a. i 1801 er Sverke, elles Sverker, Serqve o. l. Namnet har og tradisjon i Hordaland i formen Sverke, tidlegare dessuten nytta i Trøndelag ( der også Sverk). Kongenamn i Sverige i mellomalderen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos Kruken er navnets etymologi som du allerede den. Navnet skal opprinnelig ha vært et tilnavn, som senere ble brukt som fornavn. "Kjend son førenamn frå ca 1200. I etterref. tid særleg nytta i MogR med tyngdepunktet på Sunnmøre, og i Rindal, Surnadal og Stangvik. Vanleg form m.a. i 1801 er Sverke, elles Sverker, Serqve o. l. Namnet har og tradisjon i Hordaland i formen Sverke, tidlegare dessuten nytta i Trøndelag (der også Sverk). Kongenamn i Sverige i mellomalderen".

 

Tusen takk, Astrid!

 

Sverke virker da som den mest korrekte/vanlige formen i Hordaland (Voss) - er Sverkve (med en ekstra V) en feilskriving/forvansking?

 

Flere av mine sunnmørsaner har navnene Serqve og Serqvid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ingen av variantene ser ut til å være i bruk i dag, 3, 2, 1 el 0 treff på ssb.no.

 

Her er iallfall ein Serkve, f.1973

http://www.sports-reference.com/olympics/athletes/lo/sverke-lorgen-1.html

 

og eg finn to Sverke i telefonkatalogen (postnr. 1188 Oslo og 6002 Ålesund) og ein til i ei anna kjelde (6100 Volda, truleg

nær slektning av han i Ålesund).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sverke virker da som den mest korrekte/vanlige formen i Hordaland (Voss) - er Sverkve (med en ekstra V) en feilskriving/forvansking?

 

Flere av mine sunnmørsaner har navnene Serqve og Serqvid.

 

Sverkve behøver ikke nødvendigvis være en feilstaving, selv om jeg ikke har vært borti den varianten av navnet før. Det kan være laget som andre navn som slutter på -ve, som Trygve og Yngve.

 

Jeg stammer også fra to stykker som het Serkve (to blad av samme slekt). Begge bodde i Nesset, men hvor den eldste av dem, Serkve Trondsen Istad, f. omkr. 1620, kom fra, vet jeg ikke. Han bodde på Istad fra senest 1645. Han hadde en søster, Gjøri Trondsdatter, som var gift med Ole Alfsen på Kortgården i Bolsøy. Ved skiftet etter henne i 1687, arvet bl.a. hennes brorbarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.