Gå til innhold
Arkivverket

Færre scannede kirkebøker ligger på nett?


Mona Moum
 Del

Recommended Posts

Jeg var aktiv her inne i 2006-2007 og hadde da tilgang til kirkebøker fra div plasser i Østfold. Nå ser jeg at mange av disse ikke lenger ligger ute på nett. Er det noen grunn til det? Er det andre som har opplevd det samme? :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tviler jeg på, med mindre det var noen veldig nye ting som lå ute før sperrefristene ble konkretisert?

 

Har du noen eksempler på hva du leter etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Dødsdagen til min oldefar Martin Rød. Han døde i 1945. Det fant jeg på nettet tidligere, men nå er som sagt masse vekk. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

" før sperrefristene ble konkretisert"

 

Kan du fortelle litt mer om det? Jeg har igjen tatt et nytt søk og konstatert at det kun gjenstår, i beste fall, 1/3 av hva som lå der i 2006-7

 

Hvordan finner en da protokoller for gravlagte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_special=om

 

"Av personvernhensyn kan ikke alle kirkebokslistene legges ut på nettet helt frem til vår tid. Med utgangspunkt i lovverket er det fastsatt grenser for de "nyere" listetypene. Den generelle klausulen er 60 år, men for listetyper som kan vise dødsårsak, er klausulen utvidet til 80 år. Døpte og konfirmerte kommer i en særstilling, da listetypene rammes av at opplysninger om adopsjoner foretatt etter adopsjonsloven av 1935, krever 100 års klausul".

Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, men det var da virkelig både eldre og yngre bøker som var scannet inn. De var i allefall frem til 1937

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, men det var da virkelig både eldre og yngre bøker som var scannet inn. De var i allefall frem til 1937

 

 

Ja, da de første kirkebøkene ble skannet inn, i pilotfasen, ble det publisert en del bøker - også med gravferdslister. Etter en stund ble det gjort en avtale mellom Arkivverket og Datatilsynet om hvor nye ting som kunne publiseres, og dermed kom man fram til reglene nevnt over.

 

(Så vidt jeg husker...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men på Statsarkivet kan man ennå lese disse bøkene, eller?? Jeg har iallefall for en av "mine" bygder, besøkt statsarkivet i Trondheim for å finne opplysninger som var fjernet fra nettet. Dette gjaldt dåpslister omkring 1940. Er det ikke samme klausulregler for arkivene som digitalarkivet? Riktignok et par år siden jeg gjorde dette nå, så det kan jo ha blitt fjernet også fra Statsarkivet i ettertid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også fått notert hva som sto ved en oldemors død i 1938, på Statsarkivet i Kr.sand. Da fant den ansatte frem, og jeg fikk "et kjapt blikk", men fikk ikke tatt kopi. De henviste til regelen om80 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen restriksjoner ved SA Trondheim den gangen jeg dro dit for å lese opplysninger som var blitt fjernet fra nettet...

Mulig at den aktuelle kirkeboka er gjennomgått med tanke på adopsjoner o.l, og man hadde funnet ut at dette ikke hadde forekommet i "min lille bygd", og at akkurat denne boka derfor kan være tilgjengelig? Hva vet vel jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med så mye problemer det har vært med søkemotoren til scannede kirkebøker i det siste, så kan jo det være årsaken. Det er "ganske tilfeldig" hvilke kirkebøker som synes å komme frem, og hvis du søker et antall ganger på samme distrikt vil du se at utvalget du får frem kan være forskjellig fra gang til gang. Idag får man imidlertid ikke opp noenting p.g.a. feil med proxyserver :-(((

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar. Selv om jeg ikke lenger finner opplysningene jeg trengte, så er det en trøst at også andre har erfart det samme. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.