Gå til innhold
Arkivverket

Opplysninger om min far 1936-1942


Niels Hegge
 Del

Recommended Posts

Min far tok eksamen artium 1936, jeg har "studenter fra 1936" der all informasjon om skole og andre elever er med.

 

Jeg vet att han gjorde militærtjeneste i kystartilleriet, har sett ett bilde der han står i flott uniform. Er det mulig å finne ut hvor og når han gjorde militærtjenesten?

 

Han studerte også ved Universitetet i Oslo, men det er samme problem der, jeg vet ikke hva han studerte og hvor lenge. Kan man finne ut av dette? Studiene ble avbrutt når han ble arrestert for å sende radiomeldinger til England. Så ble det giftemål og annen karriere enn det han kanskje hadde tenkt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset, men når og hvordan han ble arrestert vet jeg, og han ble frigitt 1942. Det jeg ikke vet er som sagt militærtjenesten og studiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er omtalt i studentene fra 1937, utgitt til 25 års jubileet i 1962, men det står ikke noe annet om utdannelsen enn at han gikk reallinja på Stabekk skole. Har du sett i studentene fra 1937 utgitt til 50-årsjubileet i 1987?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev feil i første innlegg, det er studentene fra 37 som står i bokhylla hjemme. Jeg vet att han studerte i Oslo, han fortalte en del om hvordan de satt på forskjellige konditorier for å finne ut hvor de hadde best napoleonkake. Jeg vet også att han ikke ble ferdig med studiene og fikk velge ett annet yrke, han som så mange andre dro til sjøs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Niels !

Har du fødselsdato og år på din far?

Dersom han gikk på befalsskole før 1940 og han var i kystartillries så bør du prøve Oskarsborg.

Det er vel mest sansynlig at han utførte mil. tjeneste i årene 1937-1940, og da på kystartilleriets skole.

Mvh.

Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kåre!

Takk for informasjonen. Jeg har hans fødselsdata. Er ikke sikker på om han var befal, men de kanskje har rullene for de andre også der.

 

Mvh

Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.