Gå til innhold
Arkivverket

Sosialistisk Kvinnegruppe, Løkken rundt 1910


Anett Ytre-Eide
 Del

Recommended Posts

Noen som har tips til hvor jeg kan finne ut mer om denne gruppen? Jeg holder på å lese Kvinnene i gruvesamfunnet Løkken verk, der står det litt, men i følge boken finnes det ikke mye informasjon om disse kvinnene. Men kanskje finnes det noe ett eller annet sted? Sosialistisk Kvinnegruppe meldte seg inn i Norges Kommunistiske Parti på et tidspunkt, men noe medlemsregister er vel kanskje vanskelig å få tak i? Min tippoldemor var medlem i SK i flere år forstår jeg ut fra boken (det er to bilder av henne der), men jeg skulle gjerne visst litt mer. Var hun med da de meldte seg inn i NKP f.eks. Noen råd??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har tips til hvor jeg kan finne ut mer om denne gruppen? Jeg holder på å lese Kvinnene i gruvesamfunnet Løkken verk, der står det litt, men i følge boken finnes det ikke mye informasjon om disse kvinnene. Men kanskje finnes det noe ett eller annet sted? Sosialistisk Kvinnegruppe meldte seg inn i Norges Kommunistiske Parti på et tidspunkt, men noe medlemsregister er vel kanskje vanskelig å få tak i? Min tippoldemor var medlem i SK i flere år forstår jeg ut fra boken (det er to bilder av henne der), men jeg skulle gjerne visst litt mer. Var hun med da de meldte seg inn i NKP f.eks. Noen råd??

 

Hei Anett !

Jeg kan prøve å hjelpe til med å finne ut av dine spørsmål fordi at jeg har god kontakt med både noen eldre damer og andre som kan ha no nytt om det.

Om din tippoldemor var fra Løkken så er det også muligens lettere å finne ut av det ?

 

Mvh. Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Magne

Her finner du Anetts tippoldemor:

http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/171431-mormors-morsmors-mor/page__st__80

(siste innlegg i tråden).

 

Aud M

 

Hei Aud Marion !

Takker også for hjelp med dette.

Har funnet Berit og Hjalmar i 1910 og dåpen på deres datter i 1913.

 

Skal vi prøve å hjelpe Anett videre med det, om ho da har ønsker om det ?

 

Hå ei fin pinstihalj du å.

Från Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Aud Marion !

Takker også for hjelp med dette.

Har funnet Berit og Hjalmar i 1910 og dåpen på deres datter i 1913.

 

Skal vi prøve å hjelpe Anett videre med det, om ho da har ønsker om det ?

 

Hå ei fin pinstihalj du å.

Från Magne.

 

Magne, jeg har veldig mye på Berit og Hjalmars slekt hvis det var det du mente!! Men Sosialistisk Kvinnegruppe og Marit Sande er jeg veldig interessert i å få vite mer om! Også detaljer om familien hennes på Løkken, men ikke anene, jeg har det jeg har funnet ut selv, og har nettopp mottatt en sending fra Leidulf Hafsmo (som er min "ikke-genetiske" onkel). Leidulf har laget et ganske bra tre på Berit Sande. Den han ikke hadde noe på var Marit (f. 1818), som jeg har en laaang tråd på her i forumet. Jeg har også vært på biblioteket og sikret meg 4 Meldalsbøker, så der får jeg vel også litt info.

 

Jeg kan heller komme tilbake til eventuelle hull i stamtavla når jeg får sett mer på Leidulf sitt arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå håper jeg at Magne korrigerer meg om jeg tar feil, men jeg ser at familien Sande bor på Nordgjerdet ved folketellinga 1910. Dette er vel heimplassen til Ingvald Svinsaas ?

http://www.melhuskulturen.no/article.php?id=1223&p=

 

Jeg synes flere av navna i familien Sande virker kjent; at dette var folk mine besteforeldre på Bjørnli (du kjenner vel til Bjørnli etter å ha lest boka, Anett ?) kjente. Synd det ikke er noen jeg kan spørre lenger. Bestemor Mali var fra Surnadal, så det kan være årsaken til at de var venner og kjente. Jeg har ikke funnet at de var i slekt.

 

Aud M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en morsom forbindelse! Når jeg ser på tellingskretsen fra folketellinga finner jeg i alle fall bare ett sted ved det navnet, så da må det vel være den. En interessant opplsyning at plassen blei solgt i 1919. Jeg har ikke kommet så langt at jeg har rekonstruert hendelsene i familien ennå, men det var en ny puslespillbit det der.

 

Jeg har heller ingen å spørre. Veldig morsomt hvis de kjente hverandre, den familien var jo de eneste Sandene i Meldal, så det kan ikke ha vært noen andre i alle fall. Det jeg vet er at Berit, Marits datter og min oldemor, var på Svalbard da luftskipet Norge befant seg der, og mormor dro fra Løkken til Bergen for å jobbe som tenåring. Da var vel mange av familien døde i gruveulykker og spanskesyken (mormors far i alle fall).

 

Nå blir jeg i alle fall nødt til å lese noen av Svinsaas' bøker.

Endret av Anett Ytre-Eide
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en morsom forbindelse! Når jeg ser på tellingskretsen fra folketellinga finner jeg i alle fall bare ett sted ved det navnet, så da må det vel være den. En interessant opplsyning at plassen blei solgt i 1919. Jeg har ikke kommet så langt at jeg har rekonstruert hendelsene i familien ennå, men det var en ny puslespillbit det der.

 

Jeg har heller ingen å spørre. Det jeg vet er at Berit, Marits datter og min oldemor, var på Svalbard da luftskipet Norge befant seg der, og mormor dro fra Løkken til Bergen for å jobbe som tenåring. Da var vel mange av familien døde i gruveulykker og spanskesyken (mormors far i alle fall).

 

Nå blir jeg i alle fall nødt til å lese noen av Svinsaas' bøker.

 

Hei !

Jeg skal ta en prat med de eldre og da både damer og herrer på Løkken og er vi heldige så kan det bli noe nytt derfra og både med bilder og andre ting.

 

Aud Marion, Nordgjerdet stemmer men ikke bildet der en del hus er med, men et der av Ingvald.

 

Boka og romanen Arven fra Nyplassen av Anne Mari Svinsaas kan også anbefales.

 

Bygdebok for Meldal, Gard og Ætt bind I ( romertall ) side 469 Nordgjerdet.

Anett og Aud Marion, hva finner vi der ?

 

Mvh. Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Jeg skal ta en prat med de eldre og da både damer og herrer på Løkken og er vi heldige så kan det bli noe nytt derfra og både med bilder og andre ting.

 

Aud Marion, Nordgjerdet stemmer men ikke bildet der en del hus er med, men et der av Ingvald.

 

Boka og romanen Arven fra Nyplassen av Anne Mari Svinsaas kan også anbefales.

 

Bygdebok for Meldal, Gard og Ætt bind I ( romertall ) side 469 Nordgjerdet.

Anett og Aud Marion, hva finner vi der ?

 

Mvh. Magne.

 

Hei !

Kan også nevne at om det søkes i Gravminner i Norge, Sør-Trøndelag, Meldal og Sande så finnes det også noe der som kan bli nyttig å ha.

 

Boka Bergskatt av Torill Brekke er også om Løkken og gruvesamfunnet der i de siste 350 år.

 

Mvh. Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Bygdebok for Meldal, Gard og Ætt bind I ( romertall ) side 469 Nordgjerdet.

Anett og Aud Marion, hva finner vi der ?

 

Mvh. Magne.

 

Skal sjekke med det samme! Ville forresten gjerne sendt deg de to bildene jeg har av Marit, om du ikke har dem selv da? Det er den yngste utgaven av henne vi er i tvil om. Min mor mente i alle fall at det ikke lignet på et annet bilde hun har i en album. Hvis jeg fikk mailen din kunne jeg evt. sendt deg bildene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, der var de, Magne.

Jeg trodde familien bodde i arbeiderbolig og la først merke til at de bodde på Nordgjerdet da jeg sjekket folketellinga 1910 i går kveld. Alle Marits barn er også omtalt under Røsgjerdet i Gards- og Ættesoge for Rindal, bind III, side 667, så jeg har ikke lett etter dem i Meldal bygdebok.

 

Kanskje kan du finner noe av interesse her også, Anett:

http://www.oi.no/

 

Aud M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sjekke med det samme! Ville forresten gjerne sendt deg de to bildene jeg har av Marit, om du ikke har dem selv da? Det er den yngste utgaven av henne vi er i tvil om. Min mor mente i alle fall at det ikke lignet på et annet bilde hun har i en album. Hvis jeg fikk mailen din kunne jeg evt. sendt deg bildene?

 

Hei Anett !

Jeg har den boka med bildene til utlån og skal prøve å følge det opp videre derfra.

Nevner også at det i dag finnes av den slekta på Løkken.

Mvh. Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann til Anett og Aud Marion !

Som nevnt så finnes det fortsatt av den slekta her på Løkken, Aud Marion, du har også helt rett i det som du har funnet og viser til før i dag, godt samarbeide er fortsatt viktig.

Har du Anett blant annet sett den gravstøtten i Meldal og med navnet Marit født 1870 og som døde i 1939, og da er nok det en av dine, ser det ut som ?

Mvh. Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett på gravstøtter ennå nei, men det er nok "min" Marit ja. Jeg visste jo at de bodde på Nordgjerdet (fra folketellinga), men i Gard og ætt var det jo noe info jeg ikke hadde fra før. Tre av søskenene giftet seg med mennesker med etternavnet Salberg, vet ikke hvem disse er. Og kirkebøkene slutter vel for tidlig til å finne ut mer der antar jeg. Det var interessant at Jon Sande bygde opp gården selv, at han var nybygger. Hadde vært morsomt å se huset, om det står da. Noe jeg synes var litt rart er at det står at "etter at Jon døydde, selde enkja romet". Han døde i -13 og Peder Svinsås fikk skøyte i 1919. Det er jo riktig at det var etter han døde, men det er jo noen år imellom der. Hadde også vært interessant å vite hvor de havnet etterpå. Det siste barnet, Borghild (f. 1912) visste jeg heller ikke om. Min mor har truffet henne, og trodde hun var en av søskenene, men jeg sa at jeg ikke trodde det... Hadde ikke forestilt meg at Marit fikk barn også etter 1910. ;) Hun var nesten 42 år da Borghild ble født. I boka står det at Marit ble født i 1871, men jeg har i alle fall notert 1870.

 

@Aud, visste ikke at de sto i så mange forskjellige bøker, skal se om jeg får fatt i de andre også etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett på gravstøtter ennå nei, men det er nok "min" Marit ja. Jeg visste jo at de bodde på Nordgjerdet (fra folketellinga), men i Gard og ætt var det jo noe info jeg ikke hadde fra før. Tre av søskenene giftet seg med mennesker med etternavnet Salberg, vet ikke hvem disse er. Og kirkebøkene slutter vel for tidlig til å finne ut mer der antar jeg. Det var interessant at Jon Sande bygde opp gården selv, at han var nybygger. Hadde vært morsomt å se huset, om det står da. Noe jeg synes var litt rart er at det står at "etter at Jon døydde, selde enkja romet". Han døde i -13 og Peder Svinsås fikk skøyte i 1919. Det er jo riktig at det var etter han døde, men det er jo noen år imellom der. Hadde også vært interessant å vite hvor de havnet etterpå. Det siste barnet, Borghild (f. 1912) visste jeg heller ikke om. Min mor har truffet henne, og trodde hun var en av søskenene, men jeg sa at jeg ikke trodde det... Hadde ikke forestilt meg at Marit fikk barn også etter 1910. ;) Hun var nesten 42 år da Borghild ble født. I boka står det at Marit ble født i 1871, men jeg har i alle fall notert 1870.

 

@Aud, visste ikke at de sto i så mange forskjellige bøker, skal se om jeg får fatt i de andre også etter hvert.

 

Hei !

Det er fortsatt hus i Nordgjerdet og om du ser i den samme boka som du finner Nordgjerdet så finner du på side 258 og videre plassen Sagvoll, der finner du også om dine.

Mvh. Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.