Gå til innhold
Arkivverket

Etterkommere av Theodor Eklo søkes


Pål Rune Eklo
 Del

Recommended Posts

For noen dager siden ble jeg kontaktet på Facebook av en dame fra England som er på utkikk etter Theodor Eklo sine etterkommere i Trondheim. Tross samme etternavn, er nok ikke jeg i slekt med denne karen. Hun skulle besøke Trondheim i juli, og ville gjerne hilse på slektninger av Theodor hvis dette var mulig. Jeg lovte å gjøre et forsøk på å finne ut litt mer.

 

Er det noen som kan hjelpe meg?

 

Hun hadde ikke mange opplysninger, men kunne fortelle at Theodor Eklo var kamerat av hennes far under 2. verdenskrig. Hennes far hadde tilnamnet "Chippy". Theodor Eklo var trolig korporal ved DKT (Distriktskommandoen Trøndelag) og hun hadde et brev fra Theodor til hennes far datert 10.12.1940, hvor han har signert med Corporal Theodor Eklo, DKT Verksted Eberg. Det tok brevet 5 år å nå fra Trondheim til England.

 

Mvh

Pål Rune Eklo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Kan etternavnet være Ekle istedet for Eklo?

 

Her er Teodor Ekle født i Trondheim (Strinda) i kommunetellinga for Strinda i 1934: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=30&filnamn=ft16601934&gardpostnr=2392&personpostnr=10550&merk=10550#ovre

 

Teodor Ekle er gravlagt på Lademoen kirkegård.

 

 

 

Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig den Teodor Ekle som jeg fant i Strinda er for ung, det finnes noen Teodor Ekle i ft 1900 og ft 1910 også.

 

Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

793507 Theodor Ekle 1604 1925 3110 1985 0611 1985 08 D 16 Moholt Trondheim, ikke Lademoen som jeg skrev.

 

 

Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Tusen takk for interessen.

 

Hun antar han kan være født mellom 1918 og 1925 (samme alder som sin far). Om han er død eller lever enda vet hun ikke. I brevet hun har, som er skrevet på skrivemaskin, står det Eklo.

 

Kan Theodor være et kallenavn eller "engelsk" utgave han brukte av navnet sitt? Jeg finner ingen Theodor Eklo, men nå er ikke søkeferdighetene mine så gode.

 

Mvh Pål R. Eklo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

 

Nå har hun sett nærmere på brevet, og sammenligner hun andre ord med e´ i kan det absolutt stemme at e´n på skrivemaskinen kunne ha trengt seg en rensing. Så da ser det plutselig ut som vi leter etter en Theodor Ekle.

 

Er helt grønn på dette, hvordan finner jeg mer informasjon om denne Theodor Ekle og evt. hans etterkommere? http://digitalarkive...merk=10550#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan lete etter dødsannonsen i Adresseavisa i 1985, spør på Trondheim bibliotek om de har ruller fra 1985 ellers må du til arkivet til Adresseavisa på Heimdal. Mulig det kan stå etterkommere i annonsen.

 

Du kan også ringe kirkevergen i Trondheim og spørre om du kan få opplysninger om hvem som er fester av graven.

 

 

Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Hei! Jeg kom over denne tråden helt tilfeldig. Jeg er barnebarnet til Theodor Ekle (han som døde i 1985). Han har ingen sønn som heter Arne Ekle, men Leif Ekle og Thor-Ivar Ekle. Theodor Ekle bodde på Stjørdal (Hell og Lånke) på slutten av 40-tallet og til slutten av 50-tallet sammen med min farmor (Olga Engen f. Lundemo). Han flyttet derfra og fikk sin andre sønn med en annen kone.

 

Jeg ble også kontaktet av damen som ble nevnt i det første innlegget i sommer, og hadde tenkt å spørre min farmor om hun visste noe om dette, men det kokte bort... Skal huske å gjøre det igjen.

 

Jeg spurte min far, han syntes det virket merkelig at Teodor kjente denne personen... Det måtte i så fall være fra da han transporterte folk under krigen, jeg tror han var sjåfør i Nord-Norge... Men jeg tror aldri han tilhørte avdelingen som ble nevnt lenger opp i tråden.

 

Jeg skal spørre min farmor igjen om dette, si fra hvis jeg kan bidra med flere opplysninger.

 

mvh

Herman Ekle Lund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.