Gå til innhold
Arkivverket

Anne Kirstine Tollefsdatter Baardsrud, gift i Røyken 1833-34


Anne Gro Ek
 Del

Recommended Posts

Står fast med Anne Kirstine Tollefsdatter, Adam Gabrielsen Baardsrud 2. kone, gift engang mellom 1832-1834. Her er deres (tror jeg) første barn, f. i 1834, nr 30, v. side. Dette er Adams første kone, død i 1832. Nr 11 hø. side.

 

Jeg finner ingenting om Anne Kirstine. Ikke fødsel/dåp, ikke vielse, bare barnefødsler 1834, 1837 og 1844 så langt. Derfor står jeg også helt fast når det gjelder hennes opphav. Har et par kandidater hvis hun er fra området, men da burde jeg sett henne i kirkeboka.. Har søkt i Digitalpensjonatet for Røyken historielag med døpte fram til 1810 men det dukker ikke opp noen Anne som passer med navn, heller ikke noen med far Tollef e.l. Men jeg må legge til, så langt jeg kan se..

 

Hvis noen har tips tas de i mot med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også legge til at i Røyken Historielags årbok 1993, side 24 og 25 står det en del om Adams foreldre og søsken samt hans sønn Thorvald, den senere så kjente iseksportør, som etterhvert ble en av Røykens betydeligste og mest kjente menn. Thorvald var sønn av Adam Gabrielsen og Anne Kristine Asker.

 

Mvh Roger Fossum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for opplysningene Roger! Du sparte meg for mye leting i alle kommuner rundtl Røykensmile.gif

 

Takk også for mye interessant i linkene - var som snarest innom hjemmesiden din også. Mye spennende som jeg definitivt skal se nærmere på!

 

Kanskje du kan svare meg på noe jeg har lurt på. Hvordan har det seg at f eks Adam Gabrielsen får Baardsrud etter navnet sitt samtidig som det nevnes at han bor på Klemetsrud? Han dør i hvert fall der. Baardsrud og Klemetsrud er jo to forskjellige gårder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje han døde hos sin sønn på Klemmetsrud ?? I artikkelen i årboka 1993 sies det bl. a. at "Thorvald Adamsen overtok også Klemmetsrud etter sin halvbror Gabriel, foruten at han som ovenfor nevnt også kjøpte Søndre Nærsnes.".

 

Mvh Roger Fossum

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.