Gå til innhold
Arkivverket

Skifter - en utfordring for nybegynnere


Anne Gro Ek
 Del

Recommended Posts

Jeg synes at skifter er en tung ting å starte på av den enkle grunn at jeg ikke vet noe om hvordan man navigerer i materialet.

 

Finnes det noe (skriftlig) som kan forklare hvordan registrene er bygget opp og hvordan man kan lære seg å bruke dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i grunnen hatt samme problemet. Problemet mitt er ikke tydingen av skiftene, men heller og finne fram i dem. Jeg er derfor også interessert i en guide i hvordan man bør gå fram for å finne enkeltskifter i skiftematerialet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at jeg sliter litt på alle felt, men først og fremst tenkte jeg som du sier, en veiledning for hvordan man ganske enkelt skal finne fram.

 

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det forklarte ikke akkurat fremgangsmåten for å navigere og finne fram i skiftematerialet, men du verden det var interressant lesning likevel synes jeg, så takk for lenken Arnfinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Løberg hadde elles ein artikkel om bruk av skifter i slektsforskning i Slektsskolen, ein serie i medlemsbladet for DIS-Norge, Slekt og Data nr 3, 2001 s. 10-12: http://www.disnorge.no/cms/node/318

 

Nettversjonen er berre for medlemer, men bladet kan vel lånast gjennom folkebibliotek på same måte som bøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Arnfinn og Anette. Det hjalp litt for meg ihvertfall. Førstehjelps-lenken for skifter inneholdt litt praktisk informasjon om hvordan skiftene ble ført som jeg ikke viste fra før og som nok kan være til nytte i søken etter enkeltskifter. Lenken til Arnfinn har jeg dessverre ikke fått lest da jeg ikke er DIS medlem og bor i USA. Jeg skal imidlertid til Norge til sommeren (med arkiv- og bibliotekbesøk på gjøremålslisten), så da skal jeg se om ikke den nevnte utgaven av Slekt og Data kan oppdrives på ett bibliotek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange stader er det utarbeidd skifteregister, som t.d. Svein Edvardsens serie med skifteregister for Helgeland. Utan desse registera ville det vore vanskeleg å hente informasjon frå skifta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dei er nok ikkje på nett. På lesesalen i kvart statsarkiv er det kartotekkort med eitt kort for kvart skifte i deira område. Dei eg har sett har namn på arvelatar og arvingar, formue og jordeige, normalt ordna alfabetisk etter gardsnamn i kvart tinglag (prestegjeld). Nokre - truleg nemnde Svein Edvardsen - har så publisert desse (eller laga eigne) i ei eller anna form: http://ask.bibsys.no/ask/action/result?fid=forfatter&term=Edvardsen,_Svein

 

Andre har dataregistrert dei og dermed gjort dei søkbare, men det ser ikkje ut til at det ligg slike databasar i Digitalarkivet eller -pensjonatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Arnfinn. Ja disse søkbare skifteregistrene gjør det uendelig mye enklere og finne frem i materialet. Det er ihvertfall ganske så overveldende og gå direkte til skiftematerialet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftekortene dekker dessverre ikke alle statsarkivdistriktene, så selv om mikrofilmene med skiftekort blir digitalisert, løser det ikke problemet med tilgjengeligheten for hele landet.

 

Noen protokoller har register over arvelater, originalt eller laget i nyere tid. Disse hjelper noe, men for å få med all informasjon som kan være relevant om slektninger som nevnes må man nok rett og slett bare bla seg frem side for side og protokoll for protokoll. Da er man også sikker på at man får med seg alle skiftene, for det er ett og annet skifte som mangler både i registrene og på skiftekortene.

 

Jeg er ellers enig i at skifteprotokollene kan være en tung kilde å lese for nybegynnere, men det er bare ved å kaste seg uti det og lese at man blir bedre til å forstå skriften. Når nå mange av de tunge kildene ligger på nettet, kan man jo bruke all den tiden man trenger hjemme i egen stue, uten å måtte behøve å tenke på arkivenes åpningstider :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg frustreres også av skifter.

 

Jeg finner ikke et skifte - nr.87 - 1896 i Oslo. Skiftet er etter Vognmann Nils Johannesen og gjenlevede hustru Barbra.

Finnes det skiftekort i Oslo på Riksarkivet (lesesalen) som vi har tilgang til?

Skulle gjerne hatt noen adresser fra det skiftet!

 

Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ikke et skifte - nr.87 - 1896 i Oslo. Skiftet er etter Vognmann Nils Johannesen og gjenlevede hustru Barbra.

Finnes det skiftekort i Oslo på Riksarkivet (lesesalen) som vi har tilgang til?

Skulle gjerne hatt noen adresser fra det skiftet!

 

Skiftekortene på lesesalen går ikke så langt fram i tid. Kan du gi konkrete henvisninger til det du har funnet så langt, antar du har funnet Nils Johannesen i et register?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftekortene på lesesalen går ikke så langt fram i tid. Kan du gi konkrete henvisninger til det du har funnet så langt, antar du har funnet Nils Johannesen i et register?

 

Hei!

Jeg har funnet dødsfallet i dødsfallsprotokollen, Oslo fylke, Oslo skifterett, Dødsfallsprotokoll A 14 , 1888-1890, oppb: Statsarkivet i Oslo: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081222320107.jpg - Dødsfall nr.2992, 16.11.1888.

I tillegg har jeg funnet frem til og slått opp i "Sluttede boer" 86b/89 og korrespondansen omkring skiftet som det henvises til i overnevnte lenke.

I bomappen ligger det en erklæring fra arvingene i Amerika om at moren kan sitte i uskiftebo fra 1888, samt et brev til skifteretten, innlagt 26/5 1896, der arvingene i Norge ønsker at skifteretten skal ta boet blir tatt under skiftebehandling.

 

 

Tusen takk for at du prøver å hjelpe!

 

Anne:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at du prøver å hjelpe!

 

Det ble visst med forsøket. Men jeg er viss på at Statsarkivet i Oslo, som er ekspertene på dette materialet, vil vite hvor referansen kan følges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.