Gå til innhold
Arkivverket

Etterkommere av (Sanna) Augusta Sibbern


Gunn Mathisen
 Del

Recommended Posts

(Sanna) Augusta Sibbern (1838-1933) var f. i København og dtr. av lege Fredrik Christian Sibbern. I 1861 ble hun gift i København med lege (Wolfgang Arthur)William Møller (1822-1888). De fikk åtte barn, og jeg lurer på om noen kan fortelle mer om disse :

 

* Halfdan Fredrik Sibbern f. 1862 Brønnøysund. Han bodde i Kristiania i 1910.

 

* Kai Arthur Sibbern f. 1863 Brønnøysund. Han levde i 1875

 

* William August Sibbern f. 1868 Hof Vestfold. Han var lege og levde i 1910.

 

* Agnes Isodore Margrete Sibbern f. 1872 Kristiania. Bodde sammen med mora i Kristiania i 1910. Ble hun g. med sjefsdir. Rygg i Norges bank ?

 

* Edvard Herman Sibbern f. 1872 (tvilling), levde i 1875

 

* Kaia Camilla Sibbern f. 1874 Kristiania, levde i 1875

 

* Martin Zacharias Sibbern f. 1876 Kristiania. Sekretær i handelsdep. i 1910.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halfdan Frederik Sibbern-Møller [Parents] was born in 1862. He married Jacobine Hertzberg in 1906. Halfdan was employed as Cand.theol., Sognepræst in Norge. Jacobine Hertzberg was born in 1880. She married Halfdan Frederik Sibbern-Møller in 1906.

 

http://krogsgaard.name/pafg1020.htm#23210

 

Fritz Schøn was born in 1874. He died in 1921. He married Kaja Sibbern-Møller in 1900. Fritz was employed as Kunstmaler. <a name="23216">Kaja Sibbern-Møller [Parents] was born in 1874. She married Fritz Schøn in 1900.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møller, Halfdan Fredrik Sibbernblank.gif(1862-1925). Fødd i Brønnøy. Teolog. Cand.theol. 1886. Personellkapellan i Volda 1887, res. kap. i Stavanger 1890, sekretær i Norges kristelige ungdomsforbund 1891-98, prest i Oslo (Sagene, seinare Ullern) 1898-1918. Gav mellom anna ut "Norsk huspostil" (1899) og "Huspostil" (1902), båe på nynorsk.

 

http://www.aasentunet.no/default.asp?menu=1185

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store norske leksikon.

 

Utdrag fra lenken:

 

Nicolai Rygg, Nicolai Theodorius Nilssen Rygg, født 29. februar 1872, fødested Stavanger, Rogaland, død 27. september 1957, dødssted Oslo. Jurist, statistiker og økonom. Foreldre: Skomakermester Ole Nilssen Rygg (1842–1908) og Ane Severine Larsdatter (1841–1913). Gift 1910 med Agnes Isidore Margrethe Sibbern Møller (6.6.1872–22.8.1963), datter av distriktslege William Møller (1822–88) og Sanne Augusta Sibbern (1838–1933). Bror av Andreas Nilsen Rygg (1868–1951).

http://www.snl.no/.nbl_biografi/Nicolai_Rygg/utdypning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studentene fra 1896, utgitt 1946:

 

Martin Sibbern Møller, fhv. konsul, f.29-9-1876 i Christiania.

 

I 25-års skriftet står det at jeg i 1910 blev ansatt som sekretær i Utenriksdepartementet. Dette er feil, det var i det daværende Handelsdepartementets Sjøfartskontor jeg blev ansatt.

 

Jeg forsømte å oplyse at jeg i 15-års alderen i sommerferien på landet var utsatt for et meget alvorlig ulykkestilfelle som sinket meg i 2 år. Hvis alt hadde gått som det skulde, hadde jeg vært student fra 1894 og ikke 1896. Men det var jo ikke noe at gjøre ved.

 

Jeg er døpt under ekvator, har spist flyvefisk i "Det stille belte"; de dalte ned på dekket som manna fra himmelen.. Jeg har sett Syd-Amerika og Nord-Amerika, Afrika og Asia, og har besøkt "Det hellige land", men ikke som pilegrim. Nazareth er et yndig sted.

 

Jeg har ridd på kamel i ørkenen og vært oppe på den store pyramide, og jeg har stått i Istanbul (Konstantinopel) og sett Bosporus i måneskinn. I solskinn og høi himmel dampet jeg nedover Det egeiske hav til det herlige Hellas, og jeg så Athens Akropolis, det skjønneste av alt.

 

Min mor døde 27-5-1933. Jeg er fremdeles ugift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aftenposten 21-7-1952, kremasjoner og begravelser 21-7-1952: Visekonsul Martin Sibbern Møller, Det Gamle Krematorium kl.12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Takk for svar. Han reiste først til USA, for seinere å emigrere til New Zealand. Edward Herman Siburn Moller bodde i Auckland og døde der i 1950.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Norway Marriages, 1600s-1800s

about Kaja Sanae Sibbern Moller Name: Kaja Sanae Sibbern Moller

Age: 23 years

Gender: Female

Birth Date: 1865

Marriage Date: 10 jul 1888

Marriage Place: Oslo, Akershus, Norway

Spouse: Karl Andreas Ellefsen

Spouse's Age: 28 years

Spouse's Gender: Male

Spouse's Birth Date: 1860

Father: Wolfgang Arthur William Moller

Spouse's Father: Jens Ellefsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norway Births and Christenings, 1600s-1800s

about Agnes Izidore Margrethe Sibberen Name: Agnes Izidore Margrethe Sibberen

Gender: Female

Birth Date: 6 jun 1872

Birth Place: Oslo, Akershus, Norway

Christening Date: 14 jul 1872

Christening Place: Oslo, Akershus, Norway

Father: Volfgang Arthur William Moller

Mother: Sanne Augusta Sibberen

 

-

 

Norway Births and Christenings, 1600s-1800s

about Edvard Herman Sibberen Name: Edvard Herman Sibberen

Gender: Male

Birth Date: 6 jun 1872

Birth Place: Oslo, Akershus, Norway

Christening Date: 14 jul 1872

Christening Place: Oslo, Akershus, Norway

Father: Volfgang Arthur William Moller

Mother: Sanne Augusta Sibberen

 

-

 

Norway Births and Christenings, 1600s-1800s

about Kaia Camilla Sibberen Name: Kaia Camilla Sibberen

Gender: Female

Birth Date: 3 okt 1874 (3 Oct 1874)

Birth Place: Oslo, Akershus, Norway

Christening Date: 8 nov 1874

Christening Place: Oslo, Akershus, Norway

Father: Wolfgang Arthur William Moller

Mother: Sanne Augusta Sibberen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.