Gå til innhold
Arkivverket

Begravelser


Marianne Solli
 Del

Recommended Posts

  • Svar 77
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

  • Anne Hildrum

    6

  • Dag T. Hoelseth

    6

  • Marianne Solli

    32

  • Dag Aage Løkke

    8

Ja, selvfølgelig kan du få lov til det. Jeg tror imidlertid at når dere allerede har vært i kontakt med Anatomisk Institutt, så er nok formaliteten i orden. Min tante hadde kun tegnet livstestament gjennom foreningen "Retten til en verdig død", der hun under rubrikken Egne tilføyelser donerte legemet til forskning. Foreningen "Retten til en verdig død" har en helt annen agenda enn donasjon til forskning, men tante trodde sikkert at de ordnet formaliteten rundt donasjon også.

 

Kom gjerne tilbake med svaret du får fra universitetet, Marianne, dette er sikkert interessant for flere! :)

 

PS: Kan du samtidig spørre om det er slik at pårørende kan få urnen etter kremasjonen dersom de ønsker det, slik at de får en grav å gå til på kirkegården der vedkommende hørte hjemme? Det var hovedsaklig dette med fellesgrav jeg reagerte på.

Hei Aud.

 

Jeg har vært uten Internett siden i går ettermiddag, så jeg har ikke fått lest dette før nå.

 

Tusen takk for ditt svar her! Jeg prøvde nettopp å ringe der, men de har ferie ut denne måneden, så det var bare en telefonsvarer der. (Man må altså passe på at man verken dør i utlandet eller i fellesferien ... B) )

 

Det ser imidlertid ut til at man kan komme med spesielle ønsker vedrørende seremoni og sted for urnenedsettelse (eller begravelse). Jeg har selv krysset av: Helst anonymt uten seremoni.

 

Så er der et punkt hvor der står: Følgende personer ønskes underrettet før urnenedsettelse/begravelse. Der kan man skrive navn og adresser og telefonnummer på flere personer. Jeg har selv valgt å la feltet så åpent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for dine innlegg!

 

Ja, det kan det bli, men det er ikke alltid at det følger et arveoppgjør like etter et dødsfall. Og uansett kan det ta sin tid.

En gjenlevende ektefelle, eller barn, må da kanskje ut med kr 50.000 eller mye mer hvis den som reiste ikke hadde forsikringen i orden.

Så jeg anbefaler reiseforsikring til alle som reiser!

Du har helt rett i det du skriver Dag! Det er veldig viktig at reiseforsikringen er i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.