Gå til innhold
Arkivverket

Korrigera FT 1910


Jon Sværen
 Del

Recommended Posts

Eg har problemer med å koma inn og korrigera FT 1910.

Problemet er navnet mitt eller passordet.

 

Å koma inn her (på Forum) var derimot ikkje noko problem.

 

Er det "krudl" på datalinja, eller ....

 

__________________________________________

Sorry dersom eg har komen på feil plass i det nye DA, men pga lite strøing på fortauet i vinter, så er dette mitt fyrste innlegg !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til de nye debattsidene!

 

Du har lagt innlegget på rett plass også :D

 

Vi har ikke noe krøll med datalinjene så når du klarer å logge inn på debattene skal du kunne logge inn på ft1910-sidene også. Det er samme e-postadresse og passord du skal bruke.

 

Kan du prøve igjen og hvis du ikke får logget deg inn, gi oss en beskjed om hvilken feilmelding du får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du prøve igjen og hvis du ikke får logget deg inn, gi oss en beskjed om hvilken feilmelding du får.

 

Anette !

 

Denne gangen gjekk det fint å korrigera i FT 1910.

__________________

 

Kva kjem ein til å gjera med åpenbare feil i FT 1910 ? Sjekka om korekturen har "blingsa" eller ... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korrekturmeldingene blir hentet ut av 1910 når de har nådd et visst antall, som oftest over 50 stk. Så sender vi dem til Riksarkivet hvor de blir kontrollert mot originalen. Når det viser seg at registrator har tastet feil blir dette rettet i den elektroniske 1910-tellingen og ved neste oppdatering av data vil feilen være korrigert på web-utgaven også. Det ligger an til en ny oppdatering av 1910-tellingen i løpet av høsten.

 

De som legger inn korrekturmelding får beskjed både når meldingene er sendt til Riksarkivet og hva status er på korrekturen, dvs. om feilen blir rettet eller om det ikke var feil avskrift av originalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Endring av data i folketellingen 1910.

 

I en tid nå har jeg sendt inn endringsforslag til fødselsdato på ca 25-30 personer uten og oppgi kilde. (Som naturlig nok er kirkebøkene).

Men dette har fått en til å stoppe opp og lure på om disse endringen blir tatt seriøst når det ikke blir henvist til noen kilde?

Hvis man endrer for de man har skrevet feil i forhold til underlagsmaterialet vil dette synes på boenheten eller vil det kun synes når man velger person? Eller vil det ikke synes i det hele tatt?

ToreG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore G.

 

Eg sendte inn nokre navn om FT 1910, då eg synest navnet var rare / løgje skreve. Og ville difor (den 18. juni) at navnet deira vart kontolerte. 30. juni fekk eg melding (frå Arkivverket) at desse navna no var sendt til kontroll.

 

Sjølv ser eg ikkje bort ifrå at kontrollen vært gjort eit stykkje ut i august.

 

Nokon kjelde har ikkje eg oppgjeve, då eg VEIT at det IKKJE er kyrkjeboka FT 1910 er "bygt opp av". Men det som vart skreve i desember 1910 ! Så er navnet feilskreve i 1910, vært ikkje dette retta oppatt av Arkivverket no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en tid nå har jeg sendt inn endringsforslag til fødselsdato på ca 25-30 personer uten og oppgi kilde. (Som naturlig nok er kirkebøkene).

Fasiten til 1910 er originalen av folketellinga - er det ikkje samsvar mellom kyrkjeboka og folketellinga, er det folketellingsdatoen som skal stå der. Fødselsdatoen var på den tida ikkje noko kriterium for identifikasjon, slik vi er vane med, så det er svært mange omtrentlege og direkte feil i 1910-tellinga, det må vi nok berre innsjå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Anette S. C., Arkivverket !

 

No er vi komen til fyrste halvdelen av september. Når byr hausten hos dykk ?

 

Eg teinkjer sjølvsagt på innlegget ditt her den 20. juni.

__________

Aase: Dette er lærara som burde vita korleis navnet er. Når læraren, I.T, som heiter Johannes (T. er rett ) etc

TRUR EG det er personer i Arkivverket som må ha "blingsa" på Skjønnskrifta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høsten har såvidt begynt hos oss og varer fram til jul :-)

 

Jeg vet ikke mer enn det jeg skrev i juni. Jeg skal undersøke litt og komme tilbake til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Anette i Arkivverket !

 

Her i Bergen er vi ferdig m/ jula og fått årstalet 2012. Dessutan er det ikkje såååååååå lenge til Påske, eller kva ?

 

EG stussar over innformasjonen til brukaren. Du ville undersøkja litt den 16. september 2011 og så koma attende.

 

Har du vore innelåst i eit Arkiv, sidan NULL svar enno ikkje er komen på 5 månader ????

 

Eller kva har skjedd ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at det er gått så lang tid.

 

Jeg har undersøkt og kan dessverre ikke bringe så mye nytt. Det har dessverre vært noen interne misforståelser hos oss som har sørget for at oppgaver som skulle vært gjort, ikke har blitt utført. Nå er dette ryddet opp i og det vil snarest bli etablert nye og gode rutiner. Alle korrekturmeldinger som er kommet inn siden i fjor vår, ligger fremdeles på vent og skal bli håndtert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

20. juni 2011 - over 1 år sidan skriv Anette C. Clausen første gang om evnt korrigeringar på FT 1910.

 

16. september 2011 fekk vi melding om at hausten såvidt var byrja.

 

17. februar 2012: No fekk vi vita at det ville bli etablert nye og rutiner.

_________

No er det over eit år sidan (18.6.2011) eg gav melding om at 2 stk MÅTTE DET VÆRA EIN FEIL i FT 1910 på navn, då desse 2 begge var lærare. Og at skjønskrifta TRULIG var grunnen til at desse 2 hadde feil navn.

 

Ein kan diskutera korleis folk i 1910 skreiv navnet sitt, men lærare BURDE då kunne skriva navnet sitt rett. Eller kva ?

 

EG ER DIFOR SVÆRT SKUFFA over at Arkivverket ikkje tek dette meir seriøst. Ein henvendelse til eit Offentlig statlig organ som ikkje kan gje svar på 1 - eit år, ville normalt ha gitt rystelser i departementet !

 

EG ER TRIST OG SKUFFA !!!

 

Jon Sværen

Bergen

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tar alle henvendelser seriøst og prøver å gi raske og gode svar. Nå er det dessverre slik at 1910-tellingen befinner seg i Riksarkivet og vi som står for svartjenesten for Digitalarkivet har ikke tilgang til den her vi sitter i Bergen.

 

Arbeidet med korrekturmeldingene tok fatt i vinter, men pga enda noen misforståelser ble ikke resultatene av denne gjennomgangen videreformidlet til oss i Bergen. Nå er ferieavviklingen i gang og dermed får ikke vi svarene fra vinterens gjennomgang før i august. Men det ligger en god del andre korrekturmeldinger for 1910-tellingen som skal gjennomgås og fra og med neste uke vil disse bli sjekket. Nå skal alle rutiner for både kontroll og tilbakemelding til oss være på plass, så da vil svar på korrekturmeldinger bli gitt fortløpende.

 

Jeg forstår at du blir frustrert og skuffet Jon Sværen. Sånt rot skal vi ikke ha. Nå har vi forhåpentligvis fått stablet et godt mottak på beina igjen og får gitt kjappere beskjeder tilbake til dere som melder inn mulige feil i avskriftene.

 

Nok en gang så beklager vi dette så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Takk for dei 4 e-postane eg har fått om familien i Østfold, frå 1036342003347-50 ! Og du har heilt rett på desse 4 !

 

Eg var i Riksarkivet 11. juli i år, og såg at familiefaren er født i "Badestrand", og at dette etternavnet er brukt. Men det stod J.T, IKKJE I.T på 3346, Anette !

 

Så er eg spent på kva du har funne på bestefar min: pf01036716001238. EG veit kva eg fann i Riksarkivet 11. juli. Og ein slektsgranskar eg kjenner godt var einig med meg.

 

Så spyrs det kva du og dine kjem til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvis du og en til har lest dere fram til Sværen, så får vi tro det blir rettet til det under korrekturbehandlingen. Jeg er som sagt bare budbringer, kontrollen skjer i Riksarkivet. Arbeidet med alle korrekturmeldingene som er sendt inn skal bli ferdig nå i høst så vi kan oppdatere 1910-tellingen med korrigerte data, så vi får tro du snart får svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ang det eg skreiv 16. august 2012: Dei 2 eg komenterte er enno ikkje noko svar på.

 

Men i morgon kjem "budbringaren" til Krohnstad Hovedgård og vil forklara noko, håpar eg.

 

Velkommen til DIS, Anette !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

22/10 2012 fekk eg dette svaret på epost etter å ha sendt inn korrektur av FT1910:

 

Foreslått fødselsdato 1902-10-15

 

Originalkilden er kontrollert og det er gjort feil i avskriften. Fødselsåret endres til 1902. Korreksjonen blir synlig ved neste oppdatering av data.

 

Spørsmål eller kommentarer angående dette kan rettes til Digitalarkivet: digitalarkivet@arkivverket.no

 

 

Vennlig hilsen

 

 

Digitalarkivet

 

c/o Statsarkivet i Bergen

Årstadveien 22

5009 Bergen

 

digitalarkivet@arkivverket.no

http://arkivverket.no/digitalarkivet

 

 

 

Lenke/link: http://digitalarkive...01036728003448/

 

 

Hilsen/regards

 

Administrator Digitalarkivet/The Digital Archives

 

 

Denne meldingen er generert av administrator på Digitalarkivet som respons på din korrektur- eller merknadsmelding. Skulle denne E-posten være feilsendt, vennligst informer digitalarkivet@arkivverket.no

This message is generated by the administrator at The Digital Archives of Norway as a responce to your correction- or commentmessage. If this E-mail is missent to You, please inform digitalarkivet@arkivverket.no

 

______________________________________________________________________

Denne e-posten er skannet av MessageLabs Email Security System.

For mer informasjon se

http://www.messagelabs.com/email

______________________________________________________________________

 

 

No har det gått 11 månader, men lenka gjev framleis svaret 1902@1907. Lurer på kor tid folketeljinga vert oppdatert med alle korrigeringane.

 

Sjå også denne debatten

 

Edit: Ser no at det faktisk er ei lenke til korrekturen i folketeljinga, der det står at det er funne feil i avskrifta og at fødselsåret er 1902. Men skal ikkje dette rettast på sjølve sida der det framleis står 1902@15.10.1907?

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

No har det gått 11 månader, men lenka gjev framleis svaret 1902@1907. Lurer på kor tid folketeljinga vert oppdatert med alle korrigeringane.

 

Sjå også denne debatten

 

Edit: Ser no at det faktisk er ei lenke til korrekturen i folketeljinga, der det står at det er funne feil i avskrifta og at fødselsåret er 1902. Men skal ikkje dette rettast på sjølve sida der det framleis står 1902@15.10.1907?

 

Jo disse dataene skulle vært korrigert. Her fra kjøkkenbordet en søndagsmorgen har jeg ikke noe godt svar på hvorfor de korrigerte 1910-dataene ikke er oppdatert, men jeg vet at i Riksarkivet er det ikke samme person som kontrollerer dataene som også retter i dataene vi mottar til oppdatering. Jeg skal purre på dem og håper vi får en oppdatering veldig snart - den har vi ventet på i flere år nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vil foreta en oppdatering av 1910-tellingen veldig snart. Sommerens korrekturarbeid vil bli innarbeidet i filene i løpet av de neste to ukene og deretter blir alle data for 1910-tellingen lastet inn på nytt med korrigerte data der det forekommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.