Gå til innhold
Arkivverket

Sjøinnrullering


Torkel Rønold Bråthen
 Del

Recommended Posts

Statsarkivet i Oslo har nå lagt ut registre og ruller for Oslo sjømannskontor på Digitalarkivet:

 

http://arkivverket.no/Arkivbevaring/Papirmateriale/Digitalisering/Skanning/Sjoeinnrullering

 

 

Rullene har over lengre tid vært sperret på grunn av dårlig fysisk tilstand, så det er derfor gledelig at materialet nå er tilgjengelig for alle her på Digitalarkivet. Oslo sjømannskontor har ruller som skriver seg tilbake til 1877 og går fram til 1948. Det er tre registerbind som dekker rullene for denne perioden.

 

Hver sjømann fikk et patentnummer. Registrene er ordnet alfabetisk og ført kronologisk innenfor hver bokstav. Sånn sett er registrene ikke ordnet alfabetisk innenfor hver bokstav. Registeret gir henvisning videre til patentnummeret, og indekseringen av rullene er foretatt for ca hvert 100 patentnummer. Brukerne må derfor bla seg fram til riktig patentnummer innenfor dette spennet.

 

Vi håper at brukerne er fornøyd med denne ordningen. Vi tar gjerne i mot tilbakemeldinger her eller via linken som ligger på hjemmesiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine kilder for oss som har sjømenn i familien. Det var litt vanskelig å finne ut av hvordan en skulle lete først, men etter en stund fant jeg ut av "rotet". Jeg søkte på navn som begynte på H og det var jo oppdelt i ett par steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei

 

Takk for enda en flott kilde. Jeg har imidlertid litt vanskeslig for å finne frem i materialet, og håper noen kan hjelpe meg. Min oldefars bror Haakon Christian Fjeldstad har jeg funnet to steder i register nr. 1: Første oppføring er i første del, og han oppgis å ha pat.nr. 10. Fant han da også ganske riktig i Hovedrulle nr. 3 (1864 - 1868) med dette patent nummeret...så langt alt vel.

 

Han står imidlertid også i del 2 av register nr. 1; da med nr. 1363. Jeg er ikke istand til å finne ham i noen ruller med dette patentnummeret. Referer patent nummere i del 2 av registeret til noe annet, eller er det bare jeg som ikke klarer å finne frem (ser i kryss/blingser eller lignende??).

 

Vil være takknemlig for hjelp.

 

mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Er dette kun for Oslo og omegn?

 

Jeg leter etter en "savnet" matros og min 3xtipp oldefar Simen Gundersen f 03.01.1816 fra tidligere Onsøy kommune i Fredrikstad som bega seg til sjøs ca 1865 eller rett etter dette året. Finnes det evt. egne lister for Fredrikstad & Omegn? -evt. hvor kan det lønne seg å prøve? Jeg er takknemlig for alle tips! :blink:

 

Mvh Trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Er dette kun for Oslo og omegn?

 

Bruk lenka i Torkels første innlegg og se på "Les mer"-lenkene til høyre, så vil du antakelig finne svar på spørsmålet og mer til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for veiledningen! Da fant jeg ut hvor jeg skulle lete, men for min del var materialet ca 20 år for nytt til at det var informasjon om Simen der. Lette også igjennom hele delen av den for Oslo, både med Gundersen og Stenagerrød/Stenakerrød som etternavn, men fant han ikke der heller! <_<

 

Mvh Trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.