Gå til innhold
Arkivverket

Maren Ellingsdatter Sund gift 1717 med Lars Pedersen Justad (Vefsen/Leirfjord)


Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

  • Svar 109
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

  • Per Nermo

    13

  • Astrid Ryen

    13

  • Geir Tverå

    21

  • Lars Østensen

    60

Topp bidragsytere i dette emnet

Bilder

Det står at Anders Joensen Ind. Øxningen fortsetter som formynder for sin søsterdatter Peternelle (de umyndige barna skal ha sine "forrige" formyndere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står at Anders Joensen Ind. Øxningen fortsetter som formynder for sin søsterdatter Peternelle (de umyndige barna skal ha sine "forrige" formyndere).

 

Takk til begge for svar. :)

 

Basert på de 2 skiftene etter Christen Christensen Skaga og hans datter Else Margrethe mener jeg at det er kildegrunnlag godt nok for at Kirsten Jonsdatter var datter av Jon Thomassen Øksningan indre. Anders Jonsen Øksningan indre benevnes som sønn av Jon i manntall 1701. Anders Jonsen benevnes morbroder i skiftet etter Christen Christensen og datteren Peternelle benevnes da som Anders Jonsens søsterdatter i det siste skiftet. Enig?

 

Tillegg:

 

Nordland fylke, Alstahaug, Ministerialbok nr. 830A04 (1737-1768), Kronologisk liste 1753, side 328-329.

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071015630084.jpg

 

Dom: Cantate 1753

Humat: Anders Joensen inderøksningan 50+

 

Alder ved jordfestelse samsvarer med sønnen til Jon Thomassen Øksningan indre i manntall 1701.

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder den mulige kona til Jon Thomassen Øksningan indre, Else Andersdatter: Finns det overhodet kildereferanser der hun er benevnt som hans kone?

 

Eneste gangen jeg finner henne nevnt er når hun gravlegges:

 

Nordland fylke, Herøy i Alstahaug, Ministerialbok nr. 834A01 (1714-1737), Kronologisk liste 1730

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071015610412.jpg

 

Dom: 1 advent: Herrøe-1729

Gravfestet Else AndersD: Øksningan gl: 69 aar

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om ikke halvbroren til Maren Ellingsdatter på Justad hadde et giftemål til:

 

Nordland fylke, Alstahaug, Ministerialbok nr. 830A04 (1737-1768), Kronologisk liste 1752, side 308-309.

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071015630074.jpg

 

D: 22 jun (1752) copulered enkemand Thomas Ellingsen og Petronelle Tiller Hielmsøen

 

Ser ut som om dette også var med kongelig tillatelse.

 

Gitt at dette er halvbroren til Maren, hvordan var Thomas Ellingsen Hjelmsøya beslektet med denne Petronelle Tiller?

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ingenting om slektskap mellom dem. De hadde fått kongelig tillatelse til å bli copuleret i huset i Løvøen uten foregående trolovelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ingenting om slektskap mellom dem. De hadde fått kongelig tillatelse til å bli copuleret i huset i Løvøen uten foregående trolovelse.

 

Takk for svaret. Da stryker vi det mulige slektskapet.

 

Vet du når Thomas døde og om han hadde barn i noen av disse ekteskapene? Jeg har lett etter skifter der han er nevnt uten å finne noen foreløpig.....

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas Ellingsen var gift to ganger. 1)1719 med Margrethe Christensdatter Blix, 2) 1752 med Petronelle Thelles (Tilles) Greger. På tinget 15.11.1763 håpet hans enke å slippe skipper- og handelsskatt da mannen var død ved hjemkomsten fra Bergen. Jekta hadde forlist med ladningen. Men betale, det måtte hun. Ingen barn, later det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas Ellingsen var gift to ganger. 1)1719 med Margrethe Christensdatter Blix, 2) 1752 med Petronelle Thelles (Tilles) Greger. På tinget 15.11.1763 håpet hans enke å slippe skipper- og handelsskatt da mannen var død ved hjemkomsten fra Bergen. Jekta hadde forlist med ladningen. Men betale, det måtte hun. Ingen barn, later det til.

 

Takker!

 

Ingen skifter etter ham eller konene?

 

Vet man siste konas opphav?

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner ingen skifter, men jeg kan ha oversett det. Petronelle skal nemlig ha testamentert til broren Jonas Gregers barn...

Petronelle Greger (Pedersdatter) var datter av Peder Rasmussen, Bardal i Nesna, skifte 1738.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner ingen skifter, men jeg kan ha oversett det. Petronelle skal nemlig ha testamentert til broren Jonas Gregers barn...

Petronelle Greger (Pedersdatter) var datter av Peder Rasmussen, Bardal i Nesna, skifte 1738.

 

Takker nok engang!

 

Det at hun testamenterer til brorens barn taler vel mot at hun hadde livsarvinger selv....

 

Jeg må nesten spørre om datteren til Jon Thomassen, Maren Jonsdatter: Hvilke kilder er det som knytter henne som datter av Jon T?

Jeg har ikke hatt tid til å gå opp henne ennå, så min kunnskap om henne og hennes giftemål er tilnærmet lik 0. Jeg ser at noen har henne som gift med Anders Jacobsen Falch.....

 

Jeg fant giftemålet nå:

 

Nordland fylke, Herøy i Alstahaug, Ministerialbok nr. 834A01 (1714-1737), Kronologisk liste 1718, uten sidenr.

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071015610333.jpg

 

Samt forlovelsen:

 

Nordland fylke, Herøy i Alstahaug, Ministerialbok nr. 834A01 (1714-1737), Kronologisk liste 1718

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071015610328.jpg

 

Med tanke på hennes bosted/fødested ved giftemålet ser det helt klart logisk ut at hun er datter av Jon Thomassen Øksningan indre, men finns det andre kilder som understøtter denne hypotesen?

 

Skifte etter dem var det også:

 

Elsfjord; Hemnes/1743

Maren Joensdatter K Hovedperson

Anders Jacobsen Falck M Ektefelle

Joen Andersen Falck M 19 Sønn

Berthe Maria Andersdatter Falck K Trolovet Datter; Berndt Fuglestad, Fuglestad

 

Elsfjorden; Hemnes/1765

Anders Jacobsen Falck M Hovedperson

Anne Jacobsdatter K Ektefelle

Joen Andersen Falck M Gift Sønn; Skravelaaen.

Berethe Maria Andersdatter Falck K Død Datter

Jacob Berntsen M 21 Barn av Bereth Maria; Tj. Madam Raanes.

Christen Berntsen M 14 Barn av Bereth Maria; Formynder Ole Christensen, Furuhatten.

Niels Berntsen M 12 Barn av Bereth Maria; Tj. Anders Andersen,Bredvigen som ogsaa er formynder.

Anders Berntsen M 7 Barn av Bereth Maria; Tj. Peder Thomasen, Drevasbugt. Formynder stemoderen Anna Jacobsdatter, under tilsyn av Joen Andersen Falch.

Maren Bernsdatter K 19 Barn av Bereth Maria; Tj. Peder Thomasen, Drevasbugt. Formynder Peder Thomasen, Drevasbugt.

Anna Bernsdatter K 16 Barn av Bereth Maria; Tj. Peder Rasmusen, Faldmoe. Formynder Joen Falck.

Else Bernsdatter K 9 Barn av Bereth Maria; Tj. Thomas Joensen, Ytteren. Formynder Anders Andersen.

Anna Kierstina Bernsdatter K 5 Barn av Bereth Maria; Hos Joen Andersen Falck som ogsaa er formynder.

Berethe Maria Bernsdatter K 2 1/2 Barn av Bereth Maria; Formynder Niels Pedersen, Øver Gruben

 

Spørs om det ikke er datteren Berit Maria som døpes her:

 

Nordland fylke, Nesna, Ministerialbok nr. 838A01 (1704-1737), Kronologisk liste 1719, side 115.

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071024610586.jpg

 

Neders på første siden. Faddere bla Kirsten Jonsdatter... Spørs jo om det er søsteren til kona hans i og med at dette er et såpass vanlig navn....

 

og her er sønnens dåp:

 

Nordland fylke, Nesna, Ministerialbok nr. 838A01 (1704-1737), Kronologisk liste 1723, side 150.

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071024610620.jpg

 

III Søndag i Advent (1723)

 

Døbt Anders Jacobsøn Falchis barn N: Jon

.....

 

Datterens giftemål:

 

Nordland fylke, Hemnes, Ministerialbok nr. 825A02 (1729-1748), Kronologisk liste 1743, side 200.

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071005630410.jpg

 

Dom 22 post trinit (1743)

Ægtev: Berendt Christensen Fuglstranden og Beret Maria AndersD:

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner ingen skifter, men jeg kan ha oversett det. Petronelle skal nemlig ha testamentert til broren Jonas Gregers barn...

Petronelle Greger (Pedersdatter) var datter av Peder Rasmussen, Bardal i Nesna, skifte 1738.

 

.

Else Marie Nielsdatter Greger (c1680-før1738?) fra Tjøtta og ektemannen, trondhjemsborger Peder Rasmussen (1679 Huseby, Tomma, Nesna - 1738 Bardal)

skal ha hatt 9 barn, som visstnok alle benyttet etternavnet Greger. Jeg har notert flg. 8 barn, f. i tidsrommer ca. 1704 - ca. 1715 :

Svend Christopher, Jonas, Nicolai, Petronelle, Rasmus, Maren, Abel Margrethe og Peder. Var 'Johan Greger' det 9. barnet ?

 

Var Petronelle enke etter en 'Thelles'/'Tilles' da hun (antakelig forbi sin fruktbare alder) i 1752 ble gift (i huset på Løvøen) med enkemannen Thomas Ellingsen fra Skjeggesnes ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er døpt Pedernille Tilles den 22.10.1719: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-52

 

Jeg vet ikke om hun var gift flere ganger.

 

Det er nevnt 7 barn i skiftet etter Peder Rasmussen. Hvor har du Johan fra?

 

Beklager, jeg feilleste innlegget ditt ovenfor, trodde det sto 'Johan', men du skrev 'Jonas'.....

 

Hvilket av de åtte barna jeg nevner over er ikke nevnt i skiftet i 1738 ?

 

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Hvem er foreldre til den Aa®selle Cathrine Falch som ble g. rundt 1745 m. Pedernille Tilles' bror Jonas Pedersen Greger f. ca. 1705?, bos. på Steinsjøen, Vik, Brønnøy, Sømna

(med hvem hun fikk barna Else Marie, Hans Falch G., Peter Henrik og Maren Johanna) ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var Elling Larsen Tenna gift med flere enn Christiana Paulsdatter og Malena Sophia Johansdatter Brüghmann?

 

Skiftet etter første kona skal være holdt i 1769 mens datteren Christiana Ellingsdtr ser ut til å være døpt 25 nov 1770...

 

Giftemålet med Malena er ikke før 8 nov 1774.

 

Er det ikke henne det er skifte etter her?

 

Nordland fylke, Helgeland sorenskriveri, Skifteprotokoll 12A (3A 0057), 1768-1773, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

 

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24886/297/

 

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090224630551.jpg

 

Jeg leser 6 sep 1771 som skiftedato.....

 

Hva er det som står nederst til høyre i avsnittet etter 261:1:4?

 

Er det ikke en referanse til innestående arv i et skifte etter noen (navn? Maria ....?) datert 22 apr 1767?

 

Kan det være Maria Christophersdatter Tenden? I så fall er det arv etter søsteren til faren til Christiana Paulsdatter.

 

Her er skiftet etter Maria Christophersdatter Tenden:

 

Nordland fylke, Helgeland sorenskriveri, Skifteprotokoll 11A (3A 0055), 1764-1767, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

 

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24884/138/

 

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090224620649.jpg

 

Jeg leser 21 apr 1766 som dato på dette skiftet, og hun hadde egne livsarvinger. Mystisk.....

 

Muligens er dette referansen når det gjelder: "22.04.1767 kjøpte han 1 våg 1 pund 16 4/5 mark i Tenna fra Maria Christophersdatters arvinger.."

 

 

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Transkribert skifte etter Malena Sophia Bryggmand:

 

Tenden; Herøy/1785

Malena Sophia Bryggmand K Hovedperson

Elling Larsen M Ektefelle

Martha Sophia Ellingsdatter K 13 Datter

Malena Sophia Ellingsdatter K 11 Datter

Lina Maria Ellingsdatter K 9 Datter

Inger Maria Ellingsdatter K 3 Datter

Maren Tholine Ellingsdatter K 18 u Datter

 

Datteren som her benevnes Lina Maria, er hun den samme som gifter seg med Lars Larsen 4 sep 1808 i Alstahaug? Benevnes da Pauline Marie Ellingsdatter....

 

I 1822 får denne Pauline og Lars Larsen en datter døpt Maren Susanna Brygman:

 

Nordland fylke, Alstahaug, Ministerialbok nr. 830A09 (1820-1830), Fødte og døpte 1822, side 57-58.

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071015640233.jpg

 

# 46 på høyre side. Benevnes her Paulina M. Ellingsdatter

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var Elling Larsen Tenna gift med flere enn Christiana Paulsdatter og Malena Sophia Johansdatter Brüghmann?

 

Skiftet etter første kona skal være holdt i 1769 mens datteren Christiana Ellingsdtr ser ut til å være døpt 25 nov 1770...

 

Lars

 

Jeg kjenner ikke til flere ekteskap. Som du har funnet ut selv av skifteprotokollen, ble skiftet holdt i 1771. Det gir mening. Jeg sitter med en avskrift hvor det står 1769, men det må vel bero på en tastefeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Datteren som her benevnes Lina Maria, er hun den samme som gifter seg med Lars Larsen 4 sep 1808 i Alstahaug? Benevnes da Pauline Marie Ellingsdatter....

 

I 1822 får denne Pauline og Lars Larsen en datter døpt Maren Susanna Brygman:

 

Nordland fylke, Alstahaug, Ministerialbok nr. 830A09 (1820-1830), Fødte og døpte 1822, side 57-58.

http://www.arkivverk...71015640233.jpg

 

# 46 på høyre side. Benevnes her Paulina M. Ellingsdatter

 

Lars

 

Alt dette stemmer med opplysninger i "Jekteskipperen Thomas på Sund". Lina kan være en forkortelse for Paulina. Hun skal være født 01.07.1776, men jeg har ikke fått sjekket hva som skrives ved dåpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt dette stemmer med opplysninger i "Jekteskipperen Thomas på Sund". Lina kan være en forkortelse for Paulina. Hun skal være født 01.07.1776, men jeg har ikke fått sjekket hva som skrives ved dåpen.

 

Takker!

 

Hun heter Lina Maria ved dåpen (jeg har sjekket), men mistenkte at dette var en kort form for Paulina. Den andre datteren til Elling som het Paulina (i første ekteskap) dør/gravlegges i 1772, så mistanken ble vakt da jeg så Lina Maria. Hun er som du skriver født 01.07.1776 og døpt 14.07.1776:

 

Nordland fylke, Herøy i Alstahaug, Ministerialbok nr. 830A07 /3 (1776-1800), Kronologisk liste 1776, side 203

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071015630643.jpg

 

De andre barna heter heller ikke det som står i skiftet.

 

Første datteren døpes Martha Johanna født 2 jun 1774 og ser for meg ut til å gifte seg 7 jun 1802 i Vefsn med en Anders Andersen.

Marlena Sofia født 2 jun 1775 gifter seg i 26 sep 1817 i Øksnes med Sander Olsen.

Andrea Maria født 1778 dør/gravlegges i 1779.

Dødfødt i 1780.

Inger Maria født 4 nov 1782 gift 9 nov 1810 med en Michel Olsen i Sømna.

Maren Tobina eller Maren Tobia som det står i kirkeboka født 14 jul 1785, var i livet i 1801. Hvem hun eventuelt var gift med har jeg ikke funnet ut ennå.

 

Stemmer dette?

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg kjenner ikke til flere ekteskap. Som du har funnet ut selv av skifteprotokollen, ble skiftet holdt i 1771. Det gir mening. Jeg sitter med en avskrift hvor det står 1769, men det må vel bero på en tastefeil.

 

Det var nok kun disse giftemålene. Fant gravleggelsen etter at jeg hadde skrevet dette. Var på samme side som fødselen til siste datteren:

 

Nordland fylke, Herøy i Alstahaug, Ministerialbok nr. 817A02 /2 (1768-1776), Kronologisk liste 1770, side 442-443

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071001630353.jpg

 

Alderen hennes kan ikke stemme så langt jeg kan forstå. Fødselen/dåpen jeg har funnet på henne var i 1730, og hun skulle mao være ca 40 år når hun gravlegges. Nå kan det vel tenkes at den første datteren de hadde med dette navnet døde, og at de fikk en i 1734 med samme navn, men noen inntegnelse for dette i kirkeboka finner jeg ikke.

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Hvem er foreldre til den Aa®selle Cathrine Falch som ble g. rundt 1745 m. Pedernille Tilles' bror Jonas Pedersen Greger f. ca. 1705?, bos. på Steinsjøen, Vik, Brønnøy, Sømna

(med hvem hun fikk barna Else Marie, Hans Falch G., Peter Henrik og Maren Johanna) ?

.

 

Ved skiftet 1752 etter Else Mortensdatter Falch, Viksjøen i Brønnøy, er dattera Aarselle Catharine Hansdatter Falch gift med Jonas Pedersen Greger.

Else Mortensdatter var gift 1) med Svend Jensen Ebeltoft og 2) med Hans Larsen Falch.

 

Ved skiftet 1801 etter broren Andreas Fach, Viksjøen, var Aarselle død, og barna hennes var de samme som du har nevnt ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Elling Larsen (Justad) (1725 Vefsn -1796) i Skar, senere Tenden, skal med sin 1. kone Christiana Paulsdatter (1730-1770) (fra Tenden, Herøy) (gift med sin slektning i 1751, død i barsel) ha fått ialt 7 barn, hvorav i denne debatten er nevnt døtrene Paulina (død 1772, født når ?) og Christiana (døpt 25 Nov 1770).

 

Hvilke var de øvrige fem barn i dette ekteskapet ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker!

 

Hun heter Lina Maria ved dåpen (jeg har sjekket), men mistenkte at dette var en kort form for Paulina. Den andre datteren til Elling som het Paulina (i første ekteskap) dør/gravlegges i 1772, så mistanken ble vakt da jeg så Lina Maria. Hun er som du skriver født 01.07.1776 og døpt 14.07.1776:

 

Nordland fylke, Herøy i Alstahaug, Ministerialbok nr. 830A07 /3 (1776-1800), Kronologisk liste 1776, side 203

http://www.arkivverk...71015630643.jpg

 

De andre barna heter heller ikke det som står i skiftet.

 

Første datteren døpes Martha Johanna født 2 jun 1774 og ser for meg ut til å gifte seg 7 jun 1802 i Vefsn med en Anders Andersen.

Marlena Sofia født 2 jun 1775 gifter seg i 26 sep 1817 i Øksnes med Sander Olsen.

Andrea Maria født 1778 dør/gravlegges i 1779.

Dødfødt i 1780.

Inger Maria født 4 nov 1782 gift 9 nov 1810 med en Michel Olsen i Sømna.

Maren Tobina eller Maren Tobia som det står i kirkeboka født 14 jul 1785, var i livet i 1801. Hvem hun eventuelt var gift med har jeg ikke funnet ut ennå.

 

Stemmer dette?

 

Lars

 

Martha Johanna skal ha blitt gift for 2. gang i 1814 med en Jacob Antonsen. For øvrig har jeg intet å tilføye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.