Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av stadnamn


Harald L. Bakke
 Del

Recommended Posts

For meg ser det ut som det står "Bældevom" på begge. Peltovuoma (eller Bealdovuopmi) er ett lite sted i Enontekiö i Nord-Finnland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var værre... jeg vet at Nuorala er brukt på 1900-tallet, men vet ingenting utover det. Og det kan se ut for meg som det står "Nuorala Bælle" eller "Nuorda Bælle". Men jeg har aldri hørt om det oppholdsstedet i min slekt fra Finnmark og Nord-Finnland. Jeg ser fra andre sider i den aktuelle kirkeboken at oppholdstedet "Nuorta Bælle" nevnes flere ganger. Nuorta er jo det finske ordet for "Nord", men om det er samme ordet som i oppholdstedet for dine to tør jeg ikke si med sikkerhet da jeg ikke selv er kjent med gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk iallefall Ken.

Ikkje alltid så enkelt å tolke namn ein ikkje er kjendt med frå før og iallefall ikkje når det er andre språk innblanda. :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg, jeg vet ikke hvor jeg fikk "nord" fra. Når jeg nå slår opp i finsk ordlisten min så står det at "nuorta" er en grammatisk form av ordet "nuori", som betyr "ung".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok rett, Leif. Jeg er selv født og oppvokst i Øst-Finnmark, men gjorde ikke koblingen til Nuorta-Finnmárkku som jeg har hørt så mange ganger. Nå er min kunnskap i både finsk og samisk begrenset til hva jeg har lært gjennom slektsforskningen, så kan jeg bruke den unnskyldningen? :) Beklager feilen fra min side.

 

Neste spørsmål er jo da om det er det ordet som brukes i navnet på oppholdsstedet i kirkeboken Harald lenker til? I så fall er det snakk om Øst-Bælle? Jeg har imidlertid aldri hørt snakk om denne gården heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydeligvis ei nøtt dette.

Eg er totalt ukjend både i geografien i dette området og med dei aktuelle språka.

Kan det tenkast at det kvænske språket også er innblanda sidan dei var kvæner desse personane som er utgangspunktet for spørsmålet mitt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.