Gå til innhold
Arkivverket

Helge Andersdatter


Bjørn Arnhaug
 Del

Recommended Posts

Når døde Helge Andersdatter? Hun var gift med Torgeir Knudsen, Linderud, Modum som døde i 1734.. Hun må ha dødd etter 1734, men kan ikke finne henne i kirkeboken. Noen som har noen opplysninger om henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg ser at Torgeir og Helge begraver sin datter, Ingebor, 9 des 1733. Da er hun tydeligvis i live.

Det er da to muligheter, enten har presten glemt å føre henne i kirkeboken når hun dør, eller har hun flyttet tilbake til Sigdal hvor hun kom fra. Hun var fra Næss i Sigdal. Det siste er nok minst trolig.

Jeg finner henne ikke på ekstraskatten i 1765, så hun er nok død før denne tid.

 

Alf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Det spørs om presten har glemt å føre henne opp. Torgeir døde i 1734 . Skulle tro at hun døde etter han. Fant et skifte etter Torgeir Knutsen, Men forstår ikke så mye av det. Noen som kan hjelpe?

 

Glemte lenken til skifte

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/23805/30/

 

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081027610416.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant skiftet etter sønnen deres Ole, 2 april 1751

Han var trolig ikke gift, og jeg ser at noen av søskene hans er gift i Sigdal, så vi kan ikke se bort ifra at Helge boe hos noen av dem.

 

Torger og Helge er nevnt nesten nederst på side 61b, men jeg klarer ikke å tyde det videre.

 

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/23813/68/

 

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081027650068.jpg

 

Alf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tid til å lese skiftene fullstendig, men mener at begge ektefellene var i "levende Live" ved skiftet i 1734, og i det andre skiftet i 1751 på side 62a tror jeg det står noe om at Helge Andersdatter var til stede under skiftet etter sønnen, og at hun forlanger fortsatt å bo på gården til sin dødsdag.

Med alle forbehold om at jeg har lest/forstått feil!

 

Hilsen L. K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enke Helge Andersdatter Linderud ble jordfestet som nr. 3 i 1755, "83 Aar og nogle Uger gammel".

Se på høyre side:

 

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Modum, Ministerialbok nr. 2 (1741-1782), Døde og begravede 1755, side 774-775.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8495&idx_id=8495&uid=ny&idx_side=-380

 

Hilsen L. K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Det var flott. Har funnet ut at Torgeir Knutsen døde i 1734 og ble gravlagt 11 november 1734. Skifte i 1734 var 14 juli så han var nok i live da. Er ikke så god på å lese skifter, men fant søsken?? Karen, Anders, Guri og Kirsten Kan noen si meg om dette er korrekt og er det flere som står nevnt?

Har også problemer med å tyde dagen Helge Andersdatter ble gravlagt, noen som kan hjelpe? Se lenkene ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helge Andersdatter:

Jeg tror det står:

3. Dom. 2da p. Ep, bare at pennen har sviktet på øverste del av E'en. Det blir i tilfelle 14. januar 1755.

Problemet er at nr. 5 er begravet Dom. 1 p. Epiph., men det ser ikke ut til at denne presten var så veldig ryddig av seg,

så han kan ha ført litt om hverandre.

 

Ser nå at det står "jordsat", ikke "jordfæst" som jeg trodde først, men det er vel ikke så stor forskjell på de uttrykkene.

 

Skiftet etter Ole Torgersen, hans søsken:

"-hans Søskinde en Fuldbroder ved Nafn Anders Torgersen, nu boende paa Gaarden Qvisle i Sigdahls Hovedsogn - - - -"

 

Det står en del om Anders og hans familie i "Sigdal og Eggedal" bind II s. 47 i den utgaven som ble trykt i offset i 1981, boka kom ut i 1953.

Der står det bl.a. at Anders ble gift med enken på Kvisle, Boel Reidarsdatter, i 1738, og at Boels datter, Berte Kittilsdatter, ble gift med

Ola Torgeirsen Linderud på Modum i 1745. I 1751 solgte Anders gården Kvisle til en stesønn, og overtok gården Linderud,

"der bror til Anders var død, og datter til Boel satt som enke."

 

"Saa og 3? FuldSøstre. Den ældste Søster Karen Torgers Daatter, gift med Ole Sørensen, boende paa Gaarden Bendixbye her

i Nye Kirke Annex.Den andre Søster Guri Torgers Daatter, gift med Gunner Gullichsen, og de boende paa Gaarden Lerschallen

i - - - - - Nye Kirke Annex"

 

" og yngste Søster Kisten Torgers Daatter gift med Engebret Pedersen og nu boende paa Gaarden Kollerud i - - - - - Annex

hvilke Arvinger nu alle indfant sig tilstæde"

 

Litt rotete, dette her, men håper du finner utav det!

 

Hilsen L. K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karen Torgeirsdatter finner vi i Modum Historie VI. Side 68 og 69

Hun var født 1700 og død 1763. Hun var gift første gang med Tore Chritophersøn, f.1698 og d.1738

Dem hadde da seks umyndige barn. Den eldste var Christoffer Toresøn, f 1724.

 

Karen giftet seg andre gang med Ole Sørensøn, f.1709 d.1756 og fikk med han en sønn og en datter.

 

Når det gjelder de andre på modum har jeg ikke funnet noe spesielt om dem.

 

Alf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen begge to. Kom et godt stykke på vei med dette. Har dessverre ikke tilgang til bygdebøkene her nede. De er vel ikke lagt ut på nettet?

 

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirsten Torgersdatter Kollerud, født på Linnerud, levde ikke lenge etter broren Ole.

Hun døde 29. august 1751, 37 år og en måned gl.og ble begravet ved Nykirke

Dom. 13 p. Trinit [= 5. september)Se høyre side nr. 61:

 

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Modum, Ministerialbok nr. 2 (1741-1782), Døde og begravede 1751, side 760-761.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8495&idx_id=8495&uid=ny&idx_side=-373

 

Her er dåpen hennes øverst, nr. 70:

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Modum, Ministerialbok nr. 1 (1712-1740), Fødte og døpte 1714, side 15.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8494&idx_id=8494&uid=ny&idx_side=-17

 

Hun ble døpt og døde på 29. august.

 

Hilsen L. K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Laila. Nå begynner i hvert fall den familien og falle på plass. Eneste jeg mankerer nå er data på Guri Torgersdatter. Hun giftet seg med Gunner Gullichsen, Lerchallen 7 juli 1726. Han døde i 1768 og jeg tror fortsatt hun levde på den tiden. Har lett etter når hun døde, men har ikke lykkes foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.