Gå til innhold
Arkivverket

Kjærlighetsbrev fra 1916


Bjørg Lunde
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg er den lykkelige innehaver av en stor bunke brev som mine besteforeldre sendte seg imellom i årene 1916-1920 i tiden før de giftet seg. :)

Han jobbet i kolonialforretningen på hjemstedet mens hun hadde reist til “Kristiania” og fått seg huspost der. De så hverandre ikke for ofte, men brevene gikk tett, og disse gir meg et godt innblikk i hvordan de to unge forelskede hadde det og alle “problemene” som kunne dukke opp. Ett av disse var frimerkets plassering på konvolutten. :huh:

 

Han skriver: “… for i forrige brev var næmlig frimerket med vanvare selvfølgelig sat saa at det ikke betydde noget som 10 øres, men som 5 øres betydde det noget grufuldt for mig i allefald, det stod nemlig saa [her er frimerket tegnet inn rotert 90 grader mot venstre]. Jeg kunde selvfølgelig ikke tro det, men det har hændt og hænder daglig, saa jeg kan ikke si andet end at jeg blev noget var da jeg saa det.”

 

Hun svarer så i neste brev: “Ser at du har faaet et brev fra mig med frimerket sat bakvendt paa det skulle staa saadan saa [her er frimerket tegnet inn rotert 90 grader mot høyre]. Men unskyld at jeg er saa slurvete. Trodde du virkelig at jeg hadde skrevet slike brev dersom jeg ikke mente noget med det? Nei kjære, det gjorde jeg ikke.”

 

Er det noen som har vært borti dette og har greie på hva frimerkets plassering og retning kunne bety for to elskende? Finnes det andre tilsvarende “tegn” man kunne sende hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at jeg for mange år siden leste en ukeblad-artikkel om "frimerke-språket"; man kunne gi mottager av brevet "skjulte" budskap gjennom måten frimerkene var plassert - om de var skråstilt, opp/ned o.s.v. - litt sånn som enkelte ynder å "pynte" vår tids e-poster og tekstmeldinger (- og debattinnlegg her!) med smilefjes, sintefjes, lurefjes og alskens andre "emotikon"-varianter.

 

Det kan jo hende at man vet noe om dette i filatelist-kretser? Prøv en henvendelse til Norges Filatelistforbund eller til Postens Frimerketjeneste - de har begge medlemsblader/trykksaker hvor de sikkert kan ta inn et slikt spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under krgen plaserte man selvfølgelig alle frimerker med nazi-symboler opp-ned.

Gjaldt det kjærlighetsbrev, plaserte man frimerket på skrå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen, og takk for linken til den danske siden, Jon!

Det var nok et tilsvarende frimerkespråk her i landet. Trolig var det litt annerledes. Jeg kan i hvertfall ikke se at noen av disse frimerke-meldingene skulle ha forårsaket reaksjonen i brevet. Det må ha vært ganske alvorlig å sette frimerket på den måten.

 

Jeg ser at nå at frimerkene er satt forskjellig på nesten alle disse 60 første brevene. Trodde først at det var tilfeldig, men se nå at det er gjennomført. Men det er kun et brev hvor frimerket "ligger bakover". På de senere brevene står de pent og pyntelig rette veien. De tok nok ikke sjansen på flere misforståelser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.