Gå til innhold
Arkivverket

Tyde møteprotokoll


Ola Herje
 Del

Recommended Posts

Hei

Jeg tenger hjelp til å tyde noe av det som står på denne siden. Det er referert fra flere møter her og det er ikke så nøye hvilket som blir tydet. Siden er fra møteprotokollen til Urskog Skytterlag fra 1861->. Protokollen er skrevet med denne håndskriften fra 1861 til slutten av 1870-tallet. Jeg håper at tyding kan hjelpe meg til å kunne lese mer av det enn det jeg kan nå. Det vil si nesten ingenting.

1866.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ola!

 

Det manglar nokre detaljar i dette referatet, som ikkje er blitt utfylt...

 

1866 den [..] September blev ifølge Indbydelse fra Urskaug Skydeforening en Præmieskydning afholdt i Foreningens Locale af Urskaug, Hølands og Fets Skydeforeninger.- Til dette Møde var anskaffet Præmier.- I Mødet deltog [..] Personer hvoraf fra Urskaug [..] fra Høland [..] og [..] fra Fet.- Contingenten [....] pr. Persona hvoraf 12 s. anvendtes til Forfriskning efter Skydningen, ligeledes fra hver Deltager.- Der skjødes paa 250[?] Alens Afstand med 3 Skiver.- Første Præmie blev vunden med [..] og [..] med [..] Point. Af Præmierne kom [..] til Urskaug og [..] til Hølands Skytterlage.- Efter Skydningen arrangeredes Dans og blev Fæsten sluttet Kl. 10 om Aftenen, under den muntreste Stemning.-

 

S. E. D. Holmsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar!

 

Litt rart de ikke har fylt ut resultater osv. Det ble kanskje skrevet før det ble avholdt? Jeg tror nok jeg må få tak i noen som kan hjelpe meg med dette, for jeg greier ikke tyde dette..

 

Ola :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

...et Glas Punsch af 12 s. pr. Persona.- [..] Personer deltog i Skydningen.-

 

I Aarets Løb er til Dato foruden Skydningen af 24de Mai afholdt Øvelsesskydning den 23de April, 7de, 14de, 17de og 21de Mai, 6, 18. og 24 Juni samt 8 Juli.- Til Skydningen den 17de Mai var til en saakaldet Duxskydning og Forfriskning gjort Sammenskud af 36 s. pr. Deltager.-

 

S. E. D. Holmsen

________________________

 

Den 22de Juli 1865 blev Øvelsesskydning afholdt i Foreningens Locale paa Aurmoen.-

 

S. E. D. Holmsen

 

________________________

 

Den 6te August og 20de August ligeledes Øvelsesskydning.-

 

S. E. D. Holmsen

 

________________________

 

[Dette referatet er i innlegg nr. 2]

 

________________________

 

1866 den 15de October afholdtes Duxskydning. Contingenten 36 s. pr. Persona hvoraf 12 s. pr. Deltager til Forfriskning.- Til Mødet var tegnet [..] Personer og var der indkjøbte [..] Præmier.- Der skjødes paa 250 Alens Afstand. Første Dux blev vunden med [..] og [..] med [..] Point.-

 

S. E. D. Holmsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 5 måneder senere...

Driver fortsatt med denne møteprotokollen. Nå har jeg noe i 1907 som jeg ikke skjønner. Dette er skrevet med en veldig stygg håndskrift. Jeg lurer rett og slett hva om står etter "paa følgende..."

 

Ola

1907.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

paa følgen[de] betingelser- de valgte maa efter beste evne søge foreningens int[e]resse opretholte[,] [h]vis ikke saa maa de protestere og forlange at de fremstillede forslag til nye love forelegges de respektive foreninger til vedtagelse eller forkastelse[.] [H]vis ikke enighed opnaaes[,] blive de gamle love og regler at befølge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.