Gå til innhold
Arkivverket

"Nu har jeg fått mig en hustru som forfra nærmest ligner et brett"


Grete Singstad
 Del

Recommended Posts

I avisa Hadeland 16. juni 1936 kunne man lese om følgende skilsmissesak:

 

”De kvinnelige runde former som en hustru har bragt med inn i ekteskapet, har hun ikke lov til uten sin manns samtykke å skille sig av med ved en avmagringskur,” fastslo en Wienerdommer i en skilsmissesak. Det var en skredder som søkte skilsmisse. I retten uttalte han: ”Jeg forelsket mig i min hustrus den gang runde former, som jeg fant ideale. Nu har jeg fått mig en hustru som forfra nærmest ligner et brett.”

Han fikk skilsmissen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis mannen ikke fant noen andre tiltrekkende egenskaper ved sin kone, vil jeg bare ha sagt til henne at hun var heldig som ble kvitt ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gad vide, om samme dommer ville have tilladt skilsmisse, hvis en hustru klagede over, at manden var blevet adskilligt mere omfangsrig end den flotte,slanke fyr, hun havde giftet sig med ?

 

Jeg tillader mig at tvivle : )

 

Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nu gir jeg meg ende over ... at det virkelig går an! Det er den merkeligste skilsmissegrunnen jeg noensinne har hørt om. Akk, enkelte er det godt å bli kvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje like betenkelig som mannens uttalelse er dommerens uttalelse. At kvinnen skulle måtte søke tillatelse fra sin mann for å endre sitt fysiske utseende sier jo litt om hva man mente kvinnens plass i samfunnet var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje like betenkelig som mannens uttalelse er dommerens uttalelse. At kvinnen skulle måtte søke tillatelse fra sin mann for å endre sitt fysiske utseende sier jo litt om hva man mente kvinnens plass i samfunnet var.

 

Det var vel ikke før godt etter annen verdenskrig at kvinner ble tilkjent retten til et eget liv.

 

Men dama må jo ha vært temmelig flatpuppa da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel ikke før godt etter annen verdenskrig at kvinner ble tilkjent retten til et eget liv.

 

Men dama må jo ha vært temmelig flatpuppa da :P

Ja, det var jo ett annet samfunn. Det triste er at det er enda slik i mange land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff ja, men det er ikke så fryktelig lenge siden ... på en dansetilstelning nordpå et sted at jeg var vitne til denne episoden: En veldig slank dame hadde satt en brosje fremme på kjolen, hvorpå denne slengbemerkningen kom fra en av guttene: "Så kjempelurt av deg å ta på den brosja så det ikke er noen tvil om hva som er foran." :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne være forskjellige måter å vurdere kvinnen på:

En av mine tipper, Iver Olsen Forset (Gausdal- f. 1614), uttalte om Sophie Christensdatter fra Søndre Forset: "Anten e går nola aill synna, så kjem denna lort-rokoa e-frå Sygal atti vaiga før me!" Så - Sophie var jo nødt til å bli hans neste hustru!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

At det går an sier nå jeg(angående første innlegg her), og er enig med Inger her i at damen burde være glad for å bli kvitt han

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg hjertens enig med damene! Jeg håper at de fleste menn tross alt har valgt sine koner ut i fra mer enn (og noe annet enn) formene. Og at vi alle kan se skjønnheten i et menneske - både kvinner og menn - som eldes. Ikke noe er så vakkert som skinnende øyne og et varmt smil i et rynket ansikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn kunne være romantiske og følsomme tidligere også.

Vi fant en bunke frierbrev som min oldemor mottok da hun var blitt ung enke fra flere ulike personer.

Her er et av dem

25/11 1883

Kjære Helene.

Efter at jeg saa mange ganger haver tengt at skrive til Dem saa for jeg i aften benyte tiden. Erindring om dig min Kjere Helene som jeg holder saa meget af for Kjerligheden driver mig til at skrive og ivis jeg kunde faa nyde Din Kjerlighed igjen saa var jeg Lykkelig men i hvis du vil bare gjøre nar af mig min Kjere Ven saa la mig faa vide det med første thi ellers vil det slyte mig stor sorg for hvad jeg skriver er af et oprigtigt og lit af et enfoldigt og venligt hjerte og det samme ønsker jeg af dig igjen min Høit Elskede Helene saa vid du og har veret i mine Tanker baade nat og dag Nu er i lengere tid og jeg tror neppe at du gaar af mine Tanker saa lenge jeg lever for du er den første som jeg haver havt kjærlighed for og Du skal ogsaa blive den siste ivis at Du ikke gjør nogen forandring paa din side og ihvis tilfellet skulle vere saaledes saa vil det blive tungsamt for mig og mit Hjerte min kjere Helene. Tilslut ønsker jeg hjerne at faa et portret af Dig ihvis du haver noget saa skal du faa et af mig igjend en anden gang jeg skriver til dig ihvis du ikke holder dig forgod dertil,---

Jeg for afbryde min skrivelse for mit hjerte tør ikke Aabenbare sig mer for dene gang – og jeg tengner mig som din alltid tro og hengivende Ven

 

H H

Og saa vil jeg ønske dig at Gledens roser mate gro omkring Di og at di Lyse straaler maate skine i dit øme Unge Hjerte til ver Morgen som du staar op af din Seng til ver Morgen maa du vere frisk og Glad og ……….di og lev vel og hjertelig Morosamt og ver mange ganger hilset fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.