Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til å finne mer ut om slektning i USA


Nichlas Fosso Moberg
 Del

Recommended Posts

Tormod Torsteinson Fosso ble født i Norheimsund i Hardanger i 1913. Han var foreldrenes første barn og de resiste til USA noen uker etter at Tormod ble født. Jeg har spurt om denne familien i USA før og har fått mange gode svar som har hjelpt meg mye. Jeg har fått mye info om flere av barna som ble født i Winsconsin. Men eldstesønnen Tormod håper jeg å få vite mer om.

Han ble som tidligere nevnt født i Norge i 1913. Familien reiste til USA og bosatte seg i Winsconsin. Jeg vet ikke om han giftet seg eller om han fikk barn. Han døde i 1981 og på gravstenen (fant bilde av den på nettet) stod dette:

 

TORMO FOSSO

TSGT US ARMY

WORLD WAR II

FEB 7 1913 18 MAR 1981

 

Er det noen som vet hva forkortelsen TSGT står får. Er det mulig å finne ut om han hadde kona, hva hun i tilfelle het og om de hadde barn. Går det ann å finne ut hva yrke Tormod hadde. Tormod døde i 1981 i Winsconsin.

 

 

Forgje gang jeg spurte om denne familien ble det skrevet at Torstein Tormodson Fosso (faren til Tormod) deltok i første verdenskrig fra juni 1917 fra amerikansk side. Er det mulig å finne noe om hva som var Torsteins oppgave i krigen.

Her er linken til forgje gang jeg spurte om denne familien:

http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/170766-familie-i-usa/page__p__1460255__hl__%2Btormod+%2Bfosso__fromsearch__1#entry1460255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wisconsin State Journal

Tuesday, January 09, 1945

Madison, Wisconsin, United States Of America

 

HALVERSON FOSSO In a simple ceremony on Jan 4 Miss Hazel V Halverson daughter of Mrs B J Halverson 906 Edge water ct became the bride of Technical Sgt Tormo Fosso son of the late Tosten Fosso and Mrs Fosso Deerfield The nuptial rite was performed by the Rev Henry Thompson at the parsonage of the West Koshkonong church at Cambridge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Ancestry:

 

 

U.S. World War II Army Enlistment Records, 1938-1946

about Tormo Fosso

 

Name:

Tormo Fosso

Birth Year:

1913

Race:

White, Citizen (White)

Nativity State or Country:

Norway or Spitzbergen

State of Residence:

Wisconsin

County or City:

Dane

Enlistment Date:

24 Mar 1942

Enlistment State:

Wisconsin

Enlistment City:

Madison

Branch:

Branch Immaterial - Warrant Officers, USA

Branch Code:

Branch Immaterial - Warrant Officers, USA

Grade:

Private

Grade Code:

Private

Term of Enlistment:

Enlistment for the duration of the War or other emergency, plus six months, subject to the discretion of the President or otherwise according to law

Component:

Selectees (Enlisted Men)

Source:

Civil Life

Education:

Grammar school

Civil Occupation:

Retail managers

Marital Status:

Single, without dependents

Height:

71

Weight:

167

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I innlegg 16 i forrige tråd om denne familien står det:

 

Oscar was born May 12, 1923, in Dane County to the late Torstein and Josephine (Haustviet) Fosso.

 

Konas pikenavn står i parantesen. Det er vel noe feilskrevet, kan f.eks. være Haugstveit, Hustveit, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I innlegg 16 i forrige tråd om denne familien står det:

 

Oscar was born May 12, 1923, in Dane County to the late Torstein and Josephine (Haustviet) Fosso.

 

Konas pikenavn står i parantesen. Det er vel noe feilskrevet, kan f.eks. være Haugstveit, Hustveit, etc.

Kona het Josefine Haustveit og kom fra Kinsarvik i Hardanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.