Gå til innhold
Arkivverket

Skifte 1689, var alle døtrene hans barn?


Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

På et skiftekort fra 1689, hvor begge foreldrene er døde, står barna ramset opp. Jeg lurer på døtrene.

 

Døtre: Mary+, Boedel, Gury, Gunild og Idde Torgersdøtre, samt Karen.

 

Jeg forstår ikke "samt Karen". Hvem var Karen? Hvorfor er hun nevnt etter de andre og uten etternavn? Er det noen som har kjennskap til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En burde vel helst lese originalskiftet for å svare her, og så langt har jeg ikke kommet ennå. Men kanskje skyldes formuleringen bare en litt krøkkete formulering i skifteprotokollen - for eksempel at skriveren nesten glemte å føre opp Karen, men at han så at hun manglet etter at han hadde skrevet "Torgersdøtre" - og så føyde til hennes navn til slutt.

 

Men jeg tviler sterkt på at noen at arvingene her var mindreårige. At noen av kvinnene hadde verge, skyldtes nok at de var ugifte. Det var for eksempel eldstedatteren Maris 2.ektemann Bjørn Sole som var formynder for Bodil. Mari, som er min formor, må trolig være født omkring 1645, og resten av barneflokken er etter min vurdering født innen ca 1670. Så den yngste kan kanskje ha vært såvidt under 20 år eller deromkring.

 

Vennlig hilsen

Ole Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du opplyse om hvem det er skifte etter, eventuelt også protokoll- og sidenummer, så går det an å se hva som står i selve skiftet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aktsprotokoll 4, side: 7 a

Dato: 1689-09-06

Skifte etter: Torger Jensen. død

Ektefelle®: Maren Hansdatter, død

Eiendoms- og verdiopplysninger: På hver broderlodd: 40 rd 3; 7 3/15 s. På hver søsterlodd: 20 rd 1; 15 8/13 s. Det nevnes 3 obl. fra h.h.v 1653, 1655 og 1659. Samt skiftebrev efter sal. Jens Rolstad 1646, og derhos =18Gl. Documenter Zedler og Bøxsell Brefver.

Arvinger: Sønner: 1: Jens; 2: Jon; 3: Hans; 4: Narve Torgerssønner, alle myndige; Døtre: 5: Mary død, gift med Bjørn Halstensen Solum - han var også formynder for nr 6, Boedel; 6: Boedel; 7: Gury; 8: Gunhild, gift med Torsten Bjørnsen Foss; og 9: Idde Torgersdøttre, samt 10: Karen

Andre personer: Bjørn Madsen Rustan var formynder for Karen og Idde.

 

NB! Verget Bjørn Halstensen Solum het vel egentlig Bjørn Halvorsen Solum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aktsprotokoll 4, side: 7 a

Dato: 1689-09-06

Skifte etter: Torger Jensen. død

Ektefelle®: Maren Hansdatter, død

Eiendoms- og verdiopplysninger: På hver broderlodd: 40 rd 3; 7 3/15 s. På hver søsterlodd: 20 rd 1; 15 8/13 s. Det nevnes 3 obl. fra h.h.v 1653, 1655 og 1659. Samt skiftebrev efter sal. Jens Rolstad 1646, og derhos =18Gl. Documenter Zedler og Bøxsell Brefver.

Arvinger: Sønner: 1: Jens; 2: Jon; 3: Hans; 4: Narve Torgerssønner, alle myndige; Døtre: 5: Mary død, gift med Bjørn Halstensen Solum - han var også formynder for nr 6, Boedel; 6: Boedel; 7: Gury; 8: Gunhild, gift med Torsten Bjørnsen Foss; og 9: Idde Torgersdøttre, samt 10: Karen

Andre personer: Bjørn Madsen Rustan var formynder for Karen og Idde.

 

NB! Verget Bjørn Halstensen Solum het vel egentlig Bjørn Halvorsen Solum.

 

Takk! Serien med aktsprotokoller er ikke digitalisert, så da blir det litt vanskelig å titte på originalen ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.