Gå til innhold
Arkivverket

"Ansiennitet" under førstegangstjenesten


Stig Nyberg
 Del

Recommended Posts

Noen som husker hva man ble kalt i de forskjellige periodene av den militære førstegangstjenesten?

Etter rekruttskolen var man "blodskvais" i tre måneder. Så var man "kule". Men hva ble man kalt de siste tre månedene? Jeg husker bare at 14 dager før dimming var man "sivasp".

 

Kanskje betegnelsene har endret seg med tiden. Jeg snakker her om 1960-årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ganske ung og fullførte min førstegangstjeneste for bare 12-13 år siden, nesten 40 år etter tidsperioden du snakker om, men jeg husker ikke at noen av disse betegnelsene ble brukt. Jeg tjenesgjorde i Nord-Norge; kunne kanskje betegnelser som disse være forskjellige avhenging av hvor man tjenestegjorde? Uansett, det skulle vært artig og vist hva som lå bak disse begrepene. :) Blodskvais, Kule og Sivasp? Hvor i all verden kan slike begreper ha sitt opphav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Sivasp" betyr nok "sivilaspirant", siden man aspirerte til å bli sivilist igjen. Ferskinger fra rekruttskolen kunne risikere et det ble ropt "Blo-o-o" etter dem. Det er nok tenkbart at det kunne finnes lokale varianter av disse betegnelsene, men jeg vil nok tro de var utbredt langt utover den lokale militærleiren. Selv var jeg i stabstroppen på Oscarsborg i 1968, altså i kystartilleriet, som utgjorde bindeleddet mellom hæren og sjøforsvaret. Vi hadde i løpet av tjenestetiden både matrosdress, feltuniform, battledress og US-uniform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan se for meg at "blodskvais" kunne bety noe sånt som "kanonføde", altså menige uten militær verdi. "Kule" kunne kanskje bety en litt mer befaren soldat. Men svarene så langt antyder vel at det var mange lokale variasjoner, og at betegnelsene nå kan ha dødd ut.

 

Jeg begynte å tenke på dette siden jeg nå er kommet i minnenes alder og har begynt å skrive "memoarer", bare til husbruk naturligvis. Grensen for hva som er slektstoff, lokalstoff og nær historie er vel litt flytende, Leif. Jeg ser det pågår en diskusjon her i forumet om tyske skip i Geiranger, så derfor syntes jeg det måtte være greit å ta opp dette også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan se for meg at "blodskvais" kunne bety noe sånt som "kanonføde", altså menige uten militær verdi. "Kule" kunne kanskje bety en litt mer befaren soldat. Men svarene så langt antyder vel at det var mange lokale variasjoner, og at betegnelsene nå kan ha dødd ut.

 

Jeg begynte å tenke på dette siden jeg nå er kommet i minnenes alder og har begynt å skrive "memoarer", bare til husbruk naturligvis. Grensen for hva som er slektstoff, lokalstoff og nær historie er vel litt flytende, Leif. Jeg ser det pågår en diskusjon her i forumet om tyske skip i Geiranger, så derfor syntes jeg det måtte være greit å ta opp dette også.

 

 

I Marinen var det noko som heitte "dimmesoss", "turist" og "timer"[taimer]. Alle desse betegnelsane var på gastar som hadde under ein månads teneste igjen, men eg er litt usikker på kva som var kva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på KNM Harald Hårfagre i 83/84. Måtte frem med albument og se: Bloas Blooooo Kulis Timer. Det var benevnelsene som ble brukt. Barnslig? Ja. Farlig Neppe. Noe å ta opp i dette forumet? Ja, hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på KNM Harald Hårfagre i 83/84. Måtte frem med albument og se: Bloas Blooooo Kulis Timer. Det var benevnelsene som ble brukt. Barnslig? Ja. Farlig Neppe. Noe å ta opp i dette forumet? Ja, hvorfor ikke?

 

 

Fyrste dagen ombord på KNM "Narvik" i 1977, var eg "uheldig" og heldt på å setje meg ved feil bord under skaffing. Eg fekk klar beskjed om at dette var "snippebord"! "Snippane" hadde vore inne i 12 månader, og hadde mindre enn 3 månader igjen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyrste dagen ombord på KNM "Narvik" i 1977, var eg "uheldig" og heldt på å setje meg ved feil bord under skaffing. Eg fekk klar beskjed om at dette var "snippebord"! "Snippane" hadde vore inne i 12 månader, og hadde mindre enn 3 månader igjen... :)

 

Ja det stemmer, hadde glemt den benevnelsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må vel være forumforurensning? Har vel intet med slekt å gjøre? Passer vel helst best på en annen webb?

 

Det kan vel godt ha noe med slekt å gjøre hvis noen i slekta ble omtalt/tiltalt med en av de nevnte betegnelsene. Vi har hatt mange emner som muligens bare perifert har berørt slektsforskning, og heldigvis er takhøyden romslig her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må vel være forumforurensning? Har vel intet med slekt å gjøre? Passer vel helst best på en annen webb?

Jeg har snakket med ett par eldre personer i slekten som har fortalt meg mye om sin militærkarriere (og andre karrierer for den saks skyld) og andre anekdoter som kanskje ikke har noe direkte med slektsforskning og gjøre; men som likevel fargelegger databasen. For min vil jeg heller skrive inn en historie om en av mine forfedres militærtjeneste og rare ord og uttrykk de brukte der, enn andre tørre data som i grunnen forteller ganske lite om dagliglivet til mine slektninger.

 

Jeg hadde imidlertid aldri hørt de uttrykkene Stig nevnte, og jeg synes det var interressant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der hadde vi det, Gunnar! "Snipp" var betegnelsen jeg hadde glemt!

Interessant å få vite at den også ble brukt i marinen, og ikke bare i "skogsmarinen" (kystartilleriet).

 

Takk til alle som har svart!

 

Hilsen Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Der hadde vi det, Gunnar! "Snipp" var betegnelsen jeg hadde glemt!

Interessant å få vite at den også ble brukt i marinen, og ikke bare i "skogsmarinen" (kystartilleriet).

 

Takk til alle som har svart!

 

Hilsen Stig

 

 

 

Kystartilleristar blei forresten kalla "svabergindianerar"... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyrste dagen ombord på KNM "Narvik" i 1977, var eg "uheldig" og heldt på å setje meg ved feil bord under skaffing. Eg fekk klar beskjed om at dette var "snippebord"! "Snippane" hadde vore inne i 12 månader, og hadde mindre enn 3 månader igjen... :)

Har ikke vært oppmerksom på dette interessante temaet før, og dette er vel også historie som fortjener å bli nedtegnet. Lurte litt på uttrykket "under skaffing" som Gunnar nevner, hva foregikk da? Kan ellers ikke huske noen spesielle uttrykk fra førstegangstjenesten i den trivelige "Plankebyen" ved Glomma's utløp:-)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurte litt på uttrykket "under skaffing" som Gunnar nevner, hva foregikk da?

 

Jeg vet det heller ikke Reidar, men jeg assosierer det med å skaffe frampå mat, altså mens maten ble satt fram, eller servert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det heller ikke Reidar, men jeg assosierer det med å skaffe frampå mat, altså mens maten ble satt fram, eller servert.

 

Å skaffe er å ete til sjøs; kniv, skei og gaffel heiter skaffetøy... :)

 

Når det nærma seg skaffetid, vart det annonsert over høgtalarane: "Hør etter på KNM "Sleipner", det er skaffe, det er skaffe..." :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på radarkurs på marinebasen Haakonsvern nær Bergen, som i beste marinestil ble kalt KNM Tordenskjold, akkurat som om den var et fartøy. Marinesjargongen var helt gjennomført. Det het f.eks. "du må skvære opp lugaren etter skaffing før du kan ta landlovsbåten til byen". Det betydde altså at du måtte vaske rommet etter spising før du kunne ta bussen til byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skaffe er å ete til sjøs; kniv, skei og gaffel heiter skaffetøy... :)

 

Når det nærma seg skaffetid, vart det annonsert over høgtalarane: "Hør etter på KNM "Sleipner", det er skaffe, det er skaffe..." :)

 

Tusen takk til både deg og Aud for forklaringen, en lærer stadig noe nytt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikkje eit slektsforum, det er brukarane sitt eige forum under arkiv-verket, og eg kan ikkje sjå anna enn at også dette er kjeldemateriale som kan forsvare plassen sin her. Som gammal kjerring har eg naturleg nok ikkje vore i militæret, men mannen min var i indre Troms og eg hugsar han fortalde at han var skvais; dei to siste tidsperiodane hadde også sine namn, men dei har både eg og han gløymt. Trur ikkje dei er nemnde her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på radarkurs på marinebasen Haakonsvern nær Bergen, som i beste marinestil ble kalt KNM Tordenskjold, akkurat som om den var et fartøy. Marinesjargongen var helt gjennomført.

 

Ja, og rekruttskolen på Madlamoen heter KNM Harald Hårfagre (KNM = kongelige norske marine).

 

Alle i Sjøforsvaret får opparbeidet "fartstid", også for tiden de er på land. Jeg har bak meg 15 måneder i Marinen - kun på land - og har dermed 15 måneders innenriks fartstid. Tjeneste på fartøy gir utenriks fartstid (selv om båten ikke seiler utenfor landets grenser). Jeg var også vernepliktig kvartermester (som tilsvarer sersjant i Hæren), og vi ble kalt "blodkvart". Jeg tror det var fordi vi hadde røde distinksjoner, i motsetning til yrkesbefal som har gullfargede. Den mørke vinteruniformen var for øvrig så fin at jeg stilte opp i bryllup med den (ikke mitt eget). Brudens far stilte også i marineoffisersuniform, så da passet jeg jo bra inn (selv om jeg ikke var offiser, men kun hadde laveste befalsgrad).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.