Gå til innhold
Arkivverket

Adressebøker for Oslo 1920 - 2000


Kurt Østbye
 Del

Recommended Posts

Jeg søker informasjon om bosted/adressen i Oslo for ekteparet Peder Petersen og Ruth Hansen.

Er det mulig med oppslag på nedennevnte i perioden 1920 - 2000 ?

 

Peder Petersen (Østbye) var født 3. mai 1896 i Furnes, Vang, Hedmark, og flyttet til Oslo ca. 1920 sammen med foreldrene Karl Petersen Østbye og Lina Emilie Tålesdtr. De skal ha bodd på Nordstrand og i Maridalen (Nydalen). Peder døde 8. sept. 1975 og er gravlagt på Nordre Gravlund i Oslo.

 

Ruth Hansen var født 24. mars 1900 på Rikshospitalet i Oslo, og konfirmert på Nordstrand den 27. juni 1915. Hun døde 15. februar 2000 og er begravet på Nordre Gravlund i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søker informasjon om bosted/adressen i Oslo for ekteparet Peder Petersen og Ruth Hansen.

Er det mulig med oppslag på nedennevnte i perioden 1920 - 2000 ?

 

Peder Petersen (Østbye) var født 3. mai 1896 i Furnes, Vang, Hedmark, og flyttet til Oslo ca. 1920 sammen med foreldrene Karl Petersen Østbye og Lina Emilie Tålesdtr. De skal ha bodd på Nordstrand og i Maridalen (Nydalen). Peder døde 8. sept. 1975 og er gravlagt på Nordre Gravlund i Oslo.

 

Ruth Hansen var født 24. mars 1900 på Rikshospitalet i Oslo, og konfirmert på Nordstrand den 27. juni 1915. Hun døde 15. februar 2000 og er begravet på Nordre Gravlund i Oslo.

 

Dersom de bodde på Nordstrand og i Nydalen, er de nok ikke med i adressebøkene for Kristiania/Oslo før sammenslåingen med Aker i 1948. Nordstrand og Nydalen tilhørte Aker kommune.

 

Oslo adressebok ble siste gang utgitt i 1992 (tror jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I adresseboka for Oslo 1955 er det en Peder Østbye, arb. (Brekke Bruk) Svensenga, Svensengv., Kjelsås.

 

På samme adr. finnes Reidar Østbye, instrumentm. (Jens Aspaas & Co) og Sv. Østbye, arb. (Vinmonop.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk Carsten.

 

Tror ikke disse er de jeg søker, de brukte Petersen som etternavn. De var altså faren Karl (døde 1938), og sønnene Thorleif som flyttet til Skien, mens Peder Petersen(1896 - 1975) og Kristian Petersen (født 22. mars 1899) skal ha blitt boende i Oslo hele livet. Kristian skal ha drevet en kiosk eller 'godtebutikk'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.