Gå til innhold
Arkivverket

Barnehjem Hønefoss


Harald Bræin Sørensen
 Del

Recommended Posts

Jeg søker etter opplysninger om det var et barnehjem/fattighus i Hønefoss ved det navnet.

Min betemor Karoline Nilsen (mor: Guro Larsdatter/Larsen var mor og Paul Nilsen var far ) bodde der fra hun ble født i 1890 til hun var 3 år, da hennes beteforeldre tok henne til seg (Nils Petter og Helene Nilsen, Hønefoss). Dette er ifølge henne selv.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hønefos. Husliste 14,Kretsnr.7, Gate. Blyberghaugen,Lagesens Gade 21, er benevnt som:Fattighuus. I FT 1900 er det 4 forskjellige familier som bor der. Kan være at hun ble bortsatt til en av disse.

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg kommet litt videre.

Er det noen som har tilgang til "dokumenter" o.l. som kan gi en pekepinn på om Karoline bodde her i perioden 1890 til 1893.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har fått svar fra Riksarkivet (mht folketellingen 1891 og generelt). Hun (Karoline) finnes ikke i nevnte folketelling. Men i tellingkrets 17 (tellingskrets 16 og 17 finnes en adresse Lagesensgate), finnes det en husliste nr. 2 som omfatter i 5 sedler på personer som alle er fattigunderstøttet. Men ikke nevnte Karoline.

I tillegg fikk jeg følgende opplysninger: Av Hønefoss. Byens historie (utgitt av Hønefoss kommune, 1915) ser vi at Hønefoss barnehjem ble stiftet 22. oktober 1888 med pastor Alsing som formann.Det begynte med 4 barn. Det økonomiske grunnlaget for barnehjemmet var en gave fra frøken Kaja Kahrs på kr. 2300. Driften var knyttet til ”Hønefoss frivillige fattigpleie”. Imidlertid måtte driften innstilles etter noen få år, og midlene ble i lang tid brukt til å sette bort enkelte barn privat.

Dette er i overenstemmelse med svar fra IKA-Kongsberg: I møtebok for Hønefoss sosialstyre 1852-1916 er blant annet hun og hennes barn, Caroline

nevnt i et referat fra møte i fattigvesenet 5. desember 1892 ( se vedlegg nr 22) Dette er litt vanskelig å lese, men hun synes å være bortsatt til en Enbebret Jørgensen (!) for kr 84.

Er det noen som kan underbygge dette videre og gi meg ytterligere innspill utover det som jeg har fått i ovennevnte (Det synes ikke å være andre data knyttet til fattigvesenet på Hønefoss i denne perioden...)Møte i Hønefoss fattigvesen 5. desember 1892.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

I ovennevte innlegg fra meg er det et vedlegg. Der står det navnet på den som Caroline var hos (sak nr 22) Kan noen hjelpe med tydingen, da jeg fortsatt leter etter holdepunkter for denne perioden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.