Gå til innhold
Arkivverket

Lars Jørgensen Fagerbakka, Austevoll f ca 1716


Jostein Magne Børnes
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Jeg er også på jakt etter hvor denne Lars Jørgensen Fagerbakka f ca 1716 kan være født, og med hvilke foreldre

 

Lars Jørgensen var gift med Ingeborg Kristoffersdotter Fagerbakka f ca 1720 - d. 1792

 

Jeg kan bare se at de hadde dottera Torberg(eller Torbjørg) f 1748 - 1812 (gift med Anders Eliassen Møkster 1738 - 1803)

 

Lars Jørgensen har etter alt å dømme ei syster Mari Jørgensdotter som er gift med Erik Amundsen ca 1716 - 1763, se skifte. MAri og Erik var bosatt på Storebø. Dette kan tyde på at opphavet til Mari og Lars ikke er så langt unna, men eg har hatt problemer med å finne høvelige kandidater. Det finnes en på gården Raunebekken, men her passer ikke alderen

 

Det er også vanskeligt å dokumentere foreldrene til Ingeborg Kristoffersdtr, men faren må vera Kristoffer Johannesen ca 1680 - 1758. Mora er eg meir usikker på men det finnes ei Torgjørg Johannesdtr som døde på Fagerbakka i 1768 med oppgitt alder 82 år. Om ho er mora eller syster til Kristoffer er eg usikker på

 

Det er særdeles sparsomt med skifter på Fagerbakka i Austevoll (Sunnhordlands skifteprotokoller), som gjer det vanskeligt.

 

Tips tas imot med takk.

 

mvh, Jostein Børnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Har du sett på militærrullene for Sunnhordland. I 1738 finnes en militærrulle som er bevart for Nordhordland. Her er alle gutter over 12 år tatt med. Mener å huske at det eksisterer en tilsvarende for Sunnhordland. Kanskje du kan finne Lars Jørgensen der. Kilden befinner seg på Statsarkivet i Bergen.

 

Mvh.

 

Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Har kun sjekket militæørrullen 1749 - 77, og funnet Lars Jørgensen nevnt på Fagerbakka - at det var noen militærrulle 1738 for Sunnhordland kjente jeg ikke til , så mange takk for tipset. Skal nok ein tur innom Statsarkivet i juli.

 

mvh, Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

fra Sunnhordland tingbok kan vi lese som følger:

 

1743 fol. 97

Publiceret Nathanael Bechervigens udstede bøxelseddell paa 3de Spansteiger udj gaarden Fagerbache till Lars Jørgensen dat: 22 Martij 1742

 

mvh, Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei

 

Da var jeg på Statsarkivet her i sommer og fann en god kandidat i "Rulle over det unge mannskap i Sunnhordland fogderi" (Stiftamtmandens arkiv) i 1738-der fant jeg en svært god kanditdat i Fjellberg under gården Sjo, men nærmere detaljstudier viser at denne Lars Jørgensen Sjo 18 år i 1738 trolig ikke er rett Lars Jørgensen. Lars Jørgensen Sjo finnes under gifte i 1747 i Fjelberg med piken Brite Johannesdtr Lande.

 

Da er problemet fortsatt uløst

 

mvh, Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.