Gå til innhold
Arkivverket

Niels Torbjørnsen Bakke (ca. 1661-1725), Holt (A-A)


Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Det var interessant, Oddbjørn ! Ole Olsen må være Ole Olsen Grenstøl, som døde på Berge - skifte 18/8-1734, og han var gift med Kirsten Jørgensdatter fra Bakke !!

 

Aha! Ja, han kjenner vi jo fra før...

 

Jeg tar med en lenke til en annen tråd der vi bl.a. har diskutert ham: Min lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt interessant funn: Da jeg sjekket skiftet 18/8 etter Ole Olsen - foretatt i hans hus "som paa Gaarden Berges Grund er bestaaende" (det vi sannsynligvis si i Tvedestrand), blir datoen for skiftet etter hans 1. kone - Kirsten Jørgensdatter - oppgitt: 22/1 1720. Arvingene er Oles kone nr. 2, Anne Bjørnsdatter - og hans fire døtre fra første ekteskap: Kari Olsdatter den Ældre (g.m. Albret Torjesen Nævestad), Kari Olsdatter den Yngre (g.m. Jon Olsen, "opholdende sig paa Arve Tomten"), Ingeborg Olsdatter (22 år) og Johanne Olsdatter (20 år). Det er i forbindelse med referanser til deres morsarv at Kirsten Jørgensdatters skiftedato er oppgitt.

 

Skiftet etter Kirsten Jørgensdatter (22/1 1720 i Tvedestrand) er å finne i Nedenes skifteprotokoll nr. 8, fol. 10a. De fire døtrene er da mindreårige, og tilstedeværende ved skiftet er, i tillegg til enkemannen Ole Olsen, også to av avdøde Kirsten Jørgensdatters nærmeste mannlige slektninger: "Moderbroderen Anders Jørgensen tilholdende paa Backe" og "deres Mosters Mand Niels Torbiørnsen"!

 

Det vi altså da bør kunne slå fast, er at Niels Torbjørnsen Bakkes 3. kone - Maren Jørgensdatter - må ha vært søster til Ole Olsen Tvedestrands kone Kirsten Jørgensdatter - og til en Anders Jørgensen Bakke.

 

Spørsmålet er da: Hvem var Jørgen NN - far til Anders Jørgensen, Maren Jørgensdatter og Kirsten Jørgensdatter?

 

Maren Jørgensdatter Dal virker vel da ikke lenger som noen aktuell kandidat. Hun har 3 kjente søsken - med helt andre navn (Birgitte, Svend og Even).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stilte i forrige innlegg følgende spørsmål: "Hvem var Jørgen NN - far til Anders Jørgensen, Maren Jørgensdatter og Kirsten Jørgensdatter?"

 

Holtsboka omtaler på s. 461 en familie på Østerå som kom fra Skjulestad i Austre Moland. Det gjelder 5 søsken med Anders Jonsen Skjulestad som felles far:

 

1. Jon Andersen Østerå (f. ca. 1632, skifte 1707), g.m. Karen Thorsdtr. (Lilleholt?).

 

2. Tallak Andersen.

 

3. Torje Andersen Våland (f. ca. 1645), g.m. Karen Nielsdtr. Kroken.

 

4. Ingeborg Andersdtr., g.m. Elling Jonsen Eidbo.

 

5. Jørgen Andersen (ca. 1654-1722). Bodde på Skjulestad.

 

Sistnevnte, Jørgen Andersen, kan være en aktuell farskandidat for søsknene Anders Jørgensen, Maren Jørgensdtr. og Kirsten Jørgensdtr. Det bør finnes et skifte etter ham. Jeg kan jo her minne om at en av Jon Andersen Østerås døtre (Berte) var g.m. Halvor Mortensen Råkenes, men en annen av døtrene var g.m. Jørgen Jørgensen Østerå. Kan for øvrig ta med at John Andersens yngste datter (Siri) ble g.m. en annen av mine "stamfedre" (Jens Gulbrandsen Skåland).

 

For ordens skyld: Familien er også omtalt i Dypvågboka (s. 2041), og der står enda en datter av Anders Jonsen Skjulestad oppført - Susanne (g.m. Halvor Haugereid i Tromøy sogn).

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobba, Oddbjørn ! Da begynner det jo å gå seg til her. Jeg skal oppdatere filene mine, og se om det dukker opp noe relevant :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvil om at det er Jørgen Andersen Skjulestad som er faren her, i hans første ekteskap med Allaug Ellingsdatter. Det endelige beviset bør være skiftet etter Jørgen som ble avholdt 15/5-1722 (om du kan finne det..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... Jeg fant skiftet etter Jørgen Andersen Skjulestad (med god hjelp av din datering, Helge). Det befinner seg i Nedenes sk.prot. nr. 8, fol. 155b. Jeg er nok redd for at det kan være et blindspor. Det ble foretatt på Skjulestad i Austre Moland 15. mai 1722, og de oppførte arvingene var enka Helje Olsdtr., samt "deres Sammen Avlede Børn, Nafnlig Anders Jørgensen Skiulestad over 40 aar gl. gift og boende her paa gaarden, Joen Jørgensen gl. 30 aar gift og boende paa Landbøe, Halvor Jørgensen 27 aar gl., Ole Jørgensen 20 aar gl., Tosten Jørgensen 13 aar gl., Torbør JørgensDatter gift med Knud Stiansen Ugeland, Allof JørgensDatter u-myndig og 23(?) aar gl. og Marte JørgensDatter 16 aar gl.".

 

Du nevnte et første ekteskap med Allaug Ellingsdatter, Helge. Jeg finner ingenting om det i skiftet etter Jørgen Andersen. Det må i så fall ha vært barnløst, siden kun fellesbarna til Jørgen og Helje er nevnt i skiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Dypvågbøkene s. 198 som angir ekteskapet mellom Allaug Ellingsdatter Hovdan og Jørgen Andersen Skjulestad. Det "verste er at det bekreftes i skiftet etter ungkar Niels Halvorsen på Eidbo 10/2-1739, der Allaug inngår blant arvingene: "På morssiden (hun het Torborg Tostensdtr.): 1) Moder Broder Lars Tostensen, d. (barn: a) Tosten Larsen, myndig, gift, på Engelstiøn i Østre Moeland, B) Salve Larsen, myndig, gift, på Landbøe i Ø. Moeland, c) Maria Larsdtr., vært g. m. Knud Nielsen, som er død for "Rum Tiid siden", hun er nå enke på Fosbech under Songe i Tromøe Sogn), 2) Moster Martha Tostensdtr., d. (barn: a) Helge Olsdtr., vært g. m. Jørgen Andersen (d. for 18 år siden), hun er nå enke på Schiulstad i Ø. Moeland, B) Ingeborg Olsdtr., d.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt uklar i hodet idag, Oddbjørn - så det kommer frem mange rare tegn og antagelser. Skiftet i 1739 refererer jo til Helje Olsdatter, og gir dermed ingen bekreftelse av ekteskapet mellom Allaug Ellingsdatter og Jørgen Andersen. Siden skiftet etter Allaug skal ha blitt holdt 31/7-1691 må det være feilaktig at hun har vært gift med Jørgen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser nå at Dypvågbøkene fra s. 212 og utover har med en del opplysninger om Jørgen Andersen Skjulestads ekteskap med Allaug Ellingsdtr. Hovdan. Det var skifte etter henne 31/7 1691. De hadde tre kjente barn: Anders, Torborg og Elling (sistnevnte død før 1722). Ved skiftet etter Jørgen Andersens er barna hans fra begge ekteskapene dermed uriktig oppført som hans og Helje Olsdatters.

 

Det som vi imidlertid likevel må slå fast, er at Jørgen Andersen Skjulestad ikke kan være far til Kirsten Jørgensdtr. og Maren Jørgensdatter på Bakke - og at deres bror, Anders Jørgensen Bakke, heller ikke kan være identisk med Anders Jørgensen Skjulestad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var synd. Da kanskje vi må se litt nærmere på Jørgen Jørgensen Østerå, som skulle være sønn av Jørgen salmaker Jørgensen i Tvedestrand, og Karen Ljødesdatter. Jørgen jr. ble født i 1672, og døde i Hans Kgl. Maj. sjøtjeneste i 1711. Kan Anders, Kirsten og Maren også være salmakerbarn tro ?

 

Skiftet etter Karen er ukjent for meg, men skiftet etter hennes bror Lars skal ha blitt holdt 3/2-1733 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fremkommer også i Dypvågbøkene at Jørgen Skjulestad og Helje hadde 6 barn sammen, så da stemmer det - og de har igjen vist sin grundighet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, kanskje vi må se litt nærmere på Østerå igjen. Holtsboka har med en litt diffus setning som kan tyde på at det kan ha vært spekulert i den retning tidligere: "Om der er nogen forbindelse mellem familien Jørgensen Bakke og familien Jørgensen Østerå er ikke oplyst" (s. 453).

 

Jeg får lete etter skiftet etter Jørgen Jørgensen Østerå i 1711.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fant jeg skiftet etter Jørgen Jørgensen Østerå, datert 11/6 1711: Skifte 1711 Østerå

 

Dessverre er deler av denne vanskelige "miniatyrskriften" uleselig i margene - men Jørgen Jørgensen er på skiftetidspunktet enkemann. Ifølge Holtsboka døde kona, Gunhild Jonsdtr. Østerå i 1709. I skiftet etter Jørgen er det referert til et skiftebrev datert i novenber 1707, men jeg får ikke helt tak i hvem det er skifte etter der.

 

Det som i hvert fall er tydelig, er at Jørgen Jørgensen og Gunhild Jonsdatter kun hadde to barn: Jørgen Jørgensen (9 1/2 år) og Karen Jørgensdatter (7 år). Oppnevnt verge for sønnen: Halvor Mortensen Råkenes (som var g.m. Gunhilds søster Berte). Verge for datteren: Anders (....sen) Østerå (patronymet er blitt borte i margen).

 

Det ser dermed ikke ut til at dette skiftet inneholder opplysninger som kan kaste lys over Maren Jørgensdatter Bakkes herkomst.

 

Jørgen Jørgensen Østerå (ca. 1660-1711) KAN imidlertid ha hatt flere søsken. Jf. Holtsboka fikk en Ellev Jørgensen Østerå kgl. privilegium i 1709 til å drive Østerå sag. Kan det ha vært en bror? Og ifølge Dypvågboka skal han ha hatt en bror ved navn Rasmus Jørgensen (23 år i 1701).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det ingenting gratis, Oddbjørn. Skiftet det henvises til er sikkert oppgivelsesskiftet til Gunhilds foreldre Jon Andersen og Karen Torsdatter Østerå, som ble holdt i 1707. Det er ingen kjente henvisninger til skiftet etter Jørgen Salmaker eller hans kone Karen Ljødesdatter, det nærmeste er nok hennes bror Lars Ljødesen, som skal ha blitt holdt 3/2-1733 - en vet jo aldri..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det ingenting gratis, Oddbjørn. Skiftet det henvises til er sikkert oppgivelsesskiftet til Gunhilds foreldre Jon Andersen og Karen Torsdatter Østerå, som ble holdt i 1707. Det er ingen kjente henvisninger til skiftet etter Jørgen Salmaker eller hans kone Karen Ljødesdatter, det nærmeste er nok hennes bror Lars Ljødesen, som skal ha blitt holdt 3/2-1733 - en vet jo aldri..

 

Nei, og jeg oppdager jo stadig (men ikke alltid!) at forfatterne av Dypvåg-bøkene allerede har "tømt" de tilgjengelige kildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplysningene om Rasmus skriver seg fra 1701-tellingen: http://arkivverket.no/URN:db_read/ft/38450/127/

Og der er også hans mor Karen (?) bosatt på Østerå, og det er antatt at Jørgen salmaker er død.

 

Takk skal du ha. Ja, der står helt tydelig at enken Karen Liødesdatter er oppsitter på Østerå i 1701, og at sønnene Jørgen og Rasmus Jørgenssønner bor hjemme hos henne. Det forhindrer ikke at Jørgen og Rasmus kan ha hatt flere søsken, som ikke har vært bosatt på Østerå (og vi skal jo også huske at kvinner bare er nevnt i dette MANNtallet dersom de var enker eller ugifte jordeiere). Jeg får lete etter Karen Ljødesdatters skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg bringe inn et navn til, som Holtsboka nevner under Bakke: Jørgen Andersen Bakke g.m. Karen Olsdatter. De eneste opplysningene som er gitt om dette paret, er at de hadde to barn: 1. Berte Marie Jørgensdatter, f. 1783; 2. Anders Jørgensen (1781-1831), g.m. Berte Christofersdatter (1776-1843), d.a. Christofer Nilsen Eikeland. "Anders Jørgensen døde i Drammen, hvorhen han formodentlig var flyttet". Kan det tenkes at Jørgen Andersen kan ha vært sønn til den Anders Jørgensen Bakke, som altså var bror til Maren Jørgensdatter og Kirsten Jørgensdatter?

 

Dypvåg III, s. 1976 (Eikeland):

"Berte Christoffersdtr. g.m. Anders Jørgensen Eikeland. Han var i grunnen fra Tvedestrand, f. ca. 1781, sønn til Jørgen Andersen Gladstad-Tvedestrand og Karen Olsdtr. fra Bakkeskåtet, men flyttet som gift mann til Eikeland, var skipper og døde i Drammen i 1831".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen Andersen er stamfar til Jørgensen-familien på Sandøya, sønn av Anders Halvorsen på Vestre Gladstad. Det var Karen Olsdatter som kom fra Bakke, datter av Ole Andersen og Berte Torbjørnsdatter, så det er Bertes linje som går tilbake til Nils Torbjørnsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Ja, ja - det var vel et blindspor dette også, for i Dypvåg III (under Gladstad) er Jørgen Andersen (f. ca. 1756) oppført som sønn til en ellers ubeskreven Anders Halvorsen Vestre Gladstad. Men vi kan jo (for skams skyld) ta med at Jørgen Andersens kone, Karen Olsdtr. Bakkeskåt, er oppført som datter til Ole Andersen Bakkeskåt og Berte Torbjørnsdtr. Bakke. Dermed befinner vi oss i hvert fall antakelig innenfor "riktig" slektskrets.

 

Jørgen Andersen er stamfar til Jørgensen-familien på Sandøya, sønn av Anders Halvorsen på Vestre Gladstad. Det var Karen Olsdatter som kom fra Bakke, datter av Ole Andersen og Berte Torbjørnsdatter, så det er Bertes linje som går tilbake til Nils Torbjørnsen.

 

Vi postet visst våre siste innlegg samtidig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en Jørgen her under Tvedestrand i 1701, som jeg tolker som Christensen - 55 år gammel. Uansett etternavn er han ellers ukjent for meg..

http://arkivverket.no/URN:db_read/ft/38450/132/?size=bigger&mode=0

 

Der står det nok Jørgen Nielss. - dvs. degnen Jørgen Nielsen Vendelboe (se første kolonne: "Deign til Holts Kierche"). Han var som kjent g.m. Barbara Lauritzdtr. Lind - og de var barnløse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.