Gå til innhold
Arkivverket

[Oslo] Fredrik Timmermand 1600-tallet


Per T.
 Del

Recommended Posts

'Byens første Hotelvært var Fredrik Timmermand, for modentlig en dansk Mand, som nedsatte sig her i Slutningen af 1640-Aarene og nogle Aar efter fik Privilegium paa Værtshus holdet i Christiania.'

 

Er det noen som vet noe mer om ham (utover det som er nevnt i tidligere debatt: Lenke til tema 79657)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

I forrige innlegg nevnte jeg et utdrag fra Colletts "Gamle Christiania-billeder". Fredrik/Friderich/Friedrijk Timmermand er muligens nevnt i mer litteratur som omhandler Oslo. Er det noen lokalkjente som vet om bøker hvor det er sannsynlig at han er nevnt, eller som vet mer om ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Prøver igjen, siden jeg ikke er kjent med gode Oslo-kilder: Er det noen som vet noe mer om Timmermand?

 

 

Først, jeg står ved det jeg tidligere har skrevet - i mine øyne er det mest sannsynlig at Friedrijk Timmermann var flamsk, men foreløpig kan hverken det eller andre nasjonaliteter dokumenteres (ei heller Colletts antakelse, den er ikke engang sannsynliggjort). Mulig jeg har mer om Timmermann enn jeg skrev dengang, det har jeg ikke sett etter.

 

Mht. (kvalitativ) Christiania-litteratur er dette "next to nothing". Du har Daae og Collett's bøker fra 1890-tallet ved siden av Kristiania og senere Oslo byhistorie (begge i 5 bind) - felles for alle disse er at de er svært generelle og vokter seg vel for å dukke ned i den farlig presise mikro-verden. Ellers kan du finne Christiania-stoff i St.Hallvard og Byminner (men for å finne noe fra 1600-tallet må du en god del år tilbake i årgangene, det meste av artikkelstoff fra før 1800 har de senere ti-år vært resirkulert materiale). Videre er det enkeltartikler i NST, PHT og NPT (dessverre av svært vekslende kvalitet, jo eldre desto større behov for kontroll). Når jeg først har vært så kritisk til ovennevnte, så skal det tilføyes at man husker lettere feil og viktige utelatelser - jeg har alt dette hjemme og har også hatt stor glede av dette. Jeg kan tilføye Arno Bergs 2 bind om Akershus med tyngdepunkt i 1600-tallet, men nå begynner jeg å gå tom. Har jeg glemt noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Jeg setter stor pris på svar. Hvis jeg skal lete i originalkilder, finnes det da noen tips?

 

 

Vi har noen bytingsprotokoller fra tiden før han døde, jeg ville vanligvis begynt der. Men det er mulig jeg allerede har sett på det, skal kontrollere ikveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott!

 

Det jeg har gjennomgått er bytingsprotokollene 1652-55 og 1661-65 (som er de eldste) etter far og sønn (Pieter), men dessverre ikke funnet noe som helst om dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Tusen takk for at du forsøkte. Collett nevner også et hus i Piperviken ('Man finder ogsaa, at Fredrik Timmermand eiede et Hus i Piperviken (Klingenberg ?), hvor han rimeligvis har holdt Herberge for sildig ankommende Reisende'). Noen tips om mulige kilder til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Tusen takk for at du forsøkte. Collett nevner også et hus i Piperviken ('Man finder ogsaa, at Fredrik Timmermand eiede et Hus i Piperviken (Klingenberg ?), hvor han rimeligvis har holdt Herberge for sildig ankommende Reisende'). Noen tips om mulige kilder til dette?

 

 

Det tror jeg at jeg fant kilden til (men Klingenberg er jeg usikker på), men det krever et dypere dykk i materialet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett i litt Oslo-litteratur som er kommet ut etter Collets bok fra 1890-tallet, uten at det har hjulpet meg videre (mye resirkulert stoff).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett i litt Oslo-litteratur som er kommet ut etter Collets bok fra 1890-tallet, uten at det har hjulpet meg videre (mye resirkulert stoff).

 

 

Nei, det tror jeg nesten du kan gi opp med en gang, gamle St.Hallvard er mulig det eneste. Dessverre sliter jeg litt med det ene øyet og det tar noen dager før alt fungerer som det skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Som man kan se på bildet skriver Fredrik Timmermanns sønn seg som "PIETER" i sin søknad fra 1673 om å bli havnefogd for det sønnafjellske. Det kan se ut som det er han selv som har holdt pennen.

post-73-0-91064100-1311361150_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.