Gå til innhold
Arkivverket

Mali Mortensdotter, fødd kring 1779 - innflytt til Hafslo i Sogn kring 1790 - kvar kom ho ifrå?


Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Dette temaet vart innlagt i januar 2002 under #7651 og er aldri vorte løyst (http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=7651&sok=Mali+Mort&nr=1&antinnlegg=8&startnr=&antall=&spraak=#anker)

 

~~~~~~~~~~

 

7651: Mali Mortensdotter - til Sogn kring 1790 - kvar var ho ifrå?}

Fylke: Brukarforumet Lars E. Øyane, Luster kommune, 29.1.2002 17:26 (1)

 

~~~~~~~~~~

 

Mali Mortensdotter, ung innflyttar til Hafslo prestegjeld i Sogn:

 

konfirmert på Kjos i Hafslo 1795 - 16 år

 

tenestejente på Kjos i Hafslo 1801 - 23 år

 

Mali må vera fødd kring 1778/1779.

 

Namneformi Mali er heilt ukjent i Sogn, men derimot mykje nytta i andre delar av landet, som til dømes i Gudbrandsdalen og Møre/Trøndelag, der me òg finn Morten/Marten.

 

Mali Mortensdotter tente på prestenkjegarden Kjos i Hafslo og vart sidan husmannskone under same garden. Sokneprest Andreas Lind kom i 1786 til Hafslo frå Meldal i Sør-Trøndelag. Han døydde i 1791, og prestenkja Elisabeth Lind flytte då inn på enkjegarden Kjos. Kan ho ha henta seg ei tenestejente frå Sør-Trøndelag??

 

Kan nokon kasta ljos over dette problemet, ville eg vera svært takksam!

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

 

~~~~~~~~~~

 

Lars E. Øyane, Luster kommune, 15.3.2002 03:01 (2)

 

Eg gjer ein ny freistnad på å kasta fram spørsmålet om Mali Mortensdotter for eventuelle nye lesarar i Brukarforumet.

 

Mali Mortensdotter finst omskrivi i FamilySearch der ein person med namn Inga Andrea Krogh Olsen Danstad i 1942/1943 oppgav Mali å vera ei ættling av ho. Ho seier at mor til Mali heitte Pederson (eller Pedersdotter), men skriv ikkje noko om fødestad.

 

Kan nokon hjelpa meg å løysa dette merkelege problemet? Ein eller annan stad i landet må Mali vera fødd!

 

Kjenner nokon tilfeldigvis til denne Inga Andrea Danstad?? Danstad finst berre ein stad i Noreg, som gardsnamn i Fræna. Var kanskje Mali derifrå??

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

 

~~~~~~~~~~

 

Lars E. Øyane, Luster kommune, 17.4.2002 19:22 (3)

 

Meir leiting på FamilySearch har avslørt eit mogeleg opphav til Mali Mortensdotter. Namneoppkalling kan tyda på at mor til Mali heitte Kari. Frå før har det vore hevda at same mori heitte Pederson (eller Pedersdotter).

 

FamilySearch syner at ei Kari Pedersdotter gifte seg i MELHUS 25.6.1778 med Morten Nilsson Langland. Kan dette paret ha hatt ei dotter Mali fødd 1778 eller 1779? 1801-teljingi syner denne huslyden på Langland i Melhus:

 

Morten Nielsen 55 kaarmand

 

Kari Pedersdtr 47 hans kone

 

Marit Peders (Mortens-)dtr 15 deres børn

 

Berit Peders (Mortens-)dtr 8 deres børn

 

Peder Peders (Mortens-)en 6 deres børn

 

Førenamnet Mali er mykje nytta i Melhus (23 stk i 1801). Er det nokon som har lokalkunnskap om ættene i Melhus og som kan stadfesta eller eventuelt avkrefta denne mogelege ættesamanhengen?

 

På FamilySearch ser eg elles at ei Kari Pedersdotter var f. i Rindal på Nordmøre som dotter av Peder Olson og ei Mali Thoresdotter. Kan det vera same Kari Pedersdotter??

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

 

~~~~~~~~~~

 

Lars E. Øyane, Luster kommune, 6.2.2003 02:41 (4)

 

Opplysningar mottekne frå Melhus synest avvisa at Mali Mortensdotter kan ha vore derifrå, so nok ein gong er me 'back to square #1'!

 

Er det nokon som har vore borti ei Mali Mortensdotter som før konfirmasjonen i 1795 kan vera flytt til Sogn? Eg har stor tru på at ho må vera frå Møre og Romsdal eller Sør-Trøndelag der både Mali og Morten er nytta som namn!

 

Nok ein gong tusen takk for all hjelp!

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

 

~~~~~~~~~~

 

Lars E. Øyane, Luster kommune, 27.10.2003 23:26 (5)

 

Trass i grundig leiting har eg enno ikkje lukkast i å finna opphavet til Mali Mortensdotter (eller Martinsdotter?). Eg er stadig overtydd om at ho må vera komi til Hafslo i følgje med sokneprest Andreas Lind og kona Elisabeth Christine Schønsal. Andreas var frå 1775 til 1787 residerande kapellan til Meldal i Sør-Trøndelag.

 

Kyrkjebøkene for Meldal, som den gongen òg omfatta Rennebu, har so langt ikkje avslørt noki Mali Mortensdotter, men ein eller annan stad må ho jo vera ifrå!! No veit me at Andreas Lind var ''reserveprest'' fleire stader kring Trondheim før han vart kapellan til Meldal, so kanskje Mali kjem frå ein av desse andre stadene?

 

Eg vonar framleis på opplysningar som kan føra til at me finn opphavet til denne jenta!

 

Nok ein gong, hjarteleg takk for alle gode tips!

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

 

~~~~~~~~~~

 

Lars E. Øyane, p.t. Hinterzarten, Baden-Württemberg, 8.12.2004 19:24 (6)

 

Eg freister nok ein gong å finna opphavet til denne jenta som flytte til Hafslo i Sogn i 1780-åri, truleg i følgje med sokneprest Andreas Lind frå Melhus i Sør-Trøndelag.

 

Er det nokre nye "glupe" lesarar som kanskje kan hjelpa meg på veg?

 

Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

 

~~~~~~~~~~

 

Lars E. Øyane, 3580 Geilo (Buskerud), 16.11.2008 15:15 (7)

 

Opphavet til Mali Mortensdotter, konfirmert i Hafslo 1795, 16 år gamal, er framleis ei stor uløyst gåte. Foreldri heitte nok Morten og Kari, men KVAR i all verdi kan dei ha butt - ein eller annan stad i Sør-Trøndelag eller på Nordmøre?

 

Alle gode tips vert mottekne med stor takksemd!

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

 

~~~~~~~~~~

 

Bjarte Hesjevoll, Fjell, Sotra, Hordaland, 17.11.2008 02:35 (8)

 

Dersom en antar at foreldrene heter Morten og (Kari?), og at de lever i 1801.

 

Et søk på Morten med påfølgende person Kari, der en plukker ut de som er gift, der Kari er over 35 år, gir følgende resultat i disse fylkene.

 

Sør Trøndelag

 

Røros: Lenke

 

Melhus: Lenke

 

Møre og Romsdal

 

Aukra: Lenke

 

Sogn og Fjordane

 

Førde: Lenke

 

Oppland

 

Gausdal: Lenke

 

Ringebu: Lenke

 

Fåvang: Lenke

 

Lesja: Lenke

 

Lesja Lenke

 

Buskerud

 

Eger (Eiker?): Lenke

 

Eger (Eiker?): Lenke

 

Vest Agder:

 

Løvdal: Lenke

 

Akershus

 

Aas: Lenke

 

Tanum: Lenke

 

Aker: Lenke

 

Hedemark

 

Winger?: Lenke

 

Åmot: Lenke

 

Tønset (Tynset?): Lenke

 

Tønset (Tynset?): Lenke

 

Hoff: Lenke

 

Kanskje dette kan inspirere noen til å kontrollere de respektive kirkebøker?

 

Disse opplysningene har selfølgelig ingenting for seg dersom mor heter noe annet, eller eventuelt at de ikke lever i 1801!

 

Mvh Bjarte

 

~~~~~~~~~~

 

Ein sein, men like hjarteleg takk til Bjarte for eit spennande innlegg frå 2008. Eg ikkje hatt høve til å sjekka ut alle dei kandidatane som du nemner i det ovanståande, men kanskje finst det lokalkjende i dei ulike bygdene som kan bidra med hjelp?

 

Ein stor takksemd til den som kan bidra til at dette gamle og tilsynelatande "umogelege" problemet kan få ei løysing, no i siste augneblinken før boki går til prenting!

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars!

 

-Mali døpte de ungene sine i Meldal, og jeg tror jeg har funnet en god kandidat her Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Meldal, Ministerialbok nr. 672A05 (1776-1815), Fødte og døpte 1778, side 316-317.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16205&idx_id=16205&uid=ny&idx_side=-162

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070907610712.jpg

 

Noe annet vet jeg ikke, men det er det kanskje andre som vet!

 

Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten Simensen og Anne Olsdatter fra ft. 1801 (forrige innlegg) døper datteren Sigri 6. mars 1791 i Tynset:

 

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Tynset, Ministerialbok nr. 14 (1790-1800), Fødte og døpte 1790-1791, side 33-34.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16205&idx_id=16205&uid=ny&idx_side=-18

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603400020.jpg

 

Her står det at foreldrene bor på gården Brekken:

 

Tynsetboka (Streitlien, gard og ætt, bind 1) under Brekken gnr. 34, bnr. 1:

 

Morten Simenson f. 1746 , d. 9/3-1818, g. 1. g. 1774 m. Marit Nilsd. Storeng, f.1748, d. 1777. G. 2. g. m. Anne Olesd. Gotland, f. 1745, d. 31/7 1828.

 

------------

 

Morten og Mari får datteren Beret i 1777, og Marit dør i 1777.

 

Det spørs om dette er rett Morten ?

 

 

Ved dåpen til Mali i 1777 kan det se ut som det står Neuhuus etter farens navn.

Under Nyhus øvre, gnr. 91, bn. 67, side 127, finnes en Morten Simenson, f. 1753, d. ????, g. 1793 med enken Kirsti Hansd. Arnemo, f. 1739, f. ????.

Ingen barn

 

Morten og Alet Nilsd. Herdalsplass, Alvdal, har sonen Hans Mortenson, døpt 15/10 1775.

 

 

 

Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten Simensen og Anne Olsdatter fra ft. 1801 (forrige innlegg) døper datteren Sigri 6. mars 1791 i Tynset:

 

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Tynset, Ministerialbok nr. 14 (1790-1800), Fødte og døpte 1790-1791, side 33-34.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16205&idx_id=16205&uid=ny&idx_side=-18

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603400020.jpg

 

Her står det at foreldrene bor på gården Brekken:

 

Tynsetboka (Streitlien, gard og ætt, bind 1) under Brekken gnr. 34, bnr. 1:

 

Morten Simenson f. 1746 , d. 9/3-1818, g. 1. g. 1774 m. Marit Nilsd. Storeng, f.1748, d. 1777. G. 2. g. m. Anne Olesd. Gotland, f. 1745, d. 31/7 1828.

 

------------

 

Morten og Mari får datteren Beret i 1777, og Marit dør i 1777.

 

Det spørs om dette er rett Morten ?

 

 

Ved dåpen til Mali i 1777 kan det se ut som det står Neuhuus etter farens navn.

Under Nyhus øvre, gnr. 91, bn. 67, side 127, finnes en Morten Simenson, f. 1753, d. ????, g. 1793 med enken Kirsti Hansd. Arnemo, f. 1739, f. ????.

Ingen barn

 

Morten og Alet Nilsd. Herdalsplass, Alvdal, har sonen Hans Mortenson, døpt 15/10 1775.

 

 

 

Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott Randi!

 

Da ser det ut til at min kandidat er frikjent, men Morten Simensen født 1753 er vel utsatt?

 

Jeg har lett litt etter Barbara i Kirkeboka for Tynset, men her mangler noen år. Hun behøver ikke være fra Tynset! Streitlien har jeg slitt med tidligere, men her var det håpet. Lars har dårlig tid...

 

Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til John Tore og Randi for spennande innlegg! Eg er svært takksam for alle freistnader på å lokalisera opphavet til Mali Mortensdotter og voni mi er basert på prinsippet om at "ein eller annan stad må ho jo vera ifrå..."!

 

La meg fortelja litt meir om lagnaden hennar i Sogn:

 

Ho vart som nemnt konfirmert i Hafslo i 1795, 16 år gamal og var 23 år i 1801.

 

Ho gifte seg første gongen i Hafslo 5.9.1799 med Lasse Larsson frå garden Høgi i Hafslo. Mor hans heitte Ragnhild, og dei to borni som Lasse og Mali fekk, var:

 

* Ragnhild Lassesdotter (1799) og

 

* Kari Lassesdotter (1801)

 

Lasse hadde mange søsken, mellom anna ei søster Kari, men ho var gift og levde til 1835, so ingen grunn til å kalla ho opp...

 

Lasse døydde i 1803, og 17.12.1812 gifte Mali seg att i Hafslo med enkjemannen Jens Augundson, som òg var frå garden Høgi i Hafslo. Mali og Jens fekk òg to born:

 

* Elisabeth Jensdotter (1815), oppkalla etter første kona hans, og

 

* Lasse Jensson (1818) oppkalla etter første mann hennar...

 

Etter dette tyder alt på at mor hennar Mali heitte Kari, men det kan jo sjølvsagt tenkjast at Kari-namnet kan vera tilfeldig vald...(?)

 

Eg lever i voni og takkar på ny for alle gode tips!

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om dette er til noen hjelp, men Morten Simensen nevnt under Nyhus øvre, hadde ei ynger søster Kari, døpt 25.12.1767, gravlagt 1. april 1768, i følge bygdeboka (Tynset gard og ætt, bind 2, streitlien)

 

 

Mvh Randi Haugros.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas Lind var kappelan i Meldal fra 1776-1786. Meldal hadde egen kapellangard, Oppigard Grefstad hvor Lind bodde før han dro til Hafslo.

 

-Da Mali Mortensdatter blir døpt, finner vi Johanna Grefstad og Berit Grefstad som faddere. Dette beviser ingen ting, men det tyder på at Barbara Joensdatter Tønset tjente på en av Grefstadgardene, kanskje til og med på Kapellangarden da hun gjorde barsel.

 

Hva som skjedde med Barbara er vanskelig å se. Hun kan ha avgått ved døden, eller reist ut. Jeg finner ei Barbara Jonsdatter, 58 år på garden Strømme i Volda i Ft 1801. Med litt flaks, så er det moren.

 

Jeg tror dette er Mali Mortensdatters opprinnelse!

 

Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i mit Slektsregister følgende antall døpte:

 

M A L I

Rennebu 61, Meldal 0, Orkdal 0, Innset 1, Kvikne 0 , Tynnset 0

 

BARBRO

Rennebu 7, Meldal 12, Orkdal 5, Innset 2, Tynnset 0

 

BARBARA

 

Ingen

--------------------------

Antar at Barbara er en forveksling med Barbro (Barbroe) som er å finde kun i Franche-slekten..

 

Jeg har i mit Register:

 

Av Franche-slekten:

Johanna Johansdatter (Frank) Grefstad f 1735 på NerGrefstad, som antaes å være nevnte fadder

 

Leiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved datteren Malis dåp er navnet på moren skrevet som Barbara Jonsdatter. Det kunne like gjerne ha stått Barbro, som ble brukt på Tynset.

 

I ft 1801 for Meldal er det en Barbro Jonsdatter, Inderste omgaaende, Nyder fattig lægd, ugift og 56 år gammel. Hun er på samme alder som Morten fra Nyhus øvre.

 

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=f18011636&gardpostnr=57&personpostnr=1266#nedre

 

 

Jeg har hittil ikke funnet ut om hun døde i Meldal.

 

 

Mvh Randi Haugros.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved datteren Malis dåp er navnet på moren skrevet som Barbara Jonsdatter. Det kunne like gjerne ha stått Barbro, som ble brukt på Tynset.

 

I ft 1801 for Meldal er det en Barbro Jonsdatter, Inderste omgaaende, Nyder fattig lægd, ugift og 56 år gammel. Hun er på samme alder som Morten fra Nyhus øvre.

 

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=f18011636&gardpostnr=57&personpostnr=1266#nedre

 

 

Jeg har hittil ikke funnet ut om hun døde i Meldal.

 

 

Mvh Randi Haugros.

 

 

 

 

Interessante innspill fra Randi og Leiv!

 

Det hadde vært moro om vi kunne løst denne gamle gåten til Lars. Dåpen til Mali tilsier at begge foreldrene har tilknytning til Tynset, og at også mora kanskje er født der. Når uekte barn døpes uten slektninger i området, er det naturlig at naboer trer støttende til. Hvis Barbara (Barbro) Joensdatter er av Franche-slekta, er det kanskje naturlig at hun havner/sendes til Meldal. Franche er godt representert på Tynset. -Men det kan også være tilfeldig.

 

Jeg finner flere Barbro i kirkeboka for Tynset, men en aktuell kandidat kan være denne Barbro Joensdatter Sørgaard som konfirmeres i 1765, 17 år gammel Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Tynset, Ministerialbok nr. 2 (1737-1753), Kronologisk liste 1765, side 662-663.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9203&idx_id=9203&uid=ny&idx_side=-299

 

Hun er vel innenfor alderen til Randis kandidat. Spørsmålet er om Bygdeboka kan fortelle om denne damens videre skjebne.

 

Det er også ei annen Barbro Joensdatter i Ft 1801 for Meldal, 40 år gammel, ugift med to uekte gutter på Solem (Solemsmo). Etter bygdeboka kom hun sørfra og tok inn her hos Jon Jonsen Holum g.m. Mali Halvardsdatter Reskalvhagen. (Gard og ætt Bd III, side 104). Hun er i yngste laget, men absolutt en kandidat. Den yngste gutten kaller hun Jon, født 1795. Den eldste, Erik ble født ca. 1786. Med et nytt barn på gang, er det kanskje ikke unaturlig at Kapellan Lind tok ansvar for hennes første barn. Lind flytter dette året.

 

Skulle hun være Malis mor, har hun en grunn til å velge navnet Mali. Det kan være kona på plssen som oppkalles!

 

 

Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessante innspill fra Randi og Leiv!

 

Det hadde vært moro om vi kunne løst denne gamle gåten til Lars. Dåpen til Mali tilsier at begge foreldrene har tilknytning til Tynset, og at også mora kanskje er født der. Når uekte barn døpes uten slektninger i området, er det naturlig at naboer trer støttende til. Hvis Barbara (Barbro) Joensdatter er av Franche-slekta, er det kanskje naturlig at hun havner/sendes til Meldal. Franche er godt representert på Tynset. -Men det kan også være tilfeldig.

 

Jeg finner flere Barbro i kirkeboka for Tynset, men en aktuell kandidat kan være denne Barbro Joensdatter Sørgaard som konfirmeres i 1765, 17 år gammel Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Tynset, Ministerialbok nr. 2 (1737-1753), Kronologisk liste 1765, side 662-663.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9203&idx_id=9203&uid=ny&idx_side=-299

 

Hun er vel innenfor alderen til Randis kandidat. Spørsmålet er om Bygdeboka kan fortelle om denne damens videre skjebne.

 

Det er også ei annen Barbro Joensdatter i Ft 1801 for Meldal, 40 år gammel, ugift med to uekte gutter på Solem (Solemsmo). Etter bygdeboka kom hun sørfra og tok inn her hos Jon Jonsen Holum g.m. Mali Halvardsdatter Reskalvhagen. (Gard og ætt Bd III, side 104). Hun er i yngste laget, men absolutt en kandidat. Den yngste gutten kaller hun Jon, født 1795. Den eldste, Erik ble født ca. 1786. Med et nytt barn på gang, er det kanskje ikke unaturlig at Kapellan Lind tok ansvar for hennes første barn. Lind flytter dette året.

 

Skulle hun være Malis mor, har hun en grunn til å velge navnet Mali. Det kan være kona på plssen som oppkalles!

 

 

Mvh John Tore

 

 

 

-I 1761 døper Joen Tuveng sin datter Barbroe Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Tynset, Ministerialbok nr. 3 (1758-1762), Kronologisk liste 1762, side 86-87.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9204&idx_id=9204&uid=ny&idx_side=-45

 

Dette kan være den 18 år gamle jenta som kommer "sørfra" og slår seg til på Solemsmo i Meldal. Bygdeboka for Tynset kan kanskje gi svar på dette. Jeg finner ei Barbro Joensdatter, 20 år i Ft.1801 for Tynset, så dette kan også være et bomskudd.

 

Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tynsetboka bind 1 under Tuveng vestre, gnr. 79, bn. 7, side 20:

 

Jon Oleson Tuveng f. 1719, d. 1775, 27/6 1748 med Lisbeth Olesd. Søgaard, f. 1727, d. 1803.

Ekteparet hadde 10 barn, nr. 7 var datteren Barbro, f. 1762, død 1773.

 

Jeg har sett under Sørgård, (Søgaard) gn. 124, bn. 45, side 506.

Tore Olsen Broen f. oml. 1715 hadde 4 barn, nr. 2 var Jon, f, 1744. Det står ikke mer om Jon.

 

Tore Olsen Broens datter Kari f. 1737 g. m Iver Trondson Engen, hadde 4 barn. Deres datter, Goro Iversdatter, f. 1764, tjener hos Jon Jonsen Sørgård (1784).

 

Mer var det ikke å hente fra Tynsetboka under Tuveng og Sørgård.

 

 

Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Randi, John Tore og Leiv for nye spennande og lovande innlegg! Denne Mali Mortensdotter som de har funne fødd i Meldal som dotter av Morten Simonson og Barbro Johnsdotter, KAN so absolutt vera den eg leiter etter. Ho kan vera oppteki i prestefamilien og soleis følgd med dei til Hafslo i 1786. Kanskje hadde ho ikkje nokon god grunn til å kalla opp mor si etter ho vart gift i Sogn...

 

Men, for å styrka "kandidaturen" til denne Mali, hadde det vore ein tanke å sjekka konfirmantlistene for Meldal for å vera sikker på at ho IKKJE vart konfirmert der?

 

Eg kan forresten leggja til at Lasse Larsson, første mann hennar Mali, ikkje berre hadde ei søster som heitte Kari, men òg ei mormor med namnet Kari...

 

Dette tek til å verta skikkeleg spennande, og har òg god tru på at dette verkeleg KAN vera "vår" Mali Mortensdotter...

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars!

 

Jeg finner ikke at Mali Mortensdatter er konfirmert i Meldal!

 

Barbro Joensdatter Tønset, som jeg antar er hennes mor, kan det bli verre å finne. Mye passer inn med denne Barbro Joensdatter Solemsmo, født ca. 1761. Hun kom "sørfra" etter Bygdeboka, men behøver ikke være født på Tynset.Jeg finner to Barbro Joensdatter født 1761/1762 på Tynset, men de er utelukket. Barbro slo seg til på Plassen Solemsmo, og fikk en sønn, Erik Eriksen med en sønn på garden. Senere fikk hun en sønn med fergemannen på Svorkmo i Orkdal. Barbro Joensdatter døde på Solemsmo 24.5.1832, ugift.

 

Jeg har sjekket dåpen til de to guttene uten at flere opplysninger er å finne.

 

Å finne nåla i høystakken er mulig med nok tålmod. -Problemmet er når en ikke vet hvilken høystakk en skal lete i...

 

Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars!

 

Jeg finner ikke at Mali Mortensdatter er konfirmert i Meldal!

 

Barbro Joensdatter Tønset, som jeg antar er hennes mor, kan det bli verre å finne. Mye passer inn med denne Barbro Joensdatter Solemsmo, født ca. 1761. Hun kom "sørfra" etter Bygdeboka, men behøver ikke være født på Tynset.Jeg finner to Barbro Joensdatter født 1761/1762 på Tynset, men de er utelukket. Barbro slo seg til på Plassen Solemsmo, og fikk en sønn, Erik Eriksen med en sønn på garden. Senere fikk hun en sønn med fergemannen på Svorkmo i Orkdal. Barbro Joensdatter døde på Solemsmo 24.5.1832, ugift.

 

Jeg har sjekket dåpen til de to guttene uten at flere opplysninger er å finne.

 

Å finne nåla i høystakken er mulig med nok tålmod. -Problemmet er når en ikke vet hvilken høystakk en skal lete i...

 

Mvh John Tore

 

Hei Lars!

 

Jeg finner ikke at Mali Mortensdatter er konfirmert i Meldal!

 

Barbro Joensdatter Tønset, som jeg antar er hennes mor, kan det bli verre å finne. Mye passer inn med denne Barbro Joensdatter Solemsmo, født ca. 1761. Hun kom "sørfra" etter Bygdeboka, men behøver ikke være født på Tynset.Jeg finner to Barbro Joensdatter født 1761/1762 på Tynset, men de er utelukket. Barbro slo seg til på Plassen Solemsmo, og fikk en sønn, Erik Eriksen med en sønn på garden. Senere fikk hun en sønn med fergemannen på Svorkmo i Orkdal. Barbro Joensdatter døde på Solemsmo 24.5.1832, ugift.

 

Jeg har sjekket dåpen til de to guttene uten at flere opplysninger er å finne.

 

Å finne nåla i høystakken er mulig med nok tålmod. -Problemmet er når en ikke vet hvilken høystakk en skal lete i...

 

Mvh John Tore

 

Hva med Tingboka. Leiemålsbøter ?

 

Leiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og Magne Østhus har tidligere vært borti denne Barbro Jonsdt. som hadde 2 uektefødte barn og bodde på Solem. Det er en del forrvirrende momenter her, men vi mener å ha funnet hennes opphav.

 

Fant dette i klokkerboka for Svorkmo.

Døpt 23.3.1761: Joen Gundersen Bratliens pigebarn Barbro

Faddere: Ole Nordgardens q., Jøren Tronvold, Elen Olsd. Grinden, Iver Holtan og Ole Iversen Holtan j.r..

 

Barbro hadde bl.a. også ei søster Anne, som ble født på Bratli i Orkdal i 1758.

 

Har også dette skiftet:

 

Orkdal skiftebeh.prot. 3B02 (1823-39), fol. 171, Tron Jonsson Grindvold, 27.3.1829, Meldal

 

Avdød: Ungkar Tron Jonsson Grindvold

 

Søsken:

 

1.Mari Jonsdtr., gift på en plass under Elshovden, død:

 

a.Gunild Olsdtr., gift i Rindal i Surnadal

b.Brithe Olsdtr., gift m. Ingebrigt ....... som tjener på Landsem i Surnadal

 

2.Anne Jonsdtr., enke, bor på Rysbrækken

3.Barbro Jonsdtr., 68 år, ugift, tilstede

 

For 2. søster møttet sønnen Knud Jonsøn Rysbrækken

 

(3.søster har muligens en sønn Jon Knudsøn Solemsmo, som underskriver skiftebehandlingen.)

 

 

Her er vel sønnene til Barbro Jonsdt. Solemsmo:

Døpte Meldal 1786.

Dom 4. P. Trin.

 

Uægte Erich.

 

Par.Erich Erichen Solemen og Marit Jonsdatter fra Ørkedalen.

Opholder Sig hos Erich Løchbakken.

 

Test.

Erich Lochbakken

Lars Vigen

Peder Løchjierdet

Giertrud Løchbakken

Ranni Løchen.

 

(Marit Jonsdt. må være feilskrevet for Barbro)

 

Jon, døpt 3. søndag i faste 1795, Meldal:

Moderen Barbro Jonsdatter Lykmoen, sønden fields fra. Udlagt Knut, dreng hos

færgemanden ved Aarelievolden. (Kan det være Knut som er sørfra ?)

Fadder: Peder Solemsmoen.

Fadder: Christen Wigen.

Fadder: Thore Sivertsen Hove.

Fadder: Chatrine Furruledet.

Fadder: Ragnhild Storaas.

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16205&idx_id=16205&uid=ny&idx_side=-199

 

 

Fant en annen dåp i Meldal i 1795:

Døpt 1. søndag efter Hell. 3. Konger:

Barbro

Forledre: Knud Eriksen Jordlie og Kari Mortensdatter.

Faddere: Knud Jordlie, Tron Gorset, Gurru Grut, Marit Jordlie og Ragnild Knudsdatter Børset.

 

Iflg. Rennebu bygdebok, bind 1, s. 21 (Jorliodden) skal Kari Mortensdt. være født i Tynset 1753.

 

Her er deres vielse:

Forlovet 5.3.1788, Meldal: Knud Erichsen Wold med Kari Mortensdatter Tønsæt. Forlovere:

Thor Baasæt i præstegarden og Andreas Mesøren.

 

Den ene forloveren er bosatt i prestegården, mens den andre bor like i nærheten. Vold er også i nærheten av prestegården og Grefstad.

 

I tillegg til Barbro, f. 1795 hadde de også disse 2 døttrene:

Anne, døpt 27.4.1788, Meldal, Vold:

Fadder: Tollef Samskot.

Fadder: Peder i Prestegarden.

Fadder: Anne Engelsdt. Samskot.

Fadder: Anne Skiervøyen.

Fadder: Anne Magrethe i Prestegarden.

 

Ane, døpt 26.11.1797, Rennebu, Jorli:

Fadder: Peder Tronsen Bruholt.

Fadder: Jon Jordlie.

Fadder: Kiersti Neerlien.

Fadder: Marit Asbiornsdatter Gorset.

Fadder: Berret Jonsdatter Jordlie.

 

 

Er Kari Mortensdt. søster til Barbro ?

 

Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inger og Leiv avklarer at Barbro Jonsdatter Solemsmo, født 1761 ikke er Mali Mortensdatters mor.

 

Av tilgjengelige kandidater er det da spørsmål om hvem Barbro Joensdaatter, 56 år i Ft 1801 på Nordgaardsfoss er.

 

I 1748 døper Joen Ingebrigtsen sin datter Barbro på Tynset. Det kan være den Barbro Joensdatter Tønset vi leter etter som en sansynlig kandidat til Mali Mortensdatters mor.Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Tynset, Ministerialbok nr. 2 (1737-1753), Kronologisk liste 1748, side 382-383.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9203&idx_id=9203&uid=ny&idx_side=-195 Noen med tilgang til Bygdeboka kan kanskje eliminere denne kandidaten også?

 

Om dette er den Barbro Jonsdatter på Foss er ikke godt å si, det er et avvik på 3 år i alder.

 

Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Se på innførselen for dåp for Barbro Joensdatter, f. 1748, med far Joen Ingebrigtsen, på side 383, se så nederst på side 382, i margen står det skrevet Elved. som er Alvdal. Det samme står i margen på side 385, Elv. se Joen Ingebrigtsens kone, introdusert.

 

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Tynset, Ministerialbok nr. 2 (1737-1753), Kronologisk liste 1748, side 384-385.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9203&idx_id=9203&uid=ny&idx_side=-196

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603390515.jpg

 

Dette skulle vel tyde på at Barbro med far Joen Ingebrigtsen var fra Alvdal.

 

En av faddrene , Ingebrigt Madson, døper sin datter i 1746, her står det også Elvd. i margen, side 300 og 301:

 

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Tynset, Ministerialbok nr. 2 (1737-1753), Kronologisk liste 1746, side 300-301.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9203&idx_id=9203&uid=ny&idx_side=-154

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603390473.jpg

 

Bygdeboka for Alvdal kan kanskje si noe om Barbro Joensdatter, f. 1748.

 

 

Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk nok engang, Randi!

 

-Der lærte jeg noe nytt. At Alvdal var Elvedalen var ukjent.

 

Det er vel ikke dokumentert at Mali Mortensdatter som Lars lenge har jaktet på er denne med foreldre fra Tynset, men alt tyder på det. Jeg finner ei trolovelse i 1740 i Elvedalen mellom Joen Ingebrigtsen Pladsen (?) og Kirsti Knudsdatter, ibid.-Nederst til venstre her: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Tynset, Ministerialbok nr. 2 (1737-1753), Kronologisk liste 1740, side 124-125.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9203&idx_id=9203&uid=ny&idx_side=-66

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603390385.jpg

 

Jeg håper at noen som har tilgang til bygdebok for Alvdal kan bekrefte eller avkrefte om denne Barbro Joensdatter født 1748 er en aktuell kandidat.

 

Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk nok engang, Randi!

 

-Der lærte jeg noe nytt. At Alvdal var Elvedalen var ukjent.

 

Det er vel ikke dokumentert at Mali Mortensdatter som Lars lenge har jaktet på er denne med foreldre fra Tynset, men alt tyder på det. Jeg finner ei trolovelse i 1740 i Elvedalen mellom Joen Ingebrigtsen Pladsen (?) og Kirsti Knudsdatter, ibid.-Nederst til venstre her: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Tynset, Ministerialbok nr. 2 (1737-1753), Kronologisk liste 1740, side 124-125.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9203&idx_id=9203&uid=ny&idx_side=-66

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603390385.jpg

 

Jeg håper at noen som har tilgang til bygdebok for Alvdal kan bekrefte eller avkrefte om denne Barbro Joensdatter født 1748 er en aktuell kandidat.

 

Mvh John Tore

 

Det hette også Lille-Elvedalen i noen skrivelser, men jeg er usikker på om det også gjelder i tidsvinduet til nevnte Mali Mortensdatter:-)

Mvh Inger Elise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alvdal bygdebok bind II/II, side 510. under gnr. 28, bnr. 21 Follosen:

 

I 1840 vart Jon Engebretson frå Kvikne gift med Kjersti Knudsdtr. Plassen. Dei var av dei første som slo seg ned her utmed Folla .............

 

Jon og Kjersti åtte desse borna, det med veit: 1. Marit, f. 1741, g.m. Engebret Olsen Utby, 2. Knut. 3. Barbro, f. 1748, g.m Jon Håkkåsbakken, 4. Mari, levde i 1790.

 

........

 

Det var den Barbro ........

 

 

Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.