Gå til innhold
Arkivverket

Bokhylla, hvor finner jeg den?


Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Jeg vet jeg har fått forklart hvor jeg finner den en gang før. Nå har jeg har prøvd å lete etter det uten hell. Mesteparten av tida går med på å vente på Arkivverket, så derfor gir jeg opp letinga, og legger inn spørsmålet på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bokhyllen er det over 500 bøker - jeg skulle ønske at de hadde blitt lagt inn alfabetisk slik at det gikk an å se hva som finnes uten å måtte lese gjennom 500 titler hver gang....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja noe burde gjøres, men jeg tror ikke det blir enkelt. Jeg vet ikke om alfabetisk er det beste. Der er jo ikke alltid man vet hva boka heter, og enda sjeldnere hva forfatteren heter. Kanskje tema og landsdel er en tanke.

 

Om man f.eks. leter etter bøkene om prester i Norge så finner man bøker fra Bergen, Trondheim og Tromsø. Men hvordan søke etter dem da de står oppført som følgende: Johan Fredrik Lampe: Bergens stift biskoper osv. - Andreas Erlandsen: Biograpisk efterretninger om geistligheten i Trondhjems stift - og Andreas Erlandsen: Geistligheten i Tromsø stift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja noe burde gjøres, men jeg tror ikke det blir enkelt. Jeg vet ikke om alfabetisk er det beste.

 

Du kan ha rett i at alfabetisk ikke er den beste løsningen, men den dårligste løsningen er i hvert fall den som er nå :(

 

Ja, ja, det var nå uansett bare et hjertesukk fra min side...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mange slike elektroniske systemer som lar brukeren velge sorteringløsning... alfabetisk (stigende eller synkende), dato lagt inn, etc. Kanskje det kunne vært en idé? For øvrig så er det mange lenker (bokhylla og Jan sin kalender for og nevne to) i det gamle systemet som jeg skulle ønske det var lenker til fra arkivverket.no (kanskje det er det allerede?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi beklager at oversikten over digitale bøker ikke er den beste. Der vi har sjanse, prøver vi å samle bøkene tematisk i listen, slik at de nyeste bøkene havner ikke nødvendigvis nederst, men legges i stedet der andre liknende bøker ligger i listen. Vi passer også på å lage lenker fra Databaseveljaren til en digital bok såfremt den er en original kilde (dombok, kirkebok, møteprotokoll osv). Støttelitteratur (adressebøker, div. registre) og annet som ikke er ren avskrift av en kilde, vil ikke komme med i Databaseveljaren.

 

Vi kommer til å lage en ny løsning for digitale bøker hvor det blir et tydelig skille mellom kilder og andre bøker. Da vil vi også lage en bedre framfinning for de andre bøkene i bokhyllen mens kildene blir ivaretatt gjennom de vanlige kildeframfinningsverktøyene vi skal tilby på de nye sidene for Digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.