Gå til innhold
Arkivverket

Knud Halvorsen og Ingeborg Svendsdatter Kopseng


Kathe Røed
 Del

Recommended Posts

Iflg. begravde i Eggedal/Sigdal ble Knud Halvorsen Kopseng begravet 1785 ca. 78 år gammel - altså født rundt 1707 Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8502&idx_id=8502&uid=ny&idx_side=-119

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070312630281.jpg

Det samme gjelder hans kone Ingeborg Svendsdatter som iflg. kirkeboka ble begravet i Eggedal i 1799 - hun skulle da være født ca. 1720 siden hun var 79 år da hun døde.

Kirkebøkene for Sigdal begynner først 1722 - hvor kan jeg finne lenger bakover? Er det i det hele tatt mulig? Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes gårdshistorie for Sigdal og Eggedal. Har du prøvd dem?

 

Ellers gjelder det jo å kombinere ulike kilder, som skifter, om de finnes etter disse to; se på hvem som var faddere når de døpte sine barn.

 

Var de gårdbrukere/eiere, eller var de husmenn? Pantebøkene kan gi nyttig informasjon om slektskap, f.eks. hvis søsken solgte sine parter i gården til en eldre bror.

 

Tingbøkene kan av og til gi opplysninger om hvor en person var født eller vokst opp, men de er en tidkrevende materie å komme igjennom, og fordrer god kjennskap til gotisk skrift, og ikke sjelden av den slurvete sorten.

 

Alle disse kildene ligger nå på Digitalarkivet, men soldatruller kan også løse genealogiske floker, og jeg har hatt nytte av dem flere ganger. Disse er imidlertid for en stor del ikke ennå digitalisert eller transkribert, selv om noen forekommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Svein Arnolf - her var det mye å hente. Jeg skjønner hvorfor de kaller det slekts-gransking eller forsking. Her blir det jo virkelig å grave i dybden. Men nå har jeg noe å begynne med - takk igjen! Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolovelsen deres 5/? 1745 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8501&idx_id=8501&uid=ny&idx_side=-57 Bla et par sider til så finner du vielsen 6/2 1746. Men det er ikke mye å hente der.

 

Iflg. FS fikk de barna, alle døpt i Eggedal: Gunild f.1746 gift 28/6 1771 Torchild Bjørnsen Solum - Guri f.1748, gift 22/8 1773 Halvor Olsen Bergs eie - Goro dpt. 15/7 1751, mulig gift/bodde Olie eie, - Halvor dpt. 11/3 1753, gift 18/3 1780 Beret Juulsdt. Enger eie - Ole dpt. 1/1 1755 - Line dpt. 13/2 1757, gift 6/5 1781 Even Evensen - Berte dpt. 11/6 1759. Må evt. sjekkes mot kirkebøker.(faddere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Berit.

Jeg har også notert at Knud muligens er fra Omlie i Eggedal. Jeg har sjekket barndåp for mulig familie og har funnet noen som ant. er søsken s.s. Taran Halvorsdatter Grønlie i dåpen til Gunild i 1746,

Guri Halvorsdatter og Berte Svendsdatter Kobsengeie i dåpen til Ole i 1755, Beret Svendsdatter er også ført opp som fadder i dåpen til Svend i 1760.

Men ingen Halvor eller Svend er oppført som faddere.

Er det noen med tilgang til bygdeboka som kan se om Omlie er omtalt - eller om det står noe på Kopseng hadde det vært fint.

På forhånd takk! Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.