Gå til innhold
Arkivverket

Melgaarden Kråbøl i Gausdal


Werner Pedersen
 Del

Recommended Posts

Hei.

Noen som kan hjelpe? Jeg har funnet Mari Olsdtr., f. 1739 som ble gift(trolovet 25/6) 22/10 1759 i Gausdal kirke med Gunder Olsen, Mælum i Gausdal, f.1737. Mari var datter til Ole Engebretsen, Melgaarden og Eli (?). Her stopper det opp for meg.

 

Mvh

Werner Pedersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan se ut til at titelen på dette temaet er misvisende ettersom det synes å være snakk om Melgården Kråbøl i Vestre Gausdal og ikke Melgården på Deset i Åmot. Hvor er forbindelsen til Åmot - kom Mari Olsdatter (f.1739 i Gausdal) dit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan egentlig ikke gi noe godt svar til deg Tore. Da Mari ble døpt (k.b. Gausdal 1729-57 s.81) i 1739 oppgis faren Ole Melgaarden. I min søken etter Melgaarden fikk jeg tips om at Melgaarden lå i Åmot(!?), og det har jeg altså som utgangspunkt i mitt #1. Ser at en av fadderne var fra Kråbøl. Er svært takknemmelig for å komme på rett spor.

 

Mvh Werner

 

Kan Ole Melgaarden og Ole Engebretsen, Melgården være to forskjellige personer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Mari Olsdatters dåp i 1739 i Follebu kirke i Gausdal - se midt på siden her: Oppland fylke, Gausdal, Ministerialbok nr. 2 (1729-1757), Kronologisk liste 1739, side 81. Som barnets far er oppført Ole Melgaarden. Ut fra opplysningene på nettsiden Gausdalsslekt (- se lenker i innlegg 2) var Oles patronym Engebretsen, og det er ingen tvil om at han var fra Melgården Kråbøl i Vestre Gausdal.

 

I ditt første innlegg skriver du: Jeg er havnet i Åmot kommune hvor jeg finner Mari Olsdtr., f. 1739. Er dette kun basert på et google-søk på gårdsnavnet Melgården - eller har du virkelig funnet henne i Åmot?

 

På de nevnte Gausdalsslekt-sidene ser jeg at Mari Olsdatter Melgaarden Kraabøl første gang var gift med Gunder Olsen Mælum og annen gang med Guttorm Iversen Olstad, begge fra Gausdal, så med mindre du faktisk har funnet Mari i Åmot, kan du nok glemme en tilknytning til Melgården Deset i Åmot i Østerdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke funnet Mari i Åmot. Dette var en antakelse, fordi jeg fant Melgården i Åmot (ikke den andre i Gausdal). Jeg har hatt på følelsen at her var noe galt, derfor mitt tema. Er derfor svært glad for oppklaringen her. Vedr. Gausdalslekt: Hvorfor er ikke Gunder og Mari sin første datter Eli, døpt i Gausdal hovedkirke 11.p.T 1760 nevnt? Hun ble gift 17/11 1790 i Gausdal med Johannes Blihovde, og flyttet til Vesterålen med datra Mari, f. 19/9 1790 i Gausdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom vi nå har bragt på det rene at din forespørsel ikke har noe med Melgården i Åmot å gjøre, foreslår jeg at du går inn og retter trådens titel (- bruk "Full editor") fra "Melgaarden i Åmot" til "Melgården Kråbøl i Gausdal". Dermed vil du forhåpentlig tiltrekke deg oppmerksomhet fra forumlesere og gode hjelpere som kjenner Gausdals-slekter bedre enn jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under ditt første innlegg er det en boks der det står "Redigér". Klikk på den. I neste bilde klikker du på "Bruk full editor", og så kan du gjøre endringer i bl.a. overskriftfeltet. Trykk deretter på "Lagre modifisert innlegg", og vips har innlegget ditt fått en ny overskrift!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk, Tore. Man lærer så lenge man lever.

Håper noen ser forandringa og tar utfordringa, er jo allerede kommet svært mye lengre.

 

Werner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ann-Mary viser i #2 først link til Gausdalsslekt og i andre link til Ringebuslekter. I begge slektsider er fam. Ole Engebretsen Melgården/Eli Pedersdtr. Sønsteli omtalt, men det er flere forskjeller m.h.t. deres barn. Deres barn Mari (nr.2) omtales gift 22/10 1759 med Gunder Olsen Mælum Gausdalsslekt, mens i Ringebuslekt omtales hun gift i 1759 med Gunder Olsen Wolum.

Noen som kan bidra til dette "problem"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere Kråbølgarder. En av dem er melgården (mellomgården eller midtre). Man har brugt dagligtalen når man bare sier Melgården og i slektsregistreringer på data blir det unøyaktig og fører til forvirring slik som her. Blihovde er vel i Øyer.

 

Så må en velge om man vil tro på "Ringebuslekter" eller på kjørkjeboka. I følge kjørkjeboka er det Mari også kalt Marit som ble gift med Gunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ann-Mary viser i #2 først link til Gausdalsslekt og i andre link til Ringebuslekter. I begge slektsider er fam. Ole Engebretsen Melgården/Eli Pedersdtr. Sønsteli omtalt, men det er flere forskjeller m.h.t. deres barn. Deres barn Mari (nr.2) omtales gift 22/10 1759 med Gunder Olsen Mælum Gausdalsslekt, mens i Ringebuslekt omtales hun gift i 1759 med Gunder Olsen Wolum.

Noen som kan bidra til dette "problem"?

 

Det står "Mælum". Sammenlign første bokstav med Melgaarden.

 

Det finnes en Mælum-gård i Østre Gausdal, gnr. 78 iflg. Rygh. Den nærmeste ellers er i Øyer. Det er ikke alltid at presten oppgir om en av brudefolket kommer utenfra, men som en begynnelse kan man jo anta at det dreier seg om Mælum i Østre Gausdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, interessante vurderinger. Her er en kort bakgrunn til at jeg leter slekt i området Øyer/Gausdal. Min kone stammer fra Johannes Johnsen fra Blihovde i Øyer, døpt i Øyer hovedkirke 1768 "1.p Epiph", gift 17/11 1790(trolovet 9/10) i Gausdal sokn med Eli Gundersdtr., Mælum i Gausdal, døpt 1760 "Dom.11ma p T"(ref. kirkebok Gausdal). Johannes og Eli døper Mari 7/11 1790 og Mari 13/5 1792, begge iflg. Gausdal kirkebok. Johannes og Eli med datra Mari - hvilken av de to Mariene har jeg ikke funnet ut av, flyttet til Vesterålen i 1795 og bosatte seg på Hadseløya.

 

Johannes var 6. barn til John(Joen) Erichsen, bosatt på Blihovde i Øyer, f. på Magelie Øyer, døpt i Øyer kirke 29/3 1733. Gift 20/4 1755 i Øyer kirke med Marit Pedersdtr.(henne har jeg ikke utredet, men ved vielsen oppholdt de seg begge på Holmen(?)).

 

Eli var 1. barn til Gunder Olsen, født og bosatt på Mælun østre Gausdal, døpt 30/5 1737 i Gausdal. Gift 22/10 1759 med Mari Olsdtr., Melgården/Kråbøl.

 

Iflg. Ringebu- og Gausdalslekter synes det å være mange gårder:Melgård, Mælum, Blihovde. Ruth sier at Blihovde er i østre Gausdal. Er Øyer i østre Gausdal? Så langt kirkeboka bekrefter holder jeg meg til den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg. Ringebu- og Gausdalslekter synes det å være mange gårder:Melgård, Mælum, Blihovde. Ruth sier at Blihovde er i østre Gausdal. Er Øyer i østre Gausdal? Så langt kirkeboka bekrefter holder jeg meg til den!

 

Øyer er i Øyer :) Nabokommune til Gausdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.