Gå til innhold
Arkivverket

Hurtigruten Bergen-Kirkenes


Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Så er den spektakulære 5 1/2 døgn lange TV-sendingen "Hurtigruten minutt for minutt" historie, og du verden for en flott kyst vi har! Under innseilingen til Skjervøy ble det fokusert på en steinformasjon i fjellet som de kalte "orangutang spiller piano", men hva er det egentlige navnet på denne underlige formasjonen fra naturens side?

 

Ellers er det sikkert mye historikk knyttet til denne livsnerven som Hurtigruten tydeligvis er for kystbefolkningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan ikke jeg svare på hva den fjellformasjonen heter, så jeg har for så vidt ikke noe å bidra med, men jeg så jo litt ... bare litt ... av denne lange reisen. Selvsagt er her mye pent å se langs kysten vår, men jeg ble likevel litt skuffet og syntes at det jeg så ble noe langtekkelig. Jeg fikk i alle fall ikke lyst til å ta den turen, noe vi faktisk har snakket om.

 

Ellers syntes jeg at de fokuserte litt ensidig på mindre viktige detaljer, der de f.eks. kunne brukt en vidvinkel og fått med mer av landskapet. Nei, da var det baugen på båten som kom i stedet for, og den ble noe trøttende i lengden. Ellers så det ut til å være bitende kaldt på finnmarkskysten, og de hoppende menneskene slet for å holde varmen. Etterpå ble jeg irettesatt av min søster i Alta, som ble fornærmet fordi jeg ikke hadde forstått at det var en form for dans ... og ikke bare hopping, noe jeg i fullt alvor trodde.

 

Da de var innom Vadsø, der jeg bodde i noen år, så jeg ordføreren, som var guttunge sist jeg så ham. Han var i familie med meg (da). Det var litt moro. Så også kirkebygget som var under oppføring da jeg bodde der, og der klatret jeg og en venn helt til topps en lys sommernatt og satt der og spiste tørrfisk, som vi hadde kvartet på en fiskehjell. Oops! Jeg visste jo at der var forblåst og fikk det bekreftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller ikkje eg veit svaret på spørsmålet i #1. Eg har sett svært lite på direktesendinga, i den tru at det skulle vere mogeleg å kunne gå inn på nettet og leite fram opptak, i staden for å måtte skru på fjernsynet på eit bestemt tidspunkt for å sjå Hurtigruta passere der og der. Lurer på om nokon veit om dette finst. Eg prøvde forresten å gå inn på heimesida NRK hadde laga, men datamaskina mi med mobilt breiband (HSDPA) greidde aldri å laste sida.

 

Elles støttar eg Marianne ovanfor i at ein heller burde vist gode oversiktsbilete enn baugen på båten. Det er ikkje den som er interessant på ein tur frå Bergen til Kirkenes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formasjonen "Orangutang spiller piano" på Engenes i Skjervøy er ikke naturens verk, men rester etter krigens dager.

 

Link til TV-programmet: http://nrk.no/hurtigruten/

 

Mvh Guri

 

Tusen takk for forklaringen, men på hvilken måte er det rester fra krigens dager, har det vært en kanonstilling e.l ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antagelig - man kunne jo tydelig se at det var rester av betongblokker.

Ja plasseringen av et kanonbatteri på dette høydedraget var sikkert strategisk og smart! Tenkte ikke i de baner da det ble fokusert på denne formasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja plasseringen av et kanonbatteri på dette høydedraget var sikkert strategisk og smart! Tenkte ikke i de baner da det ble fokusert på denne formasjonen.

 

Ja det er mye som ligger igjen etter tyskerne ennå. Studerte for ei tid siden noe piggtråd etter dem som har ligget ute siden krigens dager og faktisk er omtrent like "god" som da den ble lagt ut.

 

Når det gjelder selve programmet så nøyer jeg meg med å sitere en plakat fra Berlevåg: Heftig og begeistret. :)

 

Til de forskjellige kommentarene om programmet så vil jeg si at skulle alle mene det samme så hadde verden vært nitrist. Men jeg drister meg likevel til å gjengi et par vers av Ivar Aasen:

 

Og kor du bryggjar og kor du bakar,

d’er alltid ein, som det ikkje smakar;

og når den eine då gjerer rop,

så ropar sidan den heile hop.

 

D’er mange nog, som vil domar vera

og læ åt alt, som dei andre gjera.

Og lyte finna dei rundt i kring,

og sjølve gjera dei ingen ting.

 

En riktig god helg til absolutt alle på Brukernes eget forum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Som landkrabbe var det artig å få et innblikk inne på brua på et fartøy som M/S Nordnorge, og fikk også klarhet i hva de bruker disse utskuddene av brua som stikker ut til sidene til, og som viste seg å ha en funksjon når de skulle rygge eller bakke monsteret og når de la til kai :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som landkrabbe var det artig å få et innblikk inne på brua på et fartøy som M/S Nordnorge, og fikk også klarhet i hva de bruker disse utskuddene av brua som stikker ut til sidene til, og som viste seg å ha en funksjon når de skulle rygge eller bakke monsteret og når de la til kai :)

Nå har programmet Hurtigruten fått innpass i Guinness' rekordbok for lengste, sammenhengende TV-innslag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Trist hendelse med hurtigruteskipet "Nordlys"!

 

Mener å huske at M/S Nordnorge møtte M/S Nordlys ett eller annet sted på TV-turen først på sommeren, men husker ikke hvor det var, var det i nærheten av Skjervøy tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist hendelse med hurtigruteskipet "Nordlys"!

 

Mener å huske at M/S Nordnorge møtte M/S Nordlys ett eller annet sted på TV-turen først på sommeren, men husker ikke hvor det var, var det i nærheten av Skjervøy tro?

 

 

Du får ta turen på nytt her Reidar, så kanskje finner du ut av det: http://nrk.no/hurtigruten/

 

Såg forresten at navnet Nordlys stammer fra Ålesund hvor ukens dramatikk foregikk. Bergenske Damskipsselskap kjøpte navnet i 1950 for kr 10000,- for å bruke det på sitt nye hurtigruteskip.

Også gamle Nordlys, fiskebåten, var ute i mye dramatikk.

Tillater meg å linke til denne flotte siden om gamle Nordlys. http://www.engvikslekt.no/html-nakken/storm-nakken-nordlys.html

 

Spesielt interessant for meg da pioneren bak navnet var fra mitt kirkesogn, men kanskje med en viss interesse for andre også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflott lenke om gamle Nordlys du hadde Helge, og her var det jo ikke bare skipshistorie, men veldig mye annet interessant også.

Og det er et merkelig sammentreff at ukens uhell skulle inntreffe i byen hvor båten har sitt navneopphav, selv om mannen bak navnet antagelig da er romsdaling :)

 

Men det må da være et paradoks at svenskene var først ute til å utnytte fiskeressursene utenfor Ålesund?

 

At det tyske keiserskipet "Hohenzollern" lå i Ålesund under bybrannen i 1904 var vel også et litt merkelig sammentreff!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.