Gå til innhold
Arkivverket

Maggo (Mago, Maggoe)


Håvard Moe
 Del

Recommended Posts

Hvis det kan være til noen nytte for å komplettere en slektsdatabase, vil jeg peke på Povel og Erich Mago som arbeidere våren 1711 ved Hakadal Jernverk i Skedsmo prestegjeld, Akershus http://picasaweb.google.com/slektskilder/Skedsmo1711Ekstraskatt?feat=directlink#5330481166770179378 - midt på venstre side.

 

Hei og takk for nytt innspel.

Eg er kjend med desse folka, dei kom frå ein plass som heiter Mago som ligg i Hakadal. Og dei arbeide som kullbrennere på Hakadal jernverk! Passer bra med ein teori om vår Mago. Problemet med desse, slik eg ser det, er at eg finn ikkje att noko namn som passar mtp på oppattkalling!

Kan det vere ein utfløtt familie som tok med seg plassnamnet åt Meldal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant denne dåpen i kirkeboka for Svorkmo:

Døpt 5.8.1736:

Hindrich Erichsens Frands

Fadder: Hindrich Lofvesens q. .

Fadder: Siri Arensd. .

Fadder: Olle Sivertsen Svorchmoe.

Fadder: Jørgen Lofvesen .

Fadder: Belgmager Jens .

 

Dette må være sønnen til Henrik Eriksen og Anniken Frantsdt. Mago

Tror ikke han har blitt nevnt tidligere.

 

 

Beste hilsen Inger

 

 

Hei!

 

Ein fadder her er Jens Belgemager.

I ditt innlegg nr 16, der du lister opp fire barnedåper finn vi også denne "karen" nemt som fadder ein gong. I tillegg er Jørgen Nielsen fadder, Jørgen er vel bror av Jens. Jens Belgemagers qv er også fadder og i den første dåp er Niels Belgemager fadder. I den dåp som eg fant, Johanna, er Lars Nielsen Skomager fadder. Lars Nielsen er samme person som Lars Belgemager og er sønn av Niels og bror av Jens og Jørgen. Dette har eg gjort greie for i

Tema 77509 innlegg nr 24

Niels Belgemager er også ein av forloverne til Erich Erichsen og Siri Frandsdt.!

Slik eg tolkar dette må det vere skyldskap her mellom Niels Belgemager's familie og folka på Talleraasen?

Det mest sannsylege er at det er skyldskap med Erich Erichsen's familie. Kan Niels Belgemager vere bror/halvbror til Erich Joensen Engen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har antatt at den Frantz Eriksen som ble gift med Randi Knutsdt. Solem, f. 1756, var en yngre utgave. Henrik Eriksen og hans tredje kone Marit Andersdt. hadde jo også en sønn som het Frantz, f. 1757. Eller tar jeg feil ?

 

Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Det er flere som følger dette temaet med interesse! Jeg har kanskje ikke stort å bidra med her, men har lett i gamle tråder for å finne en mulig opprinnelse til Niels Jensen Belgmager. En mulig kandidat er Niels Klingen yngre, 33 år i 1701. Litt gammel kanskje med tanke på alderen til kjente barn. Vi kjenner ikke til Niels Jensens hustru, evt. hustruer, men barna Jens, Lars og Jørgen og ei søster er kjent. Tema 78734 bekrefter denne søsteren som vel het Ane og gift med Lovits.

 

Siden Niels Jensen Belgmager både er trolover for Erik Tallerås, og opptrer som fadder for hans barn, er det stor mulighet for slektskap den ene eller annen vei. Jeg har sett litt på hvem barna var gift med, for på den måten å begrense slekter, men det er ikke så lett. Imidlertid mener jeg å ha funnet Lars Nielsen Belgmagers hustru, Malene Jørgensdatters opprinnelse. Hennes foreldre bør være Jørgen Olsen og Malena Pedersdatter som troloves her i 1715 http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=vi16381695tr&gardpostnr=368&personpostnr=1426&merk=1426#ovre

 

Jørgen Olsens er i 1701 19 år, og faren er Olle Sifuertsen yngre, 44 år og smelter. Denne Olle blir i tilfelle min 6.tipp....

 

Håper Håvard unnskylder at tråden tøyes litt!

 

Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har antatt at den Frantz Eriksen som ble gift med Randi Knutsdt. Solem, f. 1756, var en yngre utgave. Henrik Eriksen og hans tredje kone Marit Andersdt. hadde jo også en sønn som het Frantz, f. 1757. Eller tar jeg feil ?

Det kan godt hende du har rett. Eg har ikkje noko anna å gå etter enn namnet, og dersom vi har to halvbrødre med same namn må det nok meir data på bordet før vi kan konkludere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Det er flere som følger dette temaet med interesse! Jeg har kanskje ikke stort å bidra med her, men har lett i gamle tråder for å finne en mulig opprinnelse til Niels Jensen Belgmager. En mulig kandidat er Niels Klingen yngre, 33 år i 1701. Litt gammel kanskje med tanke på alderen til kjente barn. Vi kjenner ikke til Niels Jensens hustru, evt. hustruer, men barna Jens, Lars og Jørgen og ei søster er kjent. Tema 78734 bekrefter denne søsteren som vel het Ane og gift med Lovits.

 

Siden Niels Jensen Belgmager både er trolover for Erik Tallerås, og opptrer som fadder for hans barn, er det stor mulighet for slektskap den ene eller annen vei. Jeg har sett litt på hvem barna var gift med, for på den måten å begrense slekter, men det er ikke så lett.

Ei anna opplysning får vi ved skifte etter Fredrik Eriksson Talleråsen i 1785. Han etterlet seg barnebarna som arvingar, den avdøde sonen Jon Fredriksson Skolemester sine born med ei ikkje namngitt enkje som er til stades ved skiftet saman med hendes 2de svogere : Nils Jensson Belgmager og Fredrik Hongslomoen.

 

 

Imidlertid mener jeg å ha funnet Lars Nielsen Belgmagers hustru, Malene Jørgensdatters opprinnelse. Hennes foreldre bør være Jørgen Olsen og Malena Pedersdatter som troloves her i 1715 http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=vi16381695tr&gardpostnr=368&personpostnr=1426&merk=1426#ovre

 

Jørgen Olsens er i 1701 19 år, og faren er Olle Sifuertsen yngre, 44 år og smelter. Denne Olle blir i tilfelle min 6.tipp....

 

Håper Håvard unnskylder at tråden tøyes litt!

Eg har ingen problem med det. Malene Jørgensdotter sitt opphav har eg lenge spekulert på. Dette ser jo interessant ut... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joen Friedrichsen Solbu, født 1735 var gift med Beret Larsdatter Moe, født 1749. Han bodde på Eikli, men druknet da han skulle ri over elva. Jeg har lurt på Joens opprinnelse, men nå fikk jeg den!

 

Det var nok ikke den eldre Niels Jensen Belgemager som er tilstede ved skiftet i 1785, snarere en sønnesønn. Førnevnte Jens Nielsen Belgemager synes å være mye eldre enn brødrene Jørgen og Lars.

 

Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imidlertid mener jeg å ha funnet Lars Nielsen Belgmagers hustru, Malene Jørgensdatters opprinnelse. Hennes foreldre bør være Jørgen Olsen og Malena Pedersdatter som troloves her i 1715 http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=vi16381695tr&gardpostnr=368&personpostnr=1426&merk=1426#ovre

 

Jørgen Olsens er i 1701 19 år, og faren er Olle Sifuertsen yngre, 44 år og smelter. Denne Olle blir i tilfelle min 6.tipp...

Dette er ein interessant teori. Har vi noko meire å gå på her enn at namna passer? Eg har notert meg Malene Jørgensdotter, truleg f. c 1724 (er vel den ved same namn som vart konfirmert i 1739, 16 år gml), noko som skulle gjere henne 21 år ved giftermålet med Lars Nilsson. Eg har ikkje klart å finne noko dåpsinnføring for Malene kring 1724...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre så har kirkeboka for Svorkmo før 1730 gått tapt, derfor er det så vanskelig å dokumentere personalhistoria som hører under Svorkmo før den tida. Noe finner vi ført under Orkdal som f.eks trolovelsen til Jørgen Olsen og Malena Pedersdatter. Noe er å hente i skifter, ellers må en bare sette sammen opplysninger en finner i Kirkeboka. Jeg mener at Jens Nielsen døde 5.mai 1785, 74 år gammel. Han var altså født ca.1711. Det er et skifte her, likeså etter hans hustru Ane Sørensdatter i 1790.

 

Vi ser at Lars og Malena døper en sønn Sivert 2.2.1751. Dette kan være etter Malenas farfar, Ole Sivertsen.

 

Siden både Jens og Lars opptrer som faddere til Erik Tallerås' barn, bør det være en kontakt på deres foreldres side.Jeg har også sett på muligheten for oppkalling for å finne Niels Jensens hustru. Hun burde hete Johanna Larsdatter etter det jeg kan se, men materialet er for lite. Ennå gjenstår mye tålmodig arbeid for å få et større grunnlag. Leter p.t. etter dødsfallene for Niels Jensen og hans hustru. Det er samlet en god del opplysninger i tema 58614 og 77509 på Det gamle brukerforumet.

 

Vidar Elda har gravd fram mye, så nå er vi tre om å pusle videre!

 

Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Eg har no snøggt lese gjennom Støren sitt manuskript om Kvikne Kobberverks historie, der er det mykje interresant å lesa.

Støren nemner:

 

-Franz Jagow på side 28 som ein av dei 2 tyske kullbrennere frå Sangerhausen.

 

-Bergfolk i Kvikne 1657-1665,"Franz Magow (1636-)".

 

-På side 102 den mye omtala reisa til Sachsen for å rekruttere spesialistar, "Franz Magow (Major)... byrja å

arbeide den 2/1 1636"

 

-På side 103 beskriv Støren boforholda til arbeidarane på Kvikne I kvegtellingslista frå 1657 nemnes "kullbrenner

Frans Jagor".

 

-På side 106 nemner Støren bergfolk frå Kvikne som oppheld seg i Meldal i 1664. Der nemnes "Franz Jagow f 1599". Ein

"Franz Jagow (Jacuo)" er hyttknekt ved Grutsæter i 1739.

 

Eg finn inga kjeldeanvisning på noko av dette i manuskriptet, men ein plass må det vera i frå.

 

Det ein kan lura på er om dette er same person?

 

Er det nokon som har adgang til Kvegtellingsliste frå 1657 frå Kvikne? Kan det vera ein start på å nøsta opp om dette er same person?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Eg har no snøggt lese gjennom Støren sitt manuskript om Kvikne Kobberverks historie, der er det mykje interresant å lesa.

Støren nemner:

 

-Franz Jagow på side 28 som ein av dei 2 tyske kullbrennere frå Sangerhausen.

 

-Bergfolk i Kvikne 1657-1665,"Franz Magow (1636-)".

 

-På side 102 den mye omtala reisa til Sachsen for å rekruttere spesialistar, "Franz Magow (Major)... byrja å

arbeide den 2/1 1636"

 

-På side 103 beskriv Støren boforholda til arbeidarane på Kvikne I kvegtellingslista frå 1657 nemnes "kullbrenner

Frans Jagor".

 

-På side 106 nemner Støren bergfolk frå Kvikne som oppheld seg i Meldal i 1664. Der nemnes "Franz Jagow f 1599". Ein

"Franz Jagow (Jacuo)" er hyttknekt ved Grutsæter i 1739.

 

Eg finn inga kjeldeanvisning på noko av dette i manuskriptet, men ein plass må det vera i frå.

 

Det ein kan lura på er om dette er same person?

 

Er det nokon som har adgang til Kvegtellingsliste frå 1657 frå Kvikne? Kan det vera ein start på å nøsta opp om dette er same person?

 

 

ER det nokon som kan hjelpe meg å tyde navna som er nemde i Kvegskatten 1657 frå "Qvekne Annex" Det er utafor mi kompetanse desverre. Men kan kanskje være avklarande i forhold til Støren si tolking av kullbrenner "Frans Jagor"?

 

Kvegskatt 1657

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være en del som ikke stemmer i Størens skrifter; kan ikke skjønne annet.

 

Vidar nevnte:

 

-Bergfolk i Kvikne 1657-1665,"Franz Magow (1636-)".

 

-På side 102 den mye omtala reisa til Sachsen for å rekruttere spesialistar, "Franz Magow (Major)... byrja å

arbeide den 2/1 1636"

 

Her må vel Støren ha blandet sammen oppstart av arbeidet for Franz Magow med fødselsår ? Det kan imidlertid stemme med opplysningen om at han var f. ca. 1599, som også er nevnt i fortegnelsen.

 

Franz Magow som begynte å arbeide 2.1.1636 kan imidlertid ikke være den samme som er nevnt som hytteknekt ved Grutsæter i 1739. Her er det 103 års tidsforskjell.

 

Vidar, jeg har også lurt på hvor Støren har funnet alle opplysningene sine hen. Det er litt skummelt å godta som sannhet opplysnigner som blir nevnt i en slik fortegnelse hvis man ikke vet hvor de stammer fra. Det blir mye antagelser når man kommer så langt bak i tid, men hvis man behandler dem som det er det jo også greit.

 

Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være en del som ikke stemmer i Størens skrifter; kan ikke skjønne annet.

 

Vidar nevnte:

 

-Bergfolk i Kvikne 1657-1665,"Franz Magow (1636-)".

 

-På side 102 den mye omtala reisa til Sachsen for å rekruttere spesialistar, "Franz Magow (Major)... byrja å

arbeide den 2/1 1636"

 

Her må vel Støren ha blandet sammen oppstart av arbeidet for Franz Magow med fødselsår ? Det kan imidlertid stemme med opplysningen om at han var f. ca. 1599, som også er nevnt i fortegnelsen.

 

Franz Magow som begynte å arbeide 2.1.1636 kan imidlertid ikke være den samme som er nevnt som hytteknekt ved Grutsæter i 1739. Her er det 103 års tidsforskjell.

 

Vidar, jeg har også lurt på hvor Støren har funnet alle opplysningene sine hen. Det er litt skummelt å godta som sannhet opplysnigner som blir nevnt i en slik fortegnelse hvis man ikke vet hvor de stammer fra. Det blir mye antagelser når man kommer så langt bak i tid, men hvis man behandler dem som det er det jo også greit.

 

Beste hilsen Inger

 

 

Hei Inger!

 

Eg tolkar Støren slik at Franz Magow byrja å arbeide på Kvineverket i 1636 ja.

Kva er den kilda Støren finn den omtalte hyttknekten? Veit du det Inger?

Og ja det kan ikkje vera samme person!

Eg arbeider med den teorien at Støren bruker Jagow og Magow om ein an i manuskriptet, det er mykje som taler for det. Sjå også dette innleggert i ein anna debatt;

 

Ang. 19:

 

Tror ikke det er så mye å lure på om Jagow og Maggo er samme navnet -- mange merkelige ordvridninger i eldre tid.

 

For å belyse dette kan jeg nevne opphav jeg har her på Vestlandet, dvs. flere personer med det sjeldne fornavnet Gebus eller Gibbus -- nok av hollandsk avstamning. Dette er en annen form av franskspråklige Gilles (også skrevet Gillus), og hvis en kjenner etter hvordan tunge og munn beveger seg ved uttalen, så sies den ene varianten med tungen opp litt inne i munnen (i Norge) eller fri tunge (fransk), mens den andre (vel utledede) sies med leppene klemt sammen (gjelder konsonantene i midten). Parallelt sies "Jagow" med tungen fritt, mens (utledede) "Maggo" uttales med litt sammenholdte lepper (gjelder forbokstaven). Slike forskjeller i hvordan navnet nedtegnes kan derfor antagelig skyldes at ulike personer og miljøer bare har beveget tunge og lepper litt forskjellig når navnet er blitt sagt muntlig, og så har skriftlige nedtegnelser blitt gjort ut fra uttalen.

 

Skulle det være noen sammenheng mellom slektene Francke og Jagow, så bør fornavnet Frantz være av interesse, siden begge slekter benytter det.

 

Det er derfor at eg gjerne skulle fått trans. denne skjattelista. Det er noko som slår meg at fleire personar vert nemd i forskjellige perioder. Nokre av namna er de samme, men Jagow og Magow ser ut til å bli brukt litt "vilkårleg"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser av nettet at navnet Jagow (i likhet med Prytz) også forekommer i England (med opphav i Cornwall, der dannet av fornavnet Jacob i formen James).

Siden det i verksmiljø nok er en del utveksling av folk mellom England og Tyskland, kan en derfor ikke være sikker på hvilket opprinnelig geografisk utgangspunkt

navnet har i herværende sammenheng. (Også en familie Luton finnes ved verket i Meldal.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ad Jagow. Magow

0000000000000000000000000

 

Navnet Frants Jagow 3 registreringer

.................................

Kolbrenner fra Thürigen til Kvikne desember 1635, Frants Jacow

...........................................

Fra Løkken Verk 300 år" siteres:

Av andre betjenter i 1657 nevnes kullbrenner Frants Jagow

........................................

Manntall 1664 Rennebu og Meldal

Frants Jacow 65 år. Kullbrener ved Grut hytteplass

00000000000000000000000000

 

Navnet Frants kullbrenner. Nyttet av Frants Jagow

.............................................................

 

Fra Tingbøker

Anno 1640 den 18.januar ting holden på Ween, Kvikne

Frannds Jenssen Kulbrender stevner Oluff Kulbrender,

fordi han har slått et av hans barn

.....................................

 

fra "Folk og buplasser Nord-Østerdalen"

side 68

1639. Nevnt Frants kolbrenner irettesatt for ulovlig å ha huset fremmede folk

side 125

1657.Nevnt Frans kullbrenner. Hyttearbeider ved Innsethytta

Kvegskatt av 0 hester, 15 naut.3 geiter, 0 sauer, 6 griser

....................................................

 

Fra "Personer ved verket 1649-1670" nevnt

kullbrender Frants Jensson, Kvikne

 

000000000000000000000000000000

 

Navnet Mago.Magow er ukjent av meg,

 

0000000000000000000000000

 

Leiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har no snøggt lese gjennom Støren sitt manuskript om Kvikne Kobberverks historie, der er det mykje interresant å lesa.

Støren nemner:

 

-Franz Jagow på side 28 som ein av dei 2 tyske kullbrennere frå Sangerhausen.

 

-Bergfolk i Kvikne 1657-1665,"Franz Magow (1636-)".

 

-På side 102 den mye omtala reisa til Sachsen for å rekruttere spesialistar, "Franz Magow (Major)... byrja å

arbeide den 2/1 1636"

 

-På side 103 beskriv Støren boforholda til arbeidarane på Kvikne I kvegtellingslista frå 1657 nemnes "kullbrenner

Frans Jagor".

 

-På side 106 nemner Støren bergfolk frå Kvikne som oppheld seg i Meldal i 1664. Der nemnes "Franz Jagow f 1599". Ein

"Franz Jagow (Jacuo)" er hyttknekt ved Grutsæter i 1739.

 

Eg finn inga kjeldeanvisning på noko av dette i manuskriptet, men ein plass må det vera i frå.

 

Det ein kan lura på er om dette er same person?

 

Er det nokon som har adgang til Kvegtellingsliste frå 1657 frå Kvikne? Kan det vera ein start på å nøsta opp om dette er same person?

 

Om ein les manuskriptet til Bergingeniør R. Støren så syner han til namnet Magow ved to høve. Så namnet er kjent!

Namnet Mago/Maggoe er kjent fleire gonger frå kyrkjeboka frå Meldal, verkets kirke på Plassen, dvs på Nyplassen som er lokalisert på andre sida av Grutsæter!

Dette til informasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frants Jagow var min tipp6- oldefar og gift med Frantzisse Klestsdatter.

 

De hadde 4 kjente Frantsdøtre

 

Malene Frantsdatter fra Ilbru, Nordskogen. Rennebu var nin tipp5-oldemor

 

Frants Jagow kom fra Thüringen til Kvikne i 1636

 

Det antaes at hans slekt kom fra stedet Jagow i randstaten Brandenburg

 

Leiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I innlegg nr 39 på denne tråden, peikar Inger Bjørnaas på ei problemstilling som det må vera mogleg å løyse. Støren seier at Franz Jagow er nemd ved Grutsæter i 1739! Kva for kilde er det? Og som Inger seier, det kan umogleg vera same person som innvandra frå Tyskland i 1636 og fødd i 1599, jamfør manntallet 1664!

 

  • Kyrkjeboka for det aktuelle årstallet, 1739, er utan det namnet!
     
  • Manntallet 1664 syner: Kullbrenner Frans Jacov 65 år! Kullbrennerknekt Andreas Frantsønn 26 år! Det er rimeleg å tro at det er sønn av Kullbrenner Frans Jacov! Kanskje det let seg løyse, og det kan gje ein leietråd?

 

I eit anna innlegg i denne tråden som omtaler kvegskatten 1657 for Kvikne, der står det bare Frans Kullbrenner!

 


  •  
  • I Støren sitt manuskript, på side 103 listar han opp bergfolka som er oppført i kvegtellinga. "Kullbrennere: Frans Jagor, Hans Henrick, Ferdinand Ryssler Peder Dybdal, Andreas Ditchen, Gullik Kulldreng"
     
  • Kvifor brukar Støren namnet Jagor her, det er ikkje brukt i den orginale lista?
     
  • Ein anna sak er at Støren i avsnitte om bergfolka på Kvikne 1657-1665, side 50/51 nemner. "Kullbrennere: Franz Magow (1636-), Hans Hergert (1636-), Andreas Ditchen (1636-), Andreas Køhler fra Kongsberg"
  • Her er Fran Jagor vorte til Frans Magow! Det interessante her er også at to av det same personane er med her som på side 102 i manuskriptet, eg vil tro at Henrick og Hergert er dei same!
     
  • På side 102 omtaler Støren dei folka som vart rekrutterte frå Sangerhausen. ""Av kullbrennere kom det 6 til Kvikne nemelig: Franz Magow (Major)?), Andreas Ditschen, Jacob Tiel (Thiele), Simon Hartel, Hans Hergert, og Caspar Rust"
     
  • Også her er to av dei same nemde i samband med denne Frans!
     
  • Ein kan vel trekke ut av dette at det er snakk om den same Frans i alle tilfella, da han nemnes saman med dei same personane. Det som da er gåta, er om det er Magow, hel Jagow, hel om det er bare feilskriving.

 

Eg vil ikkje seia at Leiv tek feil, men det er ein hel del uklart her som fortener litt meire drøfting. Kanskje kan vi byrje med å nøste litt rundt kullbrennerknekt Andreas Frantsønn? Om han er sønn til Frans Kullbrenner, er han da far til hyttknekten ved Grutsæter i 1739?

 

Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wilhelm K. Støren utga i 1960 "Slekten Støren 1739.1959"

 

Fra "DE FØRSTE AV SLEKTEN" siteres:

 

""Ragnvald Støren la ned et stort arbeid for å bevise at han nedstammet fra

 

bergfolk ved Løkken Gruber, men vi kan idag bare slå fast at den linje han fulgte

 

når det gjaldt slektens opprinnelse ikke er holdbar"

 

Leiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wilhelm K. Støren utga i 1960 "Slekten Støren 1739.1959"

 

Fra "DE FØRSTE AV SLEKTEN" siteres:

 

""Ragnvald Støren la ned et stort arbeid for å bevise at han nedstammet fra

 

bergfolk ved Løkken Gruber, men vi kan idag bare slå fast at den linje han fulgte

 

når det gjaldt slektens opprinnelse ikke er holdbar"

 

Leiv

 

 

Kva meiner du med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en viss mengde temaer hvor slekten Størens "stamfar", Johan Johansen i Soknedal nevnes, og jeg har så langt jeg erindrer tidligere i et av disse vist at det faktisk er ganske tenkelig at han kan være identisk med den "Johan Johansen" som ifølge normal navneskikk bør være en førstefødt sønn av smelter Johan Johansen Schwanner på Grutseter. (Har ikke sporet opp aktuelle innlegg i kveld, litt mange temaer som omhandler denne personkretsen. For øvrig finnes det også en Johan Johansen Luton ved verket i Meldal.)

 

Et endelig bevis for at dette er riktig løsning mangler vel fortsatt, men det gir jo ingen rett til å konkludere med at forbindelsen er motbevist!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har lest det for ikkje lenge sida. Den største utfordringa ser vel ut til vere å kunne kjeldebelegge opphavet til den Johan Jonsson som kan vere Støren sin "stamfar" i Sokndalen. Hadde vore interessant i denne samanhengen og sett kva Wilhelm K. Støren skriv.

 

No er ikkje Støren-slekta sitt opphav noko eg interesserer meg så mykje for, men om det er noko informasjon som kan hjelpe på andre slekter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har lest det for ikkje lenge sida. Den største utfordringa ser vel ut til vere å kunne kjeldebelegge opphavet til den Johan Jonsson som kan vere Støren sin "stamfar" i Sokndalen. Hadde vore interessant i denne samanhengen og sett kva Wilhelm K. Støren skriv.

 

No er ikkje Støren-slekta sitt opphav noko eg interesserer meg så mykje for, men om det er noko informasjon som kan hjelpe på andre slekter...

 

Hei Håvard.

 

Nei overskrifta til emnet seier noko anna. Men siste setningen i Odd Roar sitt innlegg er noko ein må ta med seg i all problematikk omkring slektsgransking.

 

Eg er ikkje så sikker på kva poenget til Leiv er, men ser fram til ei redgjøring her.

 

Vidar

 

Ellers så fann eg i går ei dåpsinnføring i Meldal kyrkjenbok som var ukjennt for meg. Den 15. oktober 1724 døper Frans Mago sitt "drengebarn" på Grutsæter! Kven kan det være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.