Gå til innhold
Arkivverket

Maggo (Mago, Maggoe)


Håvard Moe
 Del

Recommended Posts

Jeg siterer Vidar Elda:.

 

"Manntallet 1664 syner: Kullbrenner Frans Jacov 65 år! Kullbrennerknekt Andreas Frantsønn

26 år! Det er rimeleg å tro at det er sønn av Kullbrenner Frans Jacov! Kanskje det let

seg løyse, og det kan gje ein leietråd?"

 

Jeg synes også at det er meget rimelig å tro at kullbreneren har sin sønn under opplæring - som kullbrenneknekt

Jeg finder ingen Frants dom passer bedre

 

Denne Andreas er født kr 1638.

 

Hans antatte søstre har jeg antatt født som følger

 

Anne Catharina Gift Kjelstrup 1640

 

Malene Til Ilbru 1645

 

Maren Gift Koppelow 1645

 

Benedichte Gift Franck Tallrås 1655

 

Leiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være denne Frans Støren nevner i 1739 (feilskrevet for 1731?):

 

Frantz Nilsen Grutsæter, f. 1731 (døpt 25.3. 1731, Grutsæter:

 

Fadder: Ane Junghans.

Fadder: Siri Frantzd. .

Fadder: Jonas Johanss. .

Fadder: Frantz Maggoe.

Fadder: Jørgen Arnsen .

 

 

Frants Nilsen er sønn av Nils Frantsen, d. mellom 1762 og 1769, og kona Elisabeth (Lisbet) Arntsdt., 1710-1752. (de ble gift 16.7.1730, Grutsæter).

 

Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henvisninga til 1739 kan òg vere frå andre kjelder Støren har hatt om folk ved verket. I og med at han spesifikt nemner at han er hytteknekt dette året. Eg har m.a. sjølv sett på nokre dokument på SA i Trondheim i det siste som omtaler folk på Grutsæter utanom dei kjente tellingene og kyrkjebøkene. Skal sjå om det er noko av det som er relevant her. Støren har truleg hatt tilgang til eldre arkivmateriale frå verket gjennom sitt arbeid med verkshistoria. Forhåpentleg vis vil det gå fram av notater i nemnte privatarkiv i RA...

 

Elles er jo Niels Frantzson sin son Franz døypt i 1739 (som nemnt i fyrste posten i tråden)... Her er imidlertid ikkje Frantz d.e. nemnt (Dom. 20 p. Trin., Grusetter. [Døypt:] Frans. Faderen Niels Fransen, moderen Lisbet. Faddere: Michel Lorensen, Michel Iversen, Joen Blomlie, Valborg Blomlie, Lisbet Fransdatter)

 

Born av Frantz Mago døypt 15. oktober 1724 har eg ikkje fått med meg. Eg har eit anna born født noko tidlegare, gravlagt 8 år gamal nyttårsdagen 1728: "begr: 3. Franz Maggos søn 8 aar". Tilstades i kyrkja (kommunikantar) er óg Nils Frantzen og Maren Frantzdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Frantzson er for øvrig nemnt i eit av dei dokumenta eg nemnte: Ein supplikk til bergamtet om skulehaldar på Grutsæter 20. august 1745 er "Nils Fransen, berg knegt" ein av seks som skriv under "Paa samtlige Grudsetters arbeideres vegne". Dei andre fem er:

  • Mekel Lorentzen, timmermand
  • Ole Eriksen, berg knegt
  • Jonas Andersen, berg knegt
  • Johan Arensen, berg knegt
  • Jørgen Arensen, berg knegt

 

Alle desse seks har eg noko informasjon om, men fleire er ikkje plassert i ein samanheng ut over ektefelle og nokre barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Det var igår 6 måneder siden dette tema ble opprettet.

 

Er noe oppnådd?

 

Så vidt jeg kan se er det ingen grund til å se noen frbindelse

 

fra Magow til Jagow,

 

Dagens søk på Google var som følger:

 

 

Individuel Record Family search

 

Andreas von Jagow født 1607 i Aulosen, Sachsen,Preussia

 

g m Margrethe von dem Knesebeck

 

Fra mit Register:

 

Frants Jagow fkr 1600

 

Andreas Jagow fkr 1639

 

Leiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 7 år senere...

Har samlet informasjon om Mago framkommet her på DA, fra søkbare kilder og noen nye kilder.

Jeg tar her ikke med Mago fra Hakadal jernverk og Eidsvoll jernverk, som kanskje er utspring for navnet – det får vi evt. komme tilbake til.

 

Mago funnet ved andre bergverk

 

Hassel jernverk 1693

 

Johan Mago var fadder for Alf, født utenfor ekteskap med far Engelbret Jonsøn Kaaberud ved verket, 15. mars 1693. Morens navn er ikke oppgitt.

Buskerud fylke, Fiskum, Haug, Bakke i Eiker, Ministerialbok nr. I 1 /1 (1683-1704), Fødte og døpte 1693

 

 

Lesja jernverk 1726<

 

Johan (Johansen?) Mago. Opptrer som fadder og forlover i årene 1726-1729. Nevnt i kommunikasjonslistene sammen med kona, bl.a. i 1733.

 

Trolig far til:

 

Ole Johansen Mago. Brukt som fadder i Lesja 1728. Gift i Oslo 16. feb. 1734 med Gunhild Johanna Olsdatter Blohm.

Oslo fylke, Oslo Domkirke / Vår Frelsers i Oslo, Ministerialbok nr. 3 (1731-1743), Trolovede 1734, Viede 1734, Side 10

 

Peter Johansen Mago, korporal, f. ca 1715. Trolovet 22. nov. 1742 og gift 12. aug. 1743 i Oslo med Maren Clausdatter Lund. Sønnen Johan ble døpt 22. juli 1746 i Fyresdal. Opptrer i 1760-årene som fadder i Lårdal.

Aust-Agder, Telemark, Vest-Agder fylke, Militærrulle nr. 522b (1756-1767), Dokumentside, Side 118

Oslo fylke, Oslo Domkirke / Vår Frelsers i Oslo, Ministerialbok nr. 4 (1743-1786), Viede 1743, Side 6-7

Telemark fylke, Fyresdal (Moland), Heggland, Veum, Mo i Fyresdal, Ministerialbok nr. I 1 (1724-1748), Kronologisk liste 1746, Side 80

 

Jacob Johansen Mago. Trolig bror til Johan. Opptrer som fadder 1728-1729. Var gift med Marit, hun er nevnt kommunikasjonslistene. Arbeidet på Tveten i Aker. På ett år begikk han tre leiermål.

18. mai 1736. «Guri Lars datter tienestepige paa Tveten besovet af een Ægtemand fra Lessöe Jacob Johansön Maggo som samme tid tiendte paa Tveten og nu bortrömt saasom dette var det 3die Lejermaal han udi et aar havet begaaet.»

Datteren Lisbet ble døpt 15. juli.

Akershus, Oslo fylke, Aker i Aker, Ministerialbok nr. 7 (1734-1748), Offentlige skriftemål (publice absolverede) 1736, Side 252

Akershus, Oslo fylke, Aker i Aker, Ministerialbok nr. 7 (1734-1748), Fødte og døpte 1736, Side 15

 

Jacob Johansen Magos to sønner flyttet til Eid i Grytten (se bygdeboka) :

 

Johan Jacobsen Mago, f. ca 1720 - gikk til alters første gang 1737. Hadde to døtre; Marit, døpt 29. aug. 1751 og Ane døpt 17. juli 1757. Begge døtrene fikk barn utenfor ekteskap.

Hedmark, Oppland fylke, Dovre, Lesja, Lesjaskog, Øvre Folldal i Lesja, Kommunikantprotokoll nr. 1 (1732-1748), Kronologisk liste 1737, Side 142-143

 

Anders Jacobsen Mago. Anders ble gift med Mari Siversdatter i verkets kirke på Lesja 30. okt. 1747. Anders hadde sønnen Peder, døpt i Eid 8. okt. 1755, konfirmert 1774. Han er ikke nevnt i skiftet etter faren i 1765.

Hedmark, Oppland fylke, Dovre, Lesjaskog, Lesja, Øvre Folldal i Lesja, Ministerialbok nr. 2 (1732-1776), Kronologisk liste 1747-1749, Side 28-29

Møre og Romsdal fylke, Romsdal, Skifteprotokoll nr. 9 (1761-1773), Skifteprotokollside, Side 301b-302a

 

Ludvik Mago. Nevnt som fadder sammen med Jacob Mago i 1729.

 

 

Kongsberg sølvverk

 

Jan Larssen Mago er nevnt i kommunikasjonsprotokollen i 1738. «Jan Larss: Mago, hos Ped. Rögeberg»

Buskerud fylke, Kongsberg, Jondalen i Kongsberg, Kommunikantprotokoll nr. 1 (1731-1739), Kommunikanter 1738, Side 319

 

Johan Mago er nevnt i 1739 i skadejournalen for Kongsberg Sølvverk. Trolig samme person som nevnt over. Kanskje fra Hakadal jernverk?

 

Endret av Grete Singstad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden tråden omhandler Frantz Mago legger jeg inn et par innførsler fra fogderegnskapet i Gudbrandsdalen, fra Sel kobberverk. Her omtales Frantz Garmaker. Har sett omtalt at dette er Frantz Franck(e), uten at jeg har klart å finne kilden for det.

Bildene er fra boka Sikt- og sakefall 1606-1695, Oppland del 2: Gudbrandsdalene (2017), skrevet av Rune Nedrud.

 

Bilde 1: Sikt- og sakefall 1644-1645

Bilde 2: Sikt- og sakefall 1645-1646

1644-1645.jpg

1645-1646.jpg

 

Her er lenker til regnskapet:

Lensregnskap nr. 180 (1644-1645), Dokumentside
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk20080724640110

Lensregnskap nr. 183 (1644-1646), Dokumentside
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk20080724650190

 

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garmakar Frantz Francke skal i følgje Ragnvald Støren ha vore ein av fagfolka som vart henta til Kvikneverket frå  Sangerhausen i Türingen i desember 1635. I Kvikneboka (b. 2, s. 432) er han omtala som garmaker ved Sverja hytte på Kvikne i 1636, frå 1648-1656/59 i Gudbrandsdalen og i 1663 attende i Kvikne.

 

Eg har ikkje funne noko så langt som kan forbinde 1600-talets garmakar Frantz Francke med 1700-talets røstvendar Frantz Mago (anna enn felles førenamn).

 

Så blir det så ein underar, kva slags "Atchillig vschikelig bedriffter" var det han dreiv med...? 

Endret av Håvard Moe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Håvard Moe skrev:

Så blir det så ein underar, kva slags "Atchillig vschikelig bedriffter" var det han dreiv med...? 

 

I alle fall såpass ille at han ble overfalt av hytteknekt Jakob Pedersen, kanskje med rette...

 

Legger ellers merke til at smelter Henrik Haas også holdt til her på samme tid (står Haas i den første kilden også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Grete Singstad skrev:

Legger ellers merke til at smelter Henrik Haas også holdt til her på samme tid (står Haas i den første kilden også).

 

Heinrich Hasse skal iflg. Støren (Verzeichnis der Deutchen Bergleute in Norwegen 1519-1711) ha kome frå Kursachcen til Kongsberg i 1629, vore smeltar der fram til 1633, så på Kvikne 1634-48. Han nemner ikkje noko opphald på Sel. Anders Henriksen Haas, røstvenderknekt på Kvikne 1652 kan vere ein son.

 

Ovannemnte må ikkje forvekslast med Henrik Sigismund Hassius , bergmester for det nordenfjeldske 1654-56.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sel kobberverk startet opp i 1642, så at det kom fagfolk fra bl.a. Kvikne og var der de første årene virker rimelig.

Henrik Haas måtte bøte 2 merker sølv for «drich og suermerj» 21. jan. 1639, så det var kanskje greit med en tur fra Kvikne til Sel (bortsett fra at det gikk enda verre der).

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.