Gå til innhold
Arkivverket

Ole Olsen Strøm/Oline Maria Evensdatter fra Øvre Eiker


Ellinor Elise Simensen
 Del

Recommended Posts

Ole Olsen Strøm født 12 Februar 1823 og Oline Maria Evensdatter født 29 April 1822 i Vestfossen, Øvre Eiker giftet seg

22 September 1843 i Haug, Øvre Eiker.

 

Tilsammen fikk de 10 barn hvorav jeg har funnet 3 døde som små.

 

Men hva skjedde med de andre syv?

 

Elen Borgine Olsdatter: født 18 August 1846

Martin Andreas: født 16 August 1848

Maren Sophie: født 9 Juni 1851

Olava Dorthea: født 2 Juli 1853

Marthine Emilie: født 17 September 1855

Peter Nikolai: født 5 Februar 1860

Olaus: født 21 August 1864

 

Har funnet konfirmasjonen til Elen, Martin, Maren og Marthine i Øvre Eiker.

Har IKKE funnet konfirmasjonen til Olava og Peter Nikolai. Tyder kanskje på at de også døde som små?

 

Har imidlertid funnet ut at Ole Olsen og Olava Evensdatter flyttet til Drammen 27 Desember 1877 sammen med yngste sønn Olaus.

Datteren Marthine flyttet året før.

 

Hva som videre har skjedd, har jeg ikke klart å finne ut av. Flyttet personene videre, giftet de seg, fikk de barn, når døde de?

 

Noen som kan være behjelpelig med informasjon?

 

Med vennlig hilsen

Ellinor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg ser det ut til at denne familien flyttet til Drammen før 1875-tellingen :-)

Her er Ole Strøm med hustru og en rekke barn i 1875.

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1875&knr=0602&kenr=025, 0&bnr=0997&lnr=00

 

Vet ikke om dette kan hjelpe til med å finne familemedlemmer i 1900-tellingen. De brukte Strøm navnet i 1875.

 

Mvh Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei lenken fra RHD 1875 telling går ikke inn på vanlig vis :-(

Jeg kan prøve klipp og lim:

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1875&knr=0602&kenr=025, 0&bnr=0997&lnr=00

 

For sikkerhetsskyld skriver jeg av det som står om familien: Bydal Strømsø, gate nr. 134.

Olae Strøm g. husfar, Høvleriarbeider Holmen bruk. f. 1823 Vestfossen

hustru Oline Marie Strøm, forsørget av manden , f. 1821 Vestfossen'

barn: Elen Borgeine f. 1846 Vestfossen

Peter Nicolai f. 1860 Vestfossen, Handslebetjent

Gunder f. 1862, Vestfossen'

Olaus f. 1864 , Vestfossen.

 

Hos dem bor også en logerende Høvleriarbeider Anton Andersen.

 

Pussig at lenken til Rhd 1875 telling ikke virker ?

 

Kan prøve 1900-tellling om jeg finner igjen noen av dem der?

 

Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til dere begge for informasjon.

 

Det er nok Peter Nicolai som er bosatt i Christiania i 1900. Fødselsdatoen er riktig, men årstallet er forskjellig med 1 år.

Tror ikke det finnes 2 stk. med samme navn som er født på samme dato og som er slakter.

 

Fant ut at Ole Olsen Strøm døde på Strømsø i 1881 og at enken flyttet over til Bragernes og bodde der i 1885.

 

Resten av barna er det fortsatt vanskelig å finne ut av.

Har søkt blant emigrerte til USA siden mange andre familiemedlemmer reiste dit, men ikke funnet noe.

 

Mvh Ellinor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har Elen Borgine Olsdatter Strøm g.m. Ole Kittilsen Belbak i Strømsø krk. 17.8.1879. De fikk en sønn Kittil Marinius Olsen Skogstad døpt 1.1.1880 i Bragernes.Han er bosatt med far og hans andre kone i 1885-tell.Jeg finner ham ikke i nyere folketell.

Elen Borgine dør 27.9.1881, begr. Bragernes krk.

Ole Kittilsen gifter seg igjen med Inga Alette Hermansen - (søster av min oldemor)9.12.1883 i Bragernes krk. Inga Alette dør 28.2.1898, begr. Bragernes og Ole gifter seg for 3.gang den 23.9.1900 i strømsø med min grandtante Julie Marie Lorentze Hansen.

Ole Kittilsen døde 1953. Mvh

 

Elen Borgine er komfirmert i Eiker krk. 1860 har jeg notert. Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for informasjon.

 

Jeg fant igjen Kittil Martinius Olsen Strøm blant emigranter. Han reiste første gang til New York i 1904 og andre gang i 1906. Trolig bosatte han seg i USA.

 

Litt rart at Nicoline Anthonie giftet seg i 1881 og ikke fikk barn før i 1888. Skal se mer på kirkebøkene for Bragernes evt. Strømsø/Tangen i det aktuelle tidsrommet.

 

Mvh Ellinor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.