Gå til innhold
Arkivverket

Når døde omstreifer Ole Jansen Alting


erling t endresen
 Del

Recommended Posts

Vi vet at omstreifende gjørtler Ole Jansen Alting var sønn til "Jan Hollender" og ei Tonje, og at Ole var f. ca 1755 og død ca. 1850 (eller 1820?). Han skal være gift 1790, i Trondenes, med Marthe Larsdatter Bruun fra Porsgrunn (?), datter av Lars Bruun og Anna Pedersdatter (ifølge Familysearch?), denne Marthe var f. 24.10.1763 i Altuna, Västmanland (??) og d. ca 1854.

 

Her er det mange cirka-er. Har noen av digitalarkivets brukere noen nærmere/ mer eksakte/ korrekte data på fødsel og død på dette omstreiferparet? De er forøvrig foreldre til "vår" formoder, Maren Kirstine Olsdatter Alting f. 1805, Langesund og d. 1874, Sannidal

 

Se nederst t.h.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7830&idx_id=7830&uid=ny&idx_side=-76

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061201020925.jpg

 

Fra 2003, gml forum, skriver Inger Kvennodd følgende:

Hei KaiSkal prøve å hjelpe deg litt her.Jan Pietersen g. 03.09.1750 m. Tonje Olsdatter.De hadde 3 sønner som du sikkert vet så jeg tar her for meg Ole.Sønn: Ole Jansen Alting f. ca. 1755, død ca. 1820 med Karen Larsdatter f. ca. 1764, død ca. 1854 Barn: 1.Anne Olsdatter Alting f. ca. 1787 med Svend Gunleiksen, f. ca. 1793 død ca. 1863. De fikk 4 barn sammen.2.Simon Olsen Alting f. ca. 1799 g.20.03.1825m. Karen Thoresdatter. de fikk 4 barn sammenm3.Jan Olsen Alting med Gunild Marie Rasmusdatter Strømsing. De fikk 7 barn sammen.4.Lars Olsen Alting f.ca. 1801 med Maren Johannesdatter Flintian. de fikk 8 barn sammen.5.Maren Kirstine Olsdatter Alting f.ca. 1807 g. ca. 1839 m. Villum Clasen. De fikk 1 barn sammen. 2g.m. Ole Steinstad. de fikk 1 barn sammen. 3g.m. Ole 'Ole Porsgrunn' Christophersen. de fikk 2 barn sammen.6.Ole Olsen Alting, f.ca. 1805 med Inger Malene Hansdatter.7.Peter Olsen Alting, f.ca. 1823 med Anne Hendrikke Olsdatter Brun, De fikk 4 barn sammen.8 Karen Olsdatter Alting med 1. Thor Thorsen. De fikk 2 barn. Med 2. Ole 'Tank-Ola' Jacobsen, i barn sammen.Men tilbake til Petter Olsen Alting`s sønn Lars. Han fikk sammen med Marie Gulbrandsdatter Ros 9 barn, deriblant Karl Vilhelm som jeg har registrert er døpt i Sagene Krk. 1903.Om du ønsker ytteligere informasjon kan du ta kontakt.Med vennlig hilsen Inger Kvennodd

 

http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/101872-16084-alting/

 

Har man funnet flere eksakte data i gag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke hjelpe med dødsfall på Ole Jansen Alting, men "cirka-år" for fødsel kan forbedres med kilde :) : Dåpen til Ole Jansen, Maria bebudelsesdag (blir vel 4.mai, det?) 1755 i Froland/Øyestad, foreldre Jan Peterson og Tonie Olsdtr, ca midt på høyre side: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9475&idx_id=9475&uid=ny&idx_side=-45

 

 

Mvh

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil noen tolke disse bokstavene for meg, jeg ser det hovedsakelige, men syns det er vanskelig å tyde alt. Gjelder ikke første, men andre dåp: Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil noen tolke disse bokstavene for meg, jeg ser det hovedsakelige, men syns det er vanskelig å tyde alt. Gjelder ikke første, men andre dåp: Ole

post-216-0-87897900-1309099839_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står det også litt av "introen" om Alting-folket, i boken av Sundt nevnt ovenfor. Hvis dette stemmer, skulle Ole Jansen sin kone Karen Larsdatter være død ca 1851, og Ole død før 1825.

post-216-0-52847700-1309100773_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 år senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.