Gå til innhold
Arkivverket

Tinn, brudekiste? På mann?


morten undseth
 Del

Recommended Posts

Jeg hjelper en arbeidkollega, som gjennom sin mor tidligere har fått har en rikt "rosemalt"/ dekorert trekiste, med buet lokk og låsjern på, det står Ole Olssen Tveeten 1848(Tveten antar vi, eller Tveito i dagligtale)Har desverre ikke nå bilde tilgjengleig, skal se hva jeg får til om litt.

 

Hennes mor hadde tilknyttning til gården Tveito, Tinn i Telemark men hun kom fra Bakka/ Toresbakka samme sted.

 

Kunne det være slik at menn også "fikk med seg" ei slik kiste når de giftet seg? I såfall har jeg funnet en kandidat til denne kisten, Denne Ole Olsen er fra Tveten som gifter seg, ja akkurat i 1848 i Tinn (som den eneste Ole fra Tveten dette året) Forhåpentlighvis brukbar lenke til siden her, nr. 12: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051005020477.jpg

 

Jeg leter i folketellingen i 1865 og finner for Tinn gården Tveten, men der er ektefolkene ikke, kona er fra Marum, der finner jeg de heller ikke. Er det noen som har litt mere kunnskap eller opplysninger om dette fenomenet generelt eller dette spesielt tro?

 

Med hilsen Morten Undseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Tveito du refererer til ovafor er garden Nord-Tveito i Hovin. Der var eigarane i fleire generasjonar Ola Olsson. Den Ola Olsson du nemner er fødd 1816 og død 1888. Han blei gift i 1848 med Anne Johannesdotter Mårem (1829-1890) frå Atrå (s. 260-261 i siste utgåve av Hovinsoga).

 

Tveito finst også i Dal sokn i Vestfjorddalen i Tinn, men der er det ingen Ola Olsson-kandidatar i det aktuelle tidsrommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Tveito du refererer til ovafor er garden Nord-Tveito i Hovin. Der var eigarane i fleire generasjonar Ola Olsson. Den Ola Olsson du nemner er fødd 1816 og død 1888. Han blei gift i 1848 med Anne Johannesdotter Mårem (1829-1890) frå Atrå (s. 260-261 i siste utgåve av Hovinsoga).

 

Tveito finst også i Dal sokn i Vestfjorddalen i Tinn, men der er det ingen Ola Olsson-kandidatar i det aktuelle tidsrommet.

 

 

Takk skal du ha, litt tregt svar da jeg har vært bortreist noe. Skal høre med min "oppdragsgiver" om hen kan ha denne boken, uansett så har vi da et navn, og situasjon som kan rime. Igjen takk. Skal legge ut blde av kisten når jeg får det fra henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bingo! Da har vi fått tilgang på bygdeboka og hennes bestemor er barnebarn av den Ole Olsen Tveten som du Arnfinn refere til, dvs., denne Ole Olsen er min kollegaes tipp oldefar. Det ser dermed ut at kisten har fått en direkte link til min kollega, det som og er helt sikkert er at hun sier at hennes mor sa at kisten kom fra gården Nord-Tveito som hun hadde og min kollega har tilknyttning til. Hun syntes dette var veldig artig og kisten får umiddelbart enda mere affeksjonsverdi for henne, bilden hadde hun tatt av kisten, men telefonen med bilder ble stjålet i ferien...vi får se om det kan bli tatt nye, om ikke annet enn som "krydder" å vise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.