Gå til innhold
Arkivverket

Thor Hansen død i 1833 i Telthusbakken, Aker


Petter Langeland
 Del

Recommended Posts

Thore Hansen døde 5. Des. 1833, 48 år gammel. Bosted Telthusgaden 353. Her bor også kona Anne Pedersdatter (gift 1811) som jeg ikke vet noe om og datteren Berthe Maria Thoresdatter 23 år gml. Både fødested og oppholdssted oppgis å være Madserud.

 

I kirkeboken er adressen oppgitt å være Telthusgaden 353. På et kart fra 1860 går husnr. fra 165 øverst til 153 helt nederst i Telthusbakken. På et kart fra 1778 ligger et hus på hjørnet av Maridalsveien (tilsvarende nr 153) hvor jeg synes det står skrevet Madserud.

Jeg har i 1834-tellingen for Aker funnet 2 andre steder som heter Madserud, men ser ikke noen sammenheng med Telthusbakken.

Ble huset i Telthusgaden 353 kalt Madserud? Er dette Thor Hansens fødestad?

 

I følge overstående skulle Thor Hansen være født på Madserud i ca 1784, men verken i FT 1801 eller i Kirkeboka for Aker (og Christiania) finner jeg under fødsler /Konfirmasjon noen Thor Hansen som passer.

 

Noen som kan hjelpe?

 

Petter Langeland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Takk for bidrag!

 

Jeg har også funnet denne Thorer Hansen som den mest aktuelle i FT 1801 for Christiania/Aker. Thores alder på 48 år står imidlertid oppført både i KLOK, MINI og Dødsfallprotokollen. Det er forskjellige opplysninger i KLOK (Telthusgaden) og MINI (Madserud) så KLOK synes ikke å være avskift av MINI. Og ut i fra dette skulle Thore være 15 år i 1801...

 

Jeg har ellers ikke klart å finne Telthusgaden/bakken eller Akersbakken i den kommunale FT 1834 for Aker. Kart fra 1847 bekrefter at området rundt gml. Aker kirke da forsatt hørte til Aker.

 

Petter Langeland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telthusbakken, Gamle Aker, bydel 3, fra Maridalsvn. til Akersbakken.

Opprinnelig var Telthusbakken navnet på en smal rest av Bymarken nord for veien fra Maridalsvn. til Gamle Aker krk.

Den hadde sitt navn etter et telthus - en militær magasinbygning - som på 1700-tallet var ført opp ved kirken.

Telthusbakken egnet seg ikke for dyrking og kom derfor ikke i betraktning ved utmåling av løkker. Den lå glemt inntil fattigfolk ved slutten av 1700-tallet var på jakt etter herreløse tomter.

Før 1800 var bakkens nordside bebygd opp til kirken.

1815-16 ble det holdt oppmålingsforretninger og utstedt tomtebrev så Telthusbakken kom inn i ordnede forhold.

Bakken er fortsatt preget av gammel, lav trehusbebyggelse. De aller fleste av husene er blitt fint istandsatt fra 1920- og 1980-årene av.

På sørsiden av veien ligger byens mest sentrale parsellhageområde. K: Oslo byleksikon, 4.utgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.