Gå til innhold
Arkivverket

Familienavnet Sindsen - opprinnelse?


Bodil Ed Iversen
 Del

Recommended Posts

Kan noen hjelpe meg med opprinnelsen til familienavnet Sindsen? Første gang jeg har funnet det brukt er på Jørgen Haugensen Sindsen, født 1721 i Risør. Dette familienavnet har fulgt familiene fram til i dag, i Kragerø, Drangedal m.m. og jeg skulle gjerne ha visst opprinnelsen. Kan det være Sindsen i Oslo, det var noen borgere der ved det navnet på 1700 tallet. Eller er det dansk? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved søk hos O. Rygh "Norske Gaardnavne" får jeg bare treff på Sinsen i Østre Aker, så det kan vel tyde på at navnet er derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble skiftet etter avdøde Jørgen Sinsen i Vaterland den 17.februar 1717 - se fol.159a - fol.161a her Oslo skifterett, Skifteprotokoll 4 , 1714-1720.

 

Han etterlot seg enken Maren Svendsdatter og barna Rasmus Jørgensen (myndig), Hogne (Hougne) Jørgensen (20 år gammel), Else Jørgensen (gift med Kaptein Bonde), Anne Jørgensdatter (gift med Hans Jørgen Nicolaisen (Naschau)) og Sissel Jørgensdatter (17 år gammel, ugift).

 

Her finner vi altså en Hogne Jørgensen Sinsen, født ca 1697, og det vel ikke usannsynlig at han er en slektning (en far?) av den Jørgen Haugensen Sindsen som nevnes i innlegg 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo byleksikon: Sinsen gnr.83. Navnet kommer av norrønt Sinnsin, der siste leddet kommer av vin, naturlig eng, mens det første leddet, sinn muligens kna ha betydningen vei.

Gården nevnes første gang i 1343. Den var delt i to bruk, NOrdre og Søndre Sinsen.

I 1640 ble de slått sammen til ett bruk. Sinsen lå under Katerdralskolens "lesemester" helt til 1800. Da begynte fradeling og salg. ... en del om fradelingen... Sinsen hadde i 1717 husmannsplassene Haugen og Jansberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen hjelpe meg med opprinnelsen til familienavnet Sindsen? Første gang jeg har funnet det brukt er på Jørgen Haugensen Sindsen, født 1721 i Risør. Dette familienavnet har fulgt familiene fram til i dag, i Kragerø, Drangedal m.m. og jeg skulle gjerne ha visst opprinnelsen. Kan det være Sindsen i Oslo, det var noen borgere der ved det navnet på 1700 tallet. Eller er det dansk? Noen som vet?

 

Gjør et unntak og svarer; sikker på at du ikke mener Jørgen Hougnesen Sindsen født 1721 i CHRISTIANIA (dåp Vor Frelsers Kirke 11.03) ? Er nok ellers ferdig i dette forumet så jeg følger ikke familien videre opp, men jeg kjenner den og noen kan sikkert hjelpe deg fram til meg om ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode forslag her, Jørgen og Hougne er navn som går i flere slektsledd, så det er en indikasjon. Er det noen som har tilgang på S.H.Finne-Grønn, Norsk Slektshistorisk Tidsskrift,1932,bind 3, 313. skal være noen Sindsen i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør et unntak og svarer; sikker på at du ikke mener Jørgen Hougnesen Sindsen født 1721 i CHRISTIANIA (dåp Vor Frelsers Kirke 11.03) ? Er nok ellers ferdig i dette forumet så jeg følger ikke familien videre opp, men jeg kjenner den og noen kan sikkert hjelpe deg fram til meg om ønskelig.

 

 

Her er dåpen det referes til - se nest nederst i høyre spalte på fol.288 b her Oslo Domkirke / Vår Frelsers menighet, Ministerialbok nr. 2 (1705-1730), Fødte og døpte 1721 .

 

Forøvrig synes jeg dette var et merkelig innlegg - litt som i barnehaven: "Jeg vet noe som ikke du vet - og sånn skal det få fortsette å være!". Jeg tror nok forresten at jeg skal kunne "hjelpe trådstarteren fram til deg" - men hvorfor være så lite meddelsom når du likevel legger inn et innlegg her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er dåpen det referes til - se nest nederst i høyre spalte på fol.288 b her Oslo Domkirke / Vår Frelsers menighet, Ministerialbok nr. 2 (1705-1730), Fødte og døpte 1721 .

 

Forøvrig synes jeg dette var et merkelig innlegg - litt som i barnehaven: "Jeg vet noe som ikke du vet - og sånn skal det få fortsette å være!". Jeg tror nok forøvrig at jeg skal kunne "hjelpe trådstarteren fram til deg" - men hvorfor være så lite meddelsom når du likevel legger inn et innlegg her?

 

Enig Falch, jeg skulle holdt kjeft og latt det seile sin egen sjø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør et unntak og svarer; sikker på at du ikke mener Jørgen Hougnesen Sindsen født 1721 i CHRISTIANIA (dåp Vor Frelsers Kirke 11.03) ? Er nok ellers ferdig i dette forumet så jeg følger ikke familien videre opp, men jeg kjenner den og noen kan sikkert hjelpe deg fram til meg om ønskelig.

 

Jeg ønsker forferdelig gjerne flere opplysninger om denne familien. Den delen jeg forsker på kom til Risør, Kragerø og Drangedal. De var i hovedsak urmakere, men nevnte Jørgen Hougnesen Sindsen var organist og stabsmusikant i Risør og gift i 1758 med Elisabeth Møller. De hadde i allefall barna Hougne og Torchild.

Med vennlig hilsen

Bodil Ed Iversen

bodiliv@yahoo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med det samme vi er inne på denne dåpen, er det noen som kan tyde hva morens navn er, tror det er olsdatter men fornavnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med det samme vi er inne på denne dåpen, er det noen som kan tyde hva morens navn er, tror det er olsdatter men fornavnet?

 

Det står Kare, men om det er Kari eller Karen det skal bety, vet jeg jo ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ellers ferdig i dette forumet så jeg følger ikke familien videre opp, men jeg kjenner den og noen kan sikkert hjelpe deg fram til meg om ønskelig.

 

Jeg følger oppfordringen fra "engangs gjest" og hjelper gjerne trådstarter frem til ham:

 

Jeg tar nok ikke mye feil når jeg tipser deg om forfatteren av innlegg nr.15 i debatten om hvorfor søndagen ble flyttet. Han har i flere debatter både her og i det gamle brukerforumet vist at han sitter på mye Christiania-informasjon. Han er ganske sikkert identisk med "engangs gjest" - og han kjenner altså til denne Sinsen-slekten. Som du ser, takket han i den nevnte debatt-tråden for seg her i dette forumet, men du finner ham nok i telefonkatalogen, så hvis du kontakter ham, vil du forhåpentlig få flere opplysninger enn dem han fant det for godt å bidra med her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.