Gå til innhold
Arkivverket

Dødsfall i Norge 1995-april 2001 (1947-2001)


Sigurd Eliassen
 Del

Recommended Posts

Kva datoformat må ein bruke på "Fødd dato" eller "Død dato" i databasen "Dødsfall i Norge 1995-april 2001 (1947-2001)"? Uansett kva datoformat eg søkjer på får eg "Fann ingen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problemet, men jeg løser det ved å gjøre tre søk. For eksempel dersom jeg vil finne en født 21.02.1906 skriver jeg inn følgende:

Boks A: velg Fødd dato

Boks B: velg inneheld

Boks C: skriv inn dagen: 21

 

Klikk søk

 

Du får da opp en boks til, gjør samme prosedyren som over for måneden:

Boks A: velg Fødd dato

Boks B: velg inneheld

Boks C: skriv inn måneden: 02

 

Klikk søk

 

Enda en gang for året:

Boks A: velg Fødd dato

Boks B: velg inneheld

Boks C: skriv inn året: 1906

 

Klikk søk

 

Dersom du får opp en avkryssningsboks (checkbox) i tredje søket, huk av for denne og klikk søk igjen.

 

Jeg får da opp 13 personer født 21.02.1906

 

Litt lang og slitsom måte og man skulle tro det fantes en bedre metode. Men denne fungerer ihvertfall inntill noen andre kommer med en bedre metode.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Ken for svaret. Søkjer ein på datoar der dagnr. er til og med 12 vil ein få dobbelt opp. Til dømes vil både 11.09 og 09.11 verte lista.

 

Spørsmålet mitt går til Digitalarkivet. Kan ein ikkje gjere eitt søk på fullstendig dato?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, med min metode kan det dessverre komme opp flere forslag enn akkurat de man søker etter. I disse tilfellene bruker jeg å begrense videre på grunnlag av deler av navnet eller andre søkbare elementer dersom jeg vet det.

 

Men du har rett; om søking på dato skal være en mulighet så må det finnes en bedre løsning enn den metoden jeg bruker ovenfor. Jeg er også spent på svar fra digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du forresten kanskje eliminere ditt spesifikke problem ovenfor ved å bruke "begynner med" istedet for "inneheld" i filteret når du velger dagen i datoen? Dagen skal jo teoretisk sett alltid komme først i Norske datoer. Jeg har akkurat nå ikke anledningen til å prøve det selv, men det kan jo være verdt ett forsøk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.