Gå til innhold
Arkivverket

Veitvedtveien i Oslo, hvilken kirke/menighet tilhørte de som bodde der?


Terje Tandsether
 Del

Recommended Posts

Et ektepar bodde i 1955 i Veitvedtveien i Oslo, og døde trolig mens de bodde der. For å vite hvilken kirkebok begravelsen er ført i skulle jeg gjerne vite hvilken kirke de som bodde der tilhørte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele Groruddalen sognet vel fortsatt til Østre Aker menighet etter sammenslåingen med Oslo i 1947.

 

Det var visst litt mer innfløkt enn som så. Se Menigheter og sokn i Oslo, Østre Aker:

 

Østre Aker menighet ble opprettet ved deling av Aker prestegjeld iflg. kgl. res. 16.02.1861, og omfattet den delen av Aker som lå øst for byen; nord for byen gikk grensen mellom Sinsen og Torshaug og lenger nord på østre siden av gården Grefsen. Øyene i fjorden som tidligere hadde soknet til Oslo menighet, skulle høre til Østre Aker. I 1906 ble den søndre delen av menigheten skilt ut som Nordstrand prestegjeld. Ved kgl. res. 07.03.1947 ble den nordøstre delen av Østre Aker skilt ut som Grorud menighet, jf. res. 11.06.1948. Hasle småkirkemenighet ble dannet 01.04.1954 ved kgl. res. 19.03.1954 av deler av Østre Aker menighet. Sinsen menighet ble opprettet fra 01.10.1957 ved kronpr.reg.s res. 30.11.1956 av bl.a. deler av Østre Aker menighet. Om grensen mot Grorud, Grefsen, Kampen og Vålerenga menigheter, se kgl. res. 03.10. 1958 II 1, 3-4 (jfr. V). Tonsen, Oppsal og Manglerud menigheter ble opprettet 01.01.1959 ved kgl. res. 03.10. 1958 av bl.a. deler av Østre Aker menighet. Grensen mot Grorud menighet er regulert ved kgl. res. 03.10.1958 II 1 (jfr. V). Res. 01.10.1965 overførte en del av menigheten til en nyopprettet Tveten menighet.

 

Ut fra dette ser det vel allikevel ut til at Veitvet må ha tilhørt Østre Aker i 1955, men jeg er ingen ekspert på dette området selv om jeg jobbet på Veitvetsenteret en gang i tida ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i dag vært i kontakt med Gravferdskontoret Øst i Oslo. De mente at de som var bosatt på denne adressen hørte til Alfaset gravlund, men den var ikke åpnet da dete ekteparet døde. Det er derfor uvisst hvor de er gravlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror som Leif at det ikke skjedde noen endringer med Veitvetveiens plassering i kirkebildet ved kommunesammenslåingen i 1948.

På denne tiden må de som bodde i Veitvetveien ha tilhørt Grorud menighet eller Østre Aker menighet, tror jeg.

I dag tilhører de nok Bredtvet menighet (kirke). Bredtvet menighet ble opprettet i 1966 og kirken kom i 1977.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.