Gå til innhold
Arkivverket

Hva skjer på dette bildet?


Andreas Glende
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Klarer noen å si meg hva som skjer på dette bildet?

Er det en form for slakting? Når kan bildet være tatt?

 

Bildet er helt umerket, og kan muligens være tatt i Aurskog. Personene på bildet er dessverre helt ukjent for meg

 

Håper noen kloke hoder har gode tips.

post-678-0-64836900-1309455705_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en slags 'mistanke' om at de driver med skinngarving, dvs. at de mykner opp skinnet, f.eks. ved å tilføre det bjørkeekstrakt, tjæreolje, tran eler spekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle vel ikke ha noe med garving å gjøre, - f. eks. rensing av skinnet for kjøtt og fettrester?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle vel ikke ha noe med garving å gjøre, - f. eks. rensing av skinnet for kjøtt og fettrester?

 

Mannen til høgre er i pentøy og ser ut til å halde ein pels i venstre handa. Mannen til venstre ser ut til å halde ein kniv (eller anna redskap) med to handtak i høgre handa og kanskje eit skinn eller noko slikt (med innsida ut) i venstre handa. Etter slakting må skinnet som FGO nemner rensast for fett og kjøttrestar, skinnet blir då lagt eller tredd over eit rør eller ein rund stokk og skrapa med ein bua kniv. Så eg trur også det har noko med pelspreparering eller garving å gjere.

 

Bildet er tatt ute, pga lite lys inne vart også "innearbeid" fotografert i friluft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips! Det virker veldig sannsynlig at det har med garving å gjøre.

 

Tør noen å tidfeste når fotografiet er tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidfesting er meir krevande. Fotokvaliteten minner for meg om seint 1800-tal. Mannen til høgre har ei form for tverrsløyfe med "lause endar", dette har eg sett på bilder frå 1900-1920. Den 3/4 lange jakka og den høge snippen får meg også til å tenke på århundreskiftet. Mannen til venstre ser ut til å ha tresko - kanskje det kan vere ein ledetråd?

 

Huset er kledd med ubehandla, ståande tømmermannspanel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dreier seg nok om skraping som FGO understrekar ovanfor. Skraping er såvidt eg kan forstå felles for garving (produksjon av lær) og pelsing (produksjon av pels eller skinnfell). Skrapinga skjer altså før den kjemiske garveprosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dreier seg nok om skraping som FGO understrekar ovanfor. Skraping er såvidt eg kan forstå felles for garving (produksjon av lær) og pelsing (produksjon av pels eller skinnfell). Skrapinga skjer altså før den kjemiske garveprosessen.

 

Det er nok en feldbereder som er foreviget. Forsøk Yrke "byrjar på" feld i Folketellinga. Sauefeller/lammeskinn ble brukt til sengetøy,men ikke væreskinn da de var for fettrike til å bearbeide til fell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bygdas doktor, lensmann eller prest som kommer med et saueskinn han ønsker å få beredd? Sikter til antrekket, og er det flosshatten eller skalken han hilser med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode innspill!

 

Er det bygdas doktor, lensmann eller prest som kommer med et saueskinn han ønsker å få beredd? Sikter til antrekket, og er det flosshatten eller skalken han hilser med?

 

Jeg er enig at bildet virker litt "oppstilt", og at det er, eller skal forestille en av bygdas finere menn med hilsende hatt. Ikke godt å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.