Gå til innhold
Arkivverket

Hvem er Anna Engelsdatter Dahle (1708-89) g. Marquard Orning?


Anita Holck
 Del

Recommended Posts

Jeg har vært i kontakt med en slektsgransker i Østerrike som nedstammer fra dette ekteparet, men han har overhodet ingen informasjon om Marquard Otto Berntsen Ornings (ca. 1711-1756) ektefelle Anna Engelsdatter Dahle (ca. 1708-1789)

 

Jeg har funnet følgende: Anna Engelsdatter Dahle, f. ca. 1708, gravlagt 19/5-1789 på Vaterlands kirkegård, Domkirken, Oslo, 81 år gammel, oppslag 834.

Hun var 1.g.g. med en Thomas Jensen, fullmektig, tjener hos Auctions Directeur Bartholin, gravlagt sst. 14/5-1739, det er skifte etter ham 11/5-1739, Christiania Skifteprotokoll 8, 1737-1741, folio 401b.

Anna Engelsdatter Dahle og Marquard Orning blir gift under skifteforhandlingene den 3/11-1739 i Domkirken, oppslag 21

 

Kjenner noen til hvem denne Anna Engelsdatter Dahle er?

 

Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg skal påstå noe som helst så fant jeg på FS en Engel Joensen Dahle f. 27/12 1669 Dahle, Olve, Kvinnherad, HO. Foreldre Joen Hansen Dahle og Kari Jansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Berit.

 

På datoen 27/12 ser det ut til at det står noe sånt som ".... aso Hansen N. Ytter Næs....", men jeg klarer ikke å lese dette. Jeg ser at Rygh har 44 gårder ved navn Dale, og ytterligere 19 ved navn Dale Ytre, Indre, Lille, Store osv. så dette blir jo i utgangspunktet litt håpløst. Jeg hadde bare et lite håp om at noen hadde arbeidet med akkurat denne slekten.

 

Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å lese gjennom skiftet for å finne eventuelle slektninger. Anna hadde først Martinus Winter som verge, men jeg kan ikke se at det var noe slektskap mellom de. Etter at Anna forlovet seg, tok Marquard Orning over som verge. Avdøde Tomas Jensen hadde en avdød bror, Peder Jensen kandestøber. Han hadde bodd på Strømsø, hvor enka bodde med barna Peder Pedersen, Jens Pedersen, Anders Nyesom (!), Anne Pedersdatter og Boedel Pedersdatter. Senere i skiftet står det at Peder Pedersen var i Kragerø. Det er et langt skifte og ikke like lett å lese hele vegen, så det er mulig jeg har oversett noe vesentlig. Etter som det ikke er nevnt andre slektninger, er det vel grunn til å tro at både Tomas og Anna var innflyttere i Christiania. Om det var noe skifte etter Tomas sin bror, Peder, som kunne si noe om hvor Tomas kom fra og hvor han hadde giftet seg har jeg ikke funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i all verden klarte du å lese det skiftet, Sverre? Selv om jeg økte til 150% var det nesten umulig, jeg klarte bare å tyde et og annet navn, men fikk ingen sammenheng. Takk for hjelpen. Da ser det ikke ut til at det er mulig å finne noe mer om Anna gjennom skiftet.

En Jens Nysums hustru Mari begraves 8/6-1759 i Bragernes. Dette kan være Jens Pedersen, bror av Anders Nyesom. Kanskje kommer de fra Danmark.

Nysum er både en landsby og en gård like syd for Danmarks største skog, Rold Skov (Nysum, Ravnkilde, Års, Ålborg). Nysum er også en lokalitet ved Arden, Nysum sogn.

Jeg tror jeg stopper her og lar Anna Engelsdatter Dahle være.

Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første sidene av Kvinnherad kirkebok 1769 er digitaliserte, fant det en dag når jeg søkte på digitalisert materiale innpå her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vigrust: Strømsø by og Tangens befolkning på 1720-tallet har litt om Peder Jensen. Han blir kalt Peder Tinstøber, men fløter også bjelker undertiden i 1722. Borgerbrevet hans er ikke bevart 1720, han bor bor i Forgaden og blir lignet i 1729. 6/5 1739 blir kandestøber Peder Jensøn begravet på Strømsø uten at alder blir oppgitt. Sønnen Anders blir døpt 4/8 1726, jeg klarer ikke å knytte noen av fadderene til Peder. Peder med kone er kommunikanter i 1725 og 1726. Det er mulig at sønnen Jens blir døpt på Bragernes 24/12 1723, men da står det ikke noe yrke på Peder og det er flere Peder Jensen i Drammen som får barn på den tida.

Skifteregisteret er digitalisert, men jeg finner ikke Peder Jensen ved søk der. Hva kona het har jeg heller ikke funnet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kom jeg - helt tilfeldig - over denne: http://www.grenlandslekt.no/phorum-5.1.23//read.php?1,10121,10130 til Grenland Ættehistorielags Slektsforum:

"...C.ELISABETH JOSEPHSDATTER STEEN, f. ca.1711, -gravl. i Kragerø 5. mai 1774 , 63 år gl.

Gift ca. 1738 i Larvik med borger i Kragerø PEDER AALBORG, dpt. 28. Juni 1708 , -død i Kragerø

des. 1782 , 74 år gl.; sønn av Peder Jensen Aalborg (d.1725) og hustru Gunhild Erichsdatter (d.1731) i

Kragerø.

Den 17.des.1739 utstedte Peder Aalborg avkall til overformynder Werner Solgaard i Christiania for arv etter sin onkel:

....at min farbroder sal.Thomas Jensens eftermand i ægteskab Procurator Marqvard Otto Orning til mig haver udlagt

og betalt min og min broder Jens Pedersens d.12.Oct.1728 paa skiftet efter Jens Sørensen Kaabberslager og hustru

tilfaldne arvemidler...

Peder Aalborg utstedte 7.sep.1741 avkall til svigermoren for Elisabeth Josephsdatters Steens farsarv.

Skiftet etter ham ble avholdt i Kragerø 12.mai 1783 ; boets brutto inntekt var 137-2-21 mens utgifter

andro til 239-0-10. Boet var således fallitt for rdlr. 101-1-13. ..."

 

Thomas Jensens nevøer kaller seg altså Aalborg (men jeg ble ikke noe klokere på hvem Anna Engelsdatter Dahle kan være)

 

Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.