Gå til innhold
Arkivverket

Lilly Margrethe


Harald Bræin Sørensen
 Del

Recommended Posts

Jeg ønsker å få tydet teksten under anmerkninger på nevnte person i Petrus kirke, Minitrialbok nr 5 (1899-1903), fødte/døpte 1901, side 135 (nr 362)

 

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?urnread_imagesize=medium&info=ingen&hode=nei&show=139&uid=42797&js=j

 

Hei !

Den lenken din virke ikke her.

Om du er noe usikker på hvordan det kan gjøres så finne du noe om det her.

http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=32791

 

Lykke til.

 

Mvh. Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opg. af Barnemoder at hendes 3 Lejermaal: 1) Karoline f. 21/2 90 paa Hønefos F. M[aler...?] Poul Nielsen, og 2) Niels f.16/11 95[?]paa Fødestiftelsen. Fader Niels [...?], Maler[...?]. [....?] Kopibog 198/1901.

 

Jeg tar noen forbehold om tydingen av enkeltord. Barnefedrenes yrker er jeg også usikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er barnemorens første datter Karolines dåp på Hønefoss - se nr.41 blant Kvindekjøn her -Hønefoss, Ministerialbok nr. 2 (1887-1906), Fødte og døpte 1890, side 27. Karoline var født 29/9 1890 og barnets far var ungkar og malersvenn Paul Nilsen, født 1872 og nå reist til Amerika. Moren Gunda Larsdatter, født 1866, var fra Ål i Hallingdal, men bosatt på Hønefoss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

Mht Karoline, så er jeg etterkommer etter henne. Så henne har vi en del opplysninger om, unntatt perioden 1890 - 1893, da hun var bortsatt på barnehjem / til private. ( Se min sak: Barnehjem Hønefoss under brukerforum) Etter den tif vokste hun opp hos sine besteforeldre på farssiden på Hønefoss. Kom senere til Lillehammer og giftet seg med bestefar og fikk 8 barn og mange etterkommere.

 

Ved arbeidet med Lilly Margrethe ble jeg overrasket da jeg fant at det var Guros 3.dje leiermaal. Så derfor må jeg nøste litt i Niels (født 16/11-1895) Hvor var Fødselstiftelsen og hvor kan jeg finne Niels (hvor er det sansynlig at han ble døpt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødselsstiftelsen var på Rikshospitalet i Kristiania, og du finner kirkebøkene derfra under Oslo. Jeg tar imidlertid også et forbehold når det gjelder fødselsåret til sønnen Nils - jeg tror det står 95, men det kan også godt stå 93 eller 98 (eller noe annet...). Jeg har kikket raskt igjennom fødsels-/dåpslistene fra Rikshospitalet, men så langt ikke funnet Nils' dåp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også kikket i dåpsboken/minestralboken for Rikshospitalet, både 1893,1985 og 1898. Finnes det en fødselsprotokoll eller er dåpsboken å oppfatte som en slik. Er det andre kirker i nærheten som kan være aktuell å lete i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden barnemoren oppgav at hennes annet barn var blitt født på Fødselsstiftelsen, vil nok fødselen/dåpen være å finne i en kirkebok derfra - barn født på Fødselsstiftelsen ble døpt av presten på Rikshospitalet. En stor andel av barna som ble født og døpt der, var født utenfor ekteskap, og mødrene kunne være hjemmehørende i forskjellige deler av byen. Fødselsåret som ble oppgitt i 1901 kan jo være feil, og min tyding er høyst usikker, så du bør nok bla deg gjennom det meste av 1890-tallet.

 

Les mer om Fødselsstiftelsen (under Rikshospitalet) i sognehistorikken for Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er barnefaren i 1900 - den ugifte maleren Nils Løften, født 1857 i Nord-Fron, losjerte da i Østre Kanalgate 3 i Moss - folketellingen 1900 for Moss.

 

Og her er han i 1910 - han er fremdeles ugift maler, og han bor på Bergheim i Heddal i Telemark. Det er også notert at han er "Reist hjem til jul" - folketellingen 1910 for Heddal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore, takker for god hjelp :D :D

Det er barnets far som bor i Storgt 18 (jfr folketellingen i 1900 - med hovedadresse Moss). Han er fra Nordre Fron.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
Langesund Blad
Onsdag den 23. juni 1926

 

Nils Løften in memoriam (ikke avskrevet)

 

Er det noen som har adgang til nevnte blad og kan avskrive ovennevnte tekst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.