Gå til innhold
Arkivverket

Maria Andersdatter Brekke Modum gift 2/10-1802


Finn H Bakken
 Del

Recommended Posts

Jeg søker hjelp etter Maria Andersdatter sine foreldre. Hun ble gift 2/10-1802 Modum med Ole Larsen Brekke.

Han tidligere gift med Maria Colbjørnsdatter.

Finner Maria Andersdt. død/begravet Modum 26/12-1824.

Ole og Maria Andersdt. fikk barna: Maria f 19/3-1803, Larine f 8/7-1804, Anne f 8/2-1806. Finner bl.a. som faddere: Anders Syversen Brekke, Torger Andersen ib, og Syver Andersen ib.

iflg. Modumboka b IV s. 126 finner Anders Syversen som smed.

Kjenner noen til denne familien og om Mari Andersdt. kan være datter av denne A.Syversen eller en annen.

 

mvh finn h bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

beklager, men den Maria Andersdt. død 26/12-1824 er ikke den Maria som jeg er på' jakt ' etter.

Dette er et pigebarn 13 uger gml.

Så da har jeg ikke mye 'fare med'. Men håper derfor på hjelp.

mvh finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mari(a)Andersdtr.død.

 

1849.01.24. GAARDMANDSKONE MARI ANDERSD. BRÆKKE 72år

Enkemand John Sørensen Brække

Fra foregaaende egteskab med Ole Larsen Brække

1.datter Larine, g.m. Ole Johnsen Ødeværp, Eker

2.afdød datter Maria som var g.m. Ole Christophersen Engelstad, der bor i Drammen efterlader

a.sønn Olaves, 23 år

b.sønn Christopher, 21 år

c.sønn Andrias, 17 år

d.sønn Markvart, 12 år

e.sønn Marthe Maria, 10 år

 

hennes 2. vielse. Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8496&idx_id=8496&uid=ny&idx_side=-427

 

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undrer meg på om dette kan være Maria Andersdatter som døpes her?

Alder stemmer ca med oppgitt alder ved død ?

http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=100081524530&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9Busk&juris2=Busk&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Buskerud&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendl

Jeg finner ikke i farten Maria Andersdatter i 1801 tellingen for Modum, men kan jo ha oversett henne :-)

Hun kan også ha vært i tjeneste utenfor Modum?

 

Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er dødsfallet til Anders Syvertsen. Som du ser har han ei datter,kari, ant. feilskrevet for Mari. Hun er gift med John Brekke.Dette er nok hennes far, han som var smed.

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=18&filnamn=sk06231821&gardpostnr=486&personpostnr=486#nedre

Her er morendød.

 

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=sk06231821&gardpostnr=449&merk=449#ovre

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene til Mari Andersdatter har jeg fått/funnet bekreftet til å være Anders Syverson og Mari Torgersdatter.

Mari Torgersdatter har jeg funnet flere ledd bakover, men hvor kan Anders Syverson være født/døpt?

Når han dør Modum 1827 oppgis alder til være 83 år. Ved folketelling Modum 1801 oppgis til være 57 år.

Dette skulle tilsi født 1744 +-.

Har lett tre-fire kommuner men har ikke funnet noe. Søker derfor hjelp - noen har muligens vært 'borti han'

 

mvh finn h bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.