Gå til innhold
Arkivverket

Marie Olsdatter fra Tvedestrand - et mysterium


Øystein Djuv-Stiansen
 Del

Recommended Posts

Jeg sliter med å finne informasjon om en av mine aner.

 

Gunborg Marie Nilsdatter var født 2. desember 1841 i Tvedestrand og ble døpt 20 februar 1842 i Holt. Hennes foreldre var "Nils Knudsen og Marie Olsdatter" fra Tvedestrand.

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=812&idx_id=812&uid=ny&idx_side=-76

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060131040650.jpg

 

Nils Knudsen har jeg ganske god kontroll på - han var født på Mellom/Mellum tidlig oktober 1799 og døde 6 januar 1848. Han var sænn av Knut Aslaksen og Karen Thorbjørnsen. Slekten kommer fra Korten ved Nes Verk.

 

Problemet mitt er at jeg ikke vet med sikkerhet hvem Marie Olsdatter var. Jeg tror ikke at Marie Olsdatter og Nils Knudsen var gift for jeg har ikke funnet vielsen noe sted, hverken i Holt eller Tvedestrand. Jeg har derfor ingen klare kilder om hvem hun egentlig var annet enn dåpen til datteren Gunborg Marie. Jeg finner ingen faddere som heter Olsen/Olsdatter ved Gunborg Maries dåp så fadderne gir heller ikke mange hint om hvem hun kan være. Siden Nils Knudsen døde da datteren var 6-7 år gammel er det heller ikke lett å finne ut noe mer om Marie giftet seg på nytt eller liknende.

 

Jeg står litt fast - er det noen som kan hjelpe?

 

Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gå ut fra som sikkert at Nils Knudsen og Marie Olsdatter var gifte, datteren er oppført som ektefødt.

 

Det ser ut til at de giftet seg i Dypvåg 29.november 1824. Der finner du også navnet på hennes far, Ole Olsen. Regner med at du kommer greit videre når du slår opp på denne vielsen.

 

Med vennlig hilsen

Ole Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Knudsen dør 6/1-1848 som gift mand hvis jeg har rett person her.

Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Holt, Ministerialbok nr. A 7 (1836-1848), Døde og begravede 1848, side 309.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=812&idx_id=812&uid=ny&idx_side=-309

 

 

Jeg mener dette er riktig mann - han er notert som "Tømmermand Nils Knudsen" men jeg ser ikke at han er oppført som gift mann på det tidspunktet.

 

Du kan gå ut fra som sikkert at Nils Knudsen og Marie Olsdatter var gifte, datteren er oppført som ektefødt.

 

Det ser ut til at de giftet seg i Dypvåg 29.november 1824. Der finner du også navnet på hennes far, Ole Olsen. Regner med at du kommer greit videre når du slår opp på denne vielsen.

 

Med vennlig hilsen

Ole Yttri

 

Tusen takk Ole!

 

Jeg gikk meg helt fast i at hun var fra Tvedestrand, og jeg er enig i at det må være rett par som er viet i Dypvåg Kirke i 1824. Navnet og alder på Nils Knudsen stemmer, og jeg er helt sikker på at Nils var sønn av Knud Aslaksen.

 

Nå har du gitt meg litt mer å drive med denne helgen!

 

Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hemmmm... Det kan se ut til at Marie Olsdatter faktisk het Maren Olsdatter. Her er hun døpt i Dypvåg oktober 1796 (nr. 35), datter av Ole Olsen og Anne Hansdatter fra Sandøya:

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=790&idx_id=790&uid=ny&idx_side=-106

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060207010566.jpg

 

Det virker på meg som om datteren til Niels Knudsen og Marie/Maren Olsdatter må være deres adoptivdatter. Gunborg Marie var født i 1841, og på det tidspunktet var Marie/Maren Olsdatter 46 år gammel og jeg har vanskelig for å tro at Marie/Maren da er Gunborg Maries mor.

 

Jeg har også bitt meg merke i at en av fadderne til Gunborg Marie var "Julius M. Smith" som jeg har forstått var skipsreder i Tvedestrand. Det overrasker meg at Julius Smith var fadder for denne familien siden det ikke passer inn med resten av slekten. Dette var en familie uten særlige forbindelser til de høyere lag i samfunnet. Men - han kan jo ha vært forbundet med dem som arbeidsgiver el.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at 46 år er en "voksen" alder for barnemødre, men noen rekord er det ikke. Jeg har faktisk en formor født i desember 1751 som fødte sitt yngste barn i mai 1800, da var hun ca 48 1/2 år gammel. Jeg har også sett flere eksempler på kvinner som har fått yngste barn i alder av 46-47 år. Så selv om de aller fleste ikke fikk barn etter fylte 45 år, kan det likevel finnes en del eksempler på noen som fikk barn etter det tidspunktet. Jeg vil derfor tro at din formor Maren Olsdatter er et eksempel på det. Tror også at prestene var nøye på å føre opp riktige foreldre i kirkeboka.

 

Ellers er det også en del eksempler andre steder fra at standspersoner fra tid til annen stilte opp som faddere for barn fra mer alminnelige kår. Forbindelsen kan for eksempel ha vært gjennom arbeidsforhold, som du selv nevner.

 

Vennlig hilsen

Ole Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen som har tilgang på Dypvågbøkene kanskje sjekke om det står noe om Ole Olsen og Anne Hansdatter på Østre Sandøya i dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

jeg tar sjansen på å legge ut en kopi av relevant avsnitt fra Dypvågs historie, side 864;

 

...........

Hans Christensen Ø. S.

Som omtalt under Øv. Borøya var han egentlig fra Holmesund i Flosta, f. ca. 1719, sønn til Christen Tallaksen Holmesund under Ytterbø i Flosta og Anne Araldsdtr., og bodde først på Øv. Borøya, der han ble

g. m. Anne Pedersdtr. (enke etter Jens Gundersen, skifte etter henne 10/9 1759). I 1760 ble han gift igjen med Gunborg Taraldsdtr. fra Langang, som var enke etter Jon Andersen Ø. S. Vi kjenner bare ett barn:

a-2 Anne Hansdtr., f. 1762, konf. 1777, g. 1792 m. Ole Olsen Ø. S.

Gunborg Taraldsdtr. døde i 1800, 78 år gl.

 

a-2 Anne Hansdtr., g. m. Ole Olsen Ø. S.

Han var soldat da han ble gift i 1792, og er sagt å være fra Hofsdal. Etter all sannsynlighet er han da f. 1767 og sønn til Ole Ellingsen Strømsland - Hofsdal og Maren Andersdtr. (før g. m. Ole Olsen Hofsdal). Barn:

a-3 Hans Olsen Ø. S., f. 1793, konf. 1811.

b-3 Maren Olsdtr., f. 1796, konf. 1815, g. 1824 m. soldat Nils Knudsen i Tvedestrand (f. ca. 1799). Vi kjenner to av Nils Knudsens (og Marens?) døtre som ble gift til Dypvåg: 1) Karen, f. ca. 1830, g. 1858 m. Torkell Endresen Torvastad - Kråkevåg, 2) Gunborg Marie, f. 1842, g. a) 1871 m. Hans Johannessen Nes (fra Telemark) B) 1879 m. Peder Olsen Eidbo - Reinsfjell (f. 1850).

c-3 Ole Olsen Ø. S., f. 1799, konf. 1821.

d-3 Elling Olsen, f. og d. 1803, levde bare 2 mndr.

e-3 Elling Olsen Ø. S., f. 1805, konf. 1826.

I 1798 pantsetter Ole Olsen Ø. S. til Bernt Einersen Borøya for 54-1- 17- sitt eiende 1/4 ksk. i Ø. S. med husbygninger, "som min hustru Anne Hansdatter har arvet og er tildelt af hendes moder Gunborg Taraldsdatter, afg. Hans Christensens, som var under min fledføring". - I 1808 levde ennå både Ole Olsen og Anne med sine 4 barn, men de satt svært smått i det. Anne døde året etter, 47 år gl., og i 1815 var Ole også død, skifte etter begge 17/4 1815. Hans far, Ole Ellingsen, var d. på Ø. S. i des. 1812.

............

 

Mvh

Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men da havna du jo på Sandøya, Øystein - det var hyggelig. Forveksling av Marie og Maren kan skape mye ekstraarbeid. Jeg anbefaler igjen at du skaffer deg digitalversjonen av Dypvågbøkene fra Ex Libris, en billig og god investering. Niels og Marens tredje barn var datteren Ane, født på Sandøya 20/7-1825, men jeg vet ikke hvordan det gikk med henne videre i livet. Ole har nok helt rett i at det er Maren som er rett mor, og at datteren Gumborg er "ektefødt". Det er ingen henvisninger som kan tyde på noe annet. Gumborg Marie og Hans Johannessen fikk 2 sønner, Nils Martinius Hansen f. 3/4-1873 på Nes i Dypvåg, død ugift på Kråkevåg 28/2-1906, og Hans Martin Hansen f. 1/3-1976 på Nes i Dypvåg. Er det han som er forbindelsen ? Han gjorde marinetjeneste ombord på "Harald Haarfagre" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Bjørn: Tusen takk! Der løste du endel floker for meg - Kjempeflott! Denne damen har jeg kjempet med i mange år, så jeg har tydeligvis stirret meg blind på "Marie" fra Tvedestrand.

 

Helge: Nok en gang havner jeg tilbake i Dypvåg :)

 

Nils og Marens datter Ane har jeg også funnet i kirkebøkene, men hennes videre skjebne har jeg ikke fått tid til å sette meg inn i. Min link til Gunborg Marie Nilsdatter er hennes uekte datter Kristiane Marie Nilsen (f. 14. november 1866 i Dypvåg) som hun fikk med den bergenske matrosen Nils Christian Nilsen før hun ble gift med Hans Johannessen Nes. Kristiane Marie er min tipp-oldemor (nr. 133):

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=789&idx_id=789&uid=ny&idx_side=-97

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060207010097.jpg

 

Før dette hadde Gunborg Marie Nilsdatter også en sønn Nils Martinius med den samme bergenske matrosen, men denne sønnen druknet bare noen år gammel. Sønnene til Gunborg Marie Nilsdatter med Hans Johannessen Nes har jeg også god oversikt over. Nils Martinius Hansen døde av tuberkulose uten etterkommere. Hans Martin Hansen var kanskje matros på "Harald Haarfarge", men det er høyst usikkert. Jeg vet at han emigrerte til USA, og jobbet ombord på kystvaktskipet "USS Dexter". Han hadde to døtre (Hazel og Petra) som begge ble gift i USA.

 

I tillegg var Gunborg Marie Nilsdatter gift med Peder Olsen Jeriko og de hadde to døtre, hvorav ei døde ung og ei emigrerte til USA (Otilde Olsen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tillater jeg meg å minne eventuelle interesserte om din utmerkede artikkel om Peder Jeriko i Tvedestrand historielags årsskrift "Dengang på våre kanter" 1999 :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tillater jeg meg å minne eventuelle interesserte om din utmerkede artikkel om Peder Jeriko i Tvedestrand historielags årsskrift "Dengang på våre kanter" 1999 :-)

 

Takk for det. Peder Jeriko var jo en person man la merke til i lokalmiljøet, og i følge ham selv var han visst inspirasjonen til karakteren Peder til Prosten i Inger Johanne bøkene (forfatter Dikken Zwilgmeyer). Om det er riktig, er jo vanskelig å bevise. Når det er sagt, vokste Peder Jeriko opp i prestegården i Dypvåg hos onkelen og tanten til Dikken Zwilgmeyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunborg Maries to søstre Anne og Karen bodde i Dypvåg i 1865.

 

Her er familien til Karen Nilsdatter (gift med Terkel Endresen fra Karmøy) og deres barn.

 

I tillegg ser vi at Anne Nilsdatter (40 år - ugift) også bor sammen med søsteren Karen og mannen.

 

http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f60915&gardpostnr=328&personpostnr=2382&merk=2382#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.