Gå til innhold
Arkivverket

å lete i Canada


morten undseth
 Del

Recommended Posts

Har noen noen spesielle nett sider i Canada som en kan anbefale når en leter etter gammel utvandret slekt i fra Norge? Vedkommende jeg tenker på var først i Usa i mange år før de antagelig dro( flyttet) i 1909 fra Nord Dakota via North Portal i Nord Dakota til Sascatchewan i Canada 30 dec. 1909 Jeg får desverre ikke lastet det dokumentet opp her, vet ikke hvorfor.(Mrs S. J. Undseth med 5 barn, destinasjon står desverre ikke på henne, men der det skulle ha stårr ser det ut som om det har stått "Webb from husband)Eller er rootsweb.com/anchestry.com det fortrukne her også?

 

her er forøvrig linken fra DIS som jeg har fått og gitt litt på:

http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=68835&highlight=undseth

 

Det nye i denne saken nå er at det via fotoalbum etter hennes niese her i Rendalen, Norge, dukker opp et bilde tatt ca. 1930-40 av den aldrende Seline J. Undseth med to døttre (uten navn nevnt på de desverre) der de figurerer i høyst levende live i Winnipeg, Canada : Legger ved dette bilde. Om noen kan moten så kan bilde kanskje enda bedre tidfestes? Seline er fødd i 1865. Har forøvrig vært i kontakt med hovedbibliotek i Winnipeg med denne forspørseln, de har lett i adressebøker for byen på 1930 40 tallet uten å ha funnet noe på Undseth eller navnvariasjoner på dette.

post-789-0-03714800-1309601626_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Border Crossings: From U.S. to Canada, 1908-1935 about Mrs. S T Undsett

Name: Mrs. S T Undsett

Age: 45

Estimated Birth Year: abt 1864

Arrival Port: North Portal, Saskatchewan

Date of Arrival: 30 Dec 1909

Birth Location: United States

Gender: Female

Citizenship: American

Barna:

Sigvart ?, 2

Myrtle, 10

Edna (synes det står Selma), 7

Vena (datter), 4

Thorlet (gutt), 2

 

Border Crossings: From U.S. to Canada, 1908-1935 about S T Undseth

Name: S T Undseth

Age: 48

Estimated Birth Year: abt 1862

Arrival Port: North Portal, Saskatchewan

Date of Arrival: 8 Jan 1910

Birth Location: Norway

Gender: Male

Citizenship: American

 

Her ser det også ut som det står Webb under reisemål. Kan det være forkortelse for et stedsnavn ?

 

http://search.nationalgeographic.ancestry.com/iexec?htx=View&r=5817&dbid=1344&iid=30928_0000395819-01267&fn=S+T&ln=Undseth&st=r&ssrc=&pid=2206846

 

Her er familien i 1911, Canada:

Name: Saml T Undseth

Gender: Male

Marital Status: Married

Age: 49

Birth Date: Jun 1861

Birthplace: Norway

Relation to Head of House: Head

Spouse's Name: Engborg Undseth

Immigration Year: 1910

Tribal: Norse

Province: Saskatchewan

District: Moosejaw

District Number: 211

Sub-District Number: 80

Hele familien:

Saml T Undseth 49

Engborg Undseth 43

Thoreel Undseth 19

Segnard Undseth 16

Myrtle Undseth 13

Edna Undseth 9

Verna Undseth 5

 

http://search.nationalgeographic.ancestry.com/cgi-bin/sse.dll?db=1911Canada&h=8520072&indiv=try&o_vc=Record:OtherRecord&rhSource=1344

 

 

1916:

Name: Sam Undseth

Gender: Male

Marital Status: Married

Age: 55

Est. Birth Year: 1861

Birthplace: Norway

Year of immigration: 1910

Home in 1916: 15, Swift Current, Saskatchewan

Address: 14, 10, 3, Wibo

Racial or Tribal Origin: Norwegian

Relation to Head of Household: Self

Spouse's Name: Engborg Undseth

Sub District Desc.: Townships 13 and 14, ranges 15, 16 and 17, W. 3. M., including the Village of Webb

Household Members:

Name Age

Sam Undseth 55

Engborg Undseth 51

Edna Undseth 14

Beuna Undseth 9

 

http://search.nationalgeographic.ancestry.com/cgi-bin/sse.dll?db=1916Canada&h=758930192&indiv=try&o_vc=Record:OtherRecord&rhSource=8947

 

 

Dette har du kanskje:

1900:

 

Name: S T Undseth

[s T Undreth]

Home in 1900: Danton, Richland, North Dakota

[Wyndmere, Richland, North Dakota]

Age: 26

Birth Date: Jun 1873

Birthplace: Norway

Race: White

Gender: Male

Immigration Year: 1886

Relationship to head-of-house: Head

Father's Birthplace: Norway

Mother's name: Mary Johnsen

Mother's Birthplace: Norway

Spouse's Name: Engborg Undseth

Marriage year: 1890

Marital Status: Married

Years married: 10

Occupation: View on Image

Neighbors: View others on page

Household Members:

Name Age

S T Undseth 26

Engborg Undseth 35

Tora Undseth, daugher, 14

John Undseth, son,11

Thorval Undseth, son, 6/12

Sagard Undseth, son, 3

Myrtle Undseth, daughter, 2

Mary Johnsen, mother, 67

 

 

Canadian Passenger Lists, 1865-1935 about Sam T Undseth

Name: Sam T Undseth

Gender: Male

Age: 55

Estimated Birth Year: abt 1862

Birth Country: Norway

Date of Arrival: 30 Apr 1917

Vessel: Bergensfjord

Search Ship Database: View the 'Bergensfjord' in the 'Passenger Ships and Images' database

Port of Arrival: New York, New York

Port of Departure: Bergen, Norway

Roll: T-4729

 

Her står det i originaldokumentet at han skal til Webb., Sasc.. Da er det et stedsnavn, ja.

 

http://search.nationalgeographic.ancestry.com/cgi-bin/sse.dll?db=CanadianPL&h=1152822&indiv=try&o_vc=Record%3aOtherRecord&rhSource=1556

 

Border Crossings: From Canada to U.S., 1895-1956 about Ingeborg Undseth

Name: Ingeborg Undseth

Arrival Date: 17 Oct 1927

Port of Arrival: Havre, Montana, United States

Accompanied by: Grnd Dau, Thora; Son, Sigard Riding (Grnd Dau =barnebarn)

Age: 53

Birth Date: abt 1874

Birth Place: Rendalan Norway

Birth Country: Norway

Gender: Female

Race/Nationality: Scandinavian

Record has photo?: No

Record Type: Cards

 

Det står at hun er født i Rendalen og at hun skal til sin sønn Sigurd Undseth, 1336 Belmont st. Portland, Ore.

Nærmeste slektning: ektemannen Sam T. Undseth, Battrum, Sask.

 

http://search.nationalgeographic.ancestry.com/iexec?htx=View&r=5817&dbid=1075&iid=31047_174631-03043&fn=Ingeborg&ln=Undseth&st=r&ssrc=&pid=15338984

 

 

Border Crossings: From Canada to U.S., 1895-1956 about Sigurd Undseth

Name: Sigurd Undseth

Arrival Date: 17 Oct 1927

Port of Arrival: Havre, Montana, United States

Accompanied by: Mother, Ingsbrg; Undseth Niece Thora Johnson

Age: 32

Birth Date: abt 1895

Birth Place: Wymenere North Dakota

Birth Country: United States

Gender: Male

Race/Nationality: Scandinavian

Record has photo?: No

Record Type: Cards

 

http://search.nationalgeographic.ancestry.com/cgi-bin/sse.dll?rank=1&new=1&MSAV=1&msT=1&gss=angs-c&gsfn=s&gsln=Undseth&msady=1909&cpxt=1&uidh=u47&cp=0&pcat=40&h=15371717&db=CanadianBC&indiv=1

 

På denne siden finner du også mange linker til Sigurd Undseth.

 

Er ikke så erfaren når det gjelder leting i Canada, men har ikke funnet noen bedre steder å lete enn Ancestry.

 

Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inger: Tusen takk for bidragene, disse må jeg se nærmere på. Ja det er den Undseth som jeg og finner på grensepassringen 30 des. 1909 (Translatøren har skrevet Undsett med to t'er, det er nok feilgjengitt slik jeg ser orginaldokumentet.)Også jeg mener det er en S i starten av det pikenavnet ja; Selma, også nok den som registerer navnet som tolker skriften.

 

Så er det regisrert Mrs. S.J. Undseth...jeg har så langt tolket det som Selina Johnsen Undseth, av en eller merkelig grunn oppgav hun ved avreise Rendalen i 1883 navnet sitt som Selina (Andreasdatter) Johnsen, inntil nå har jeg ikke ant hvorfor hun la inn Johnsen, all den tid hennes far het Andreas..eller er det slik å forstå at S.T. står for hennes ektefelles fornavnsinitialer?? Slik det er å forstå de videre registreringene (censusene du har funnet?) Eller har faktisk fornavnet til "min" Selina forandret seg til Engborg...alt er jo mulig...Hvis dette er riktig spor har hun det...Og så mye annet drar i den retningen.

 

Så finner jeg Webb som et eget stedsnavn i Saskatchewan, et i dag bitte lite sted, men dog...

 

Så er det 1911 censusen da. da er kona oppgitt som Engborg...idet var dette dilemmaet da. Det får jeg ikke til å stemme med navnet "min" Seline/A eller hva annet hun måtte ha funnet på å kalle seg..., men kanskje faktisk kaller hun seg Engborg??... men så er det da at disse barna som er oppgitt i 1911 censusenpasser så godt på Mrs S.J. Undseth 30 des. 1909.....hmmmm. Dog det differ noen år på noen av ungene, uten at det nødvendighvis trenger å gjøre så mye...? Da bor familien i et samfunn som heter Moosejaw i Saskatchewan, og det er oppegående samfunn på 35 000 innbyggere i dag ser jeg på nettet.

 

Censusen i 1916 binder familien til en by Swift Current, også en oppegående by i dag i Saskatchewan.

 

Og nei, 1900 censusen har jeg ikke fra før, og der ser jeg noe interesant som kanskje kan forklare min undring om Selinas navn: Johnsen, Herr undseth (S.T. Undseth) mor er opgitt som Mary Johnsen, Selina hadde "prepaid ticket", forhåndsbetalt bilett av folk "over there", kanskje det var disse som ventet på henne? Bare spekulasjoner selfølgelig..., men alikvel.

 

Så er det et spor til Sigurd Undseth, skal virkelig gjøre et forsøk

 

Igjen mange takk for bidragene, jeg skal virkelig studere dette nærmere, får litt liten tid nå. Alikvel åpen for ytterlige bidrag.

 

 

Med hilsen Morten Undseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspillet, dette kunne se ut til å være en ledetrå, jeg har allerede fått kontakt med eieren av nettsiden, Her er det Undseth fra samme bygd og nesten samme gård som jeg og mine er fra, men jeg kan mene at det ikke er rett Undseth, men via omveier skal jeg ikke se bort i fra at det er en link til meg alikvel...må bare komme meg til bøker og annet som jeg ikke har her jeg er nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en canadisk internetkilde som heter Western Land Grants 1870-1930. Her finnes oppslag på flere i Undseth-familien.

Dette er vel en variant av de amerikanske homestead-ervervelsene av prærieland.

 

http://www.collectionscanada.gc.ca/databases/western-land-grants/001007-110.01-e.php?PHPSESSID=312jugoor1irce8q03c2cl3j61&q1=&q2=&q3=&q4=&q5=Undseth&q6=&interval=20

 

Jeg hadde litt hjelp av denne kilden for flere år siden i min jakt på folk som flyttet fra Montana over til Saskatchewan. Men du vil se at landeiendommenes posisjon på kartet beskrives ved hjelp av meridian/township etc, og det var ikke helt enkelt å finne ut nøyaktig hvor vedkommende hadde sitt landområde. Men jeg ser av vedlagte link at det nå også kan klikkes inn på et kartbilde.

Forhåpentligvis kan dette kartet hjelpe deg til å få en mer eksakt peiling på hvor dine folk holdt til.

Mvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi begynner i den andre enden, så er det nå flere Undseth i Cabri, SK.

 

Takk for infoen om linken til landeiendommene i Canada, ja der var flere aav de aktuelle Undseth nevnt, også blir stedet Cabri noe å lete videre på. Litt tregt svar fra meg og begrenset egen søkevirksomhet nå pga jeg er på en ferie tur med serdeles redusert nett tilknytting. Må håpe å komme meg til bedre tilknytting om noen dager....Igjen takk så langt med innspill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da det er en åpen kilde, bringer jeg videre :

 

M Undseth, Cabri SK 001-306-587-2215

 

(Det finst også Undseth i Auburn, California)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.