Gå til innhold
Arkivverket

Gramps


Heidi68
 Del

Recommended Posts

Ken Nordberg som er aktiv her på forumet bruker etter det eg veit dette. Han er vel lokalisert i vestre USA, så han skulle vere på om nokre timar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det stemmer at jeg bruker Gramps. Jeg bruker i grunnen ganske mange programmer; på Windows bruker jeg The Master Genealogist, på Linux maskina bruker jeg Gramps og der jeg må samarbeide med flere personer bruker jeg webtrees (tidligere phpGedView).

 

Jeg er selv veldig fornøyd med Gramps. Som alle programmer så har det sine for- og bakdeler. Måten data behandles på er litt utradisjonell i forhold til mange andre programmer og kan kanskje ta litt tid og vende seg til. Hvis du ikke har prøvd Gramps enda, så er det utvilsomt ett program jeg kan anbefale. Som sagt, om du er vant med andre slektsprogrammet kan kanskje oppsettet og måten data lagres og kobles sammen på være litt forvirrende. I tillegg til all standardfunskjonalitet som finnes i nesten alle slektsprogrammer, så er det noen ting som var viktig for meg; blant annet muligheten for og opprette kildereferanser mot koblinger i databasen. Altså grunnlaget jeg hadde for og trekke konklusjoner om slektsskap eller elementer som har med koblinger av informasjon rundt 2 eller flere personer i databasen. En annen ting var at det var mulig og registrere "vitner" til en hendelse. Altså binde informasjon i databasen til mere enn en person.

 

Nå har jo alle sin egen formening om hva som er viktig for dem i ett slektsprogram; så det som var viktig for meg er det ikke sikkert er viktig for andre. Men selv er jeg veldig fornøyd med Gramps. Men enkelte begrensinger gjør at jeg fremdeles bruker TMG også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ken Nordberg som er aktiv her på forumet bruker etter det eg veit dette. Han er vel lokalisert i vestre USA, så han skulle vere på om nokre timar...

 

http://www.myheritage.no/

Jeg har prøvd noe denne også.

Ken, jeg har akkurat begynt å starte opp med Gramps. Det er litt nytt ennå, men skal prøve og sette meg inn i alt dette. Er det sånn at en får treff på andre slektstre hvis det er noen som forsker på det samme på Gramps. Jeg må bare prøve meg litt fram så finner jeg nok ut av det til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eg lurer på i denne samanhengen er korleis du arbeider med to program samtidig. Ser ikkje heilt for meg korleis det fungerer med to program som sikkert har kvar sin base...

 

Sjølv har eg brukt TMS sia det var eit DOS-program, og er jamnt over veldig fornøgd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sånn at en får treff på andre slektstre hvis det er noen som forsker på det samme på Gramps. Jeg må bare prøve meg litt fram så finner jeg nok ut av det til slutt.

Nei dessverre så er det så vidt ikke jeg vet noen funksjon i Gramps som søker på nett etter informasjon fra andre slektsforskere. Slik jeg forstår deg så mener du kanskje noe som Gensmarts i TMG? Det er mulig det er laget en "Gramplet" (ett lite tilleggsprogram) som åpner for denne funksjonaliteten. Selv så bruker jeg ikke slike funksjoner fordi jeg liker og ha full kontroll over den informasjonen som går inn i slektsdatabasen min.

 

Uansett, lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for øvrig også veldig fornøyd med TMG. Grunnen til at jeg prøver andre slektsprogrammer er mange: jeg er avhengig av en løsning som støtter unicode, jeg er avhengig av og ha en løsning som fungerer på andre platformer enn Windows, og jeg er avhengig av og ha en løsning som gjør det mulig og jobbe sammen med andre personer fra hele verden. Jeg er også litt bekymret over utviklingen av TMG. WhollyGenes tviholder enda på Visual FoxPro platformen (som ikke støtter Unicode, og som ikke lengre utvikles av Microsoft) og jeg er litt engstelig for fremtiden til dette programmet. Selv om jeg selv er av den formeningen at TMG akkurat nå er det beste slektsprogrammet som finnes; så tror jeg ikke det vil fortsette og beholde den tittelen i all overskuelig framtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein liten omtale om programmer og valg av program finn du her: http://www.disnorge....ktsprogram.html

Mye har skjedd siden 2009. Gramps har ihvertfall modnet ganske mye på denne tiden (selv om de største endringene kanskje skjedde med versjon 3 i 2008). Gramps er ett av de få programmene som både er gratis og har tilstrekkelig funskjonalitet som gjør at det kan konkurrere i samme klasse som mange av de bedre komersielle programmene.

 

En advarsel (som jeg kanskje burde ha nevnt tidligere); jeg bruker Gramps under Linux (og der fungerer det kjempefint) - det kan imidlertid være litt kranglete og installere under Windows.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk alle sammen for gode tips. Da skal jeg se hva jeg bestemmer meg for. Skal iallefall prøve Gramps og se om jeg blir fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg vil gjerne nevne at siste versjon av Gramps (3.3.0-2 av 3. aug 2011) kommer med en ny og MYE bedre installasjonsrutine for Windows. Tidligere har jeg rett og slett måttet gi opp å installere på Windows 7, denne gangen var det uproblematisk.

 

http://sourceforge.net/projects/gramps/files/Stable/3.3.0/ (velg GrampsAIO-3.3.0-2.exe)

 

Bortsett fra en kanskje noe tungvint kildehåndtering har jeg i noen uker vært svært fornøyd bruker av Gramps for Windows.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Jeg vil gjerne nevne at siste versjon av Gramps (3.3.0-2 av 3. aug 2011) kommer med en ny og MYE bedre installasjonsrutine for Windows. Tidligere har jeg rett og slett måttet gi opp å installere på Windows 7, denne gangen var det uproblematisk.

 

http://sourceforge.n...s/Stable/3.3.0/ (velg GrampsAIO-3.3.0-2.exe)

 

Bortsett fra en kanskje noe tungvint kildehåndtering har jeg i noen uker vært svært fornøyd bruker av Gramps for Windows.

Takk Asbjørn. Det er lenge siden dette svaret her kom ser jeg, men jeg har hatt ei lang pause og har ikke vært innom her på ei stund. Gramps har jeg fått installert og prøver og lære meg hvordan det fungerer. Har jo fått inn en del navn på slekta mi. Er det sånn også at en kan bruke Gramps og legge ut noe av det på nettet også hvis en ønsker det. Hvordan gjør man det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gramps eksporterer til mange formater; og mange av disse kan brukes til og opprette websider. Disse inkluderer GEDCOM, GeneWeb, Gramps XML og Web Family Tree. Selv bruker jeg bare GEDCOM for overføring av data fra mine primærprogrammer (TMG og Gramps) til websystemet jeg bruker (webtrees). Synkronisering tilbake til primærprogrammene gjør jeg for hånd (mest fordi jeg alltid personlig dobbeltsjekker alt arbeid gjort av andre før det ender opp i min privatdatabase).

 

Men webtrees (og mange andre web-baserte programmer) kan være vanskelig og komme i gang med, både fordi disse krever at du sitter inne med litt datakunnskap, og fordi mange av disse krever en server med spesiell programvare (MySQL og PHP for webtrees).

 

Derimot, så har Gramps noe som heter Narrated Web Site. Jeg har ikke selv brukt denne, men har hørt denne er litt enklere og starte med. Du kan finne den direkte i Gramps (Reports->Web Pages->Narrated Web Site). Du kan også lese litt om det her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser etter ein stad å søkja om brukarnamn og passord på webtrees, men finn ikkje ut av det (?)

 

Ok. Finner vel kanskje ut av dette.Mye og sette seg inn i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser etter ein stad å søkja om brukarnamn og passord på webtrees, men finn ikkje ut av det (?)

Normalt er denne på fremsiden, der du logger inn. Men det kommer an på oppsettet av webtrees. Hvis administrator på websiden ikke tillater nye kontoregisteringer så vil du aldri se lenken til "Request New User Account" på framsiden før du logger inn. Og hvis alle nye brukerkontoer må sjekkes av administrator så kan det også føre til problemer; jeg har sett mange websider som krever moderatoraktivitet av en eller annen art men hvor administrator sjelden eller aldri logger på.

 

Hvis det er din egen webtrees webside du har problemer med kan du jo bare endre disse i oppsettet ditt. Du kan gjøre det ved og logge inn som administrator, klikk menyvalget "My Page->Administration". Gå deretter til "Site Configuration". Der er det to menyvalg som regulerer brukerkontoer. Disse er "Allow visitors to request account registration" og "Require an administrator to approve new user registrations".

 

Hvis du ikke har administrator tilgang så er det ikke så mye du kan gjøre bortsett fra og sende en epost til administratoren og håpe vedkommende svarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt er denne på fremsiden, der du logger inn. Men det kommer an på oppsettet av webtrees. Hvis administrator på websiden ikke tillater nye kontoregisteringer så vil du aldri se lenken til "Request New User Account" på framsiden før du logger inn. Og hvis alle nye brukerkontoer må sjekkes av administrator så kan det også føre til problemer; jeg har sett mange websider som krever moderatoraktivitet av en eller annen art men hvor administrator sjelden eller aldri logger på.

 

Hvis det er din egen webtrees webside du har problemer med kan du jo bare endre disse i oppsettet ditt. Du kan gjøre det ved og logge inn som administrator, klikk menyvalget "My Page->Administration". Gå deretter til "Site Configuration". Der er det to menyvalg som regulerer brukerkontoer. Disse er "Allow visitors to request account registration" og "Require an administrator to approve new user registrations".

 

Hvis du ikke har administrator tilgang så er det ikke så mye du kan gjøre bortsett fra og sende en epost til administratoren og håpe vedkommende svarer.

 

Takk for svar. Da får jeg vel prøve og se hva som skjer. Ha en fin kveld videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppklarande kommentarar, Ken. Webtrees er ikkje aktuelt akkurat no, ettersom eg først evt må oppretta eit eige område på weben, etter kva eg forstår, men løysinga ser absolutt interessant ut. Er på jakt etter ei webløysing slik at eg kan publisera slektsdata - og webtrees ser absolutt interessant ut. Brukar elles TMG som einaste databaseprogram (etter nokre år med Legacy) - men vil no gjerne leggja ut dataene på nettet. Har lasta ned Gramps og vil ta ein nærare titt på løysinga med Narrated Web Site. For meg personleg er det eit viktig poeng å dela mine kunnskapar om slekta mi med andre, ikkje minst min eigen nære familie, og då vil ei slik nettpublisering vera ein god måte å gjera det på, ettersom eg nøler med å leggja ut sjølve slektsfila til nedlasting på den ordinære slektssida mi https://sites.google.com/site/knutrage/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker webtrees stort sett bare i de tilfellene der jeg må samarbeide med andre. Min webtrees database er ikke tilgjengelig for almennheten, og jeg har store begrensninger på hvor mye informasjon fra den private hoveddatabasen min som ender opp i webtrees på nettet. Men du verden så fint det er og kunne dele ut brukerkontoer til slektsinteresserte familiemedlemmer eller andre slektsgranskere jeg samarbeider med istedet for og tulle med GEDCOM filer. :)

 

Jeg bruker privat Linux server for mitt slektstre og det er jo langt fra en praktisk løsning for de fleste, men det er mange nettsteder som tilbyr billig webområde med programvare som støtter webtrees (og andre liknende programmer, som phpGedView og TNG). En av disse som jeg har brukt er 1&1 og har vært veldig fornøyd med det. Firmaet er imidlertid engelskspråklig. Andre medlemmer kan kanskje informere om eventuelle Norske webhoteller som støtter webtrees?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om Webtrees krever noe ekstra, men de fleste slike CMS-programmer krever vel php og MySQL, noe som de aller fleste webhotell leverer.

Selv bruker jeg (og kan anbefale) http://subsys.no , som fungerer helt uproblematisk med både TNG og andre ting. Så godt som 0% nedetid. og suveren support.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.