Gå til innhold
Arkivverket

Nett-frustrasjon


Aase R Sæther - Gloppen
 Del

Recommended Posts

Eg har brukt ein liten time i kveld på å prøve å kome i kontakt med eigaren av ei nettside som opererer med ei slektskobling som er så feil at ein kan lure på korleis det går an å få det til. Ein forfar frå Gloppen har fått foreldre som ikkje har noko anna til felles med dei rette enn førenamnet til far! Patronym, gardsnamn, fødselsår, m.m.m. - alt er tilsynelatande teke rett ut av lufta, og foreldreparet som er valt var knapt konfirmerte då det angivelege avkommet var fødd. Eg forventar verken sympati eller trøystande ord, men har berre behov for å lette på trykket, og håpar inderleg side-eigaren tek seg til til å fjerne dei 30-40 anane som ikkje har der noko å gjere - eg skal med glede skaffe han dei korrekte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til er det godt å få ut litt frustrasjon. Jeg skjønner deg så godt. La oss gjerne høre hva som kommer ut av det ...

 

Jeg husker et tilfelle der en dame hadde betalt for hjelp fra en forsker i Finnland for å finne hennes slekt. Så kom jeg frem til noen helt andre aner, og hun ble først skrekkelig fornærmet, enda en av dem 'ble' far som 13-åring. Etter hvert kom vi til enighet, for disse ... våre felles aner ... flyttet til Norge, og alt stemte. Jeg sendte over dokumentasjon på alle våre aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg forventar verken sympati eller trøystande ord, men har berre behov for å lette på trykket, og håpar inderleg side-eigaren tek seg til til å fjerne dei 30-40 anane som ikkje har der noko å gjere - eg skal med glede skaffe han dei korrekte.

Jeg deler gjerne i frustrasjonen din. Det er dessverre en gang slik at det er ofte andres arbeid nye slektsinteresserte begynner med istedet for og gå til originalkildene, og feil kan spre seg utrolig raskt. Forhåpentligvis blir det bedre etterhvert som Digitalarkivet (og mange andre) publiserer mer og mer originalkilder på nett og gjør disse tilgjengelige fra "godstolen" hjemme.

 

Inntill da kan vi jo bare gjøre vårt beste med og peke ut feil etterhvert som de oppdages; forhåpentligvis uten og fornærme altfor mange... jeg deler nemlig også Mariannes opplevelse - det er slett ikke alle som ønsker og motta rettelser av sine slektsdata... :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sendt en del "innspill" de siste årene til diverse nettsteder, men med ett hederlig unntak har ingenting skjedd, og jeg har heller ikke fått svar. Særlig har jeg prøvd å rette opp feil i slektstavler for Lockert-slekta, der omtrent alle har kopiert Mikal Jakobsens feilkoblinger i et arbeid fra tidlig på 1900-tallet. Mi erfaring er at det ikke nytter å komme med korrekser. Ei "oppslagstavle" for linker til uriktig nettgenealogi vil bare føre til bråk, så det er antakelig bedre å håpe at på lang sikt drukner feilene i et hav av riktigere slektstavler. Langt fram dit, antakelig ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjenner vel alle til denne måten å jobbe på - man starter så ivrig med å legge inn i slektsprogrammet sitt alt man kan komme over, som Ken nevner, for min egen del ble det flere tusen navn - uten en eneste kildehenvisning. Det har etterpå tatt meg mange år å gå gjennom person for person, og å finne dem i kirkebøkene eller skiftene og legge inn kildehenvisningene. Fortsatt har jeg mange igjen som jeg ikke har gjort noe mere med, og mange av dem er så langt ute i sidegrener av slekta eller i inngiftet slekt, at jeg ikke vet om jeg kommer til å gjøre noe med disse heller.

Men det er jo litt rart når folk får påpekt feil, til og med kildebelagte, og likevel ikke godtar dette. For hvis du får påpekt feil og blir nødt til å amputere slektsrekka di med 300 år kan jeg nok tenke meg at folk blir smågretne.

For det er jo også sånn at når folk får høre at man driver med slektsgransking, er det første folk spør om - Åh, hvor langt tilbake er du kommet? Men spør du en frimerkesamler hvor mange frimerker han har, vil du fort få til svar at det ikke er kvantiteten det kommer an på, men kvaliteten!

Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er redd dette er bare begynnelsen på hva som kommer på div. slektstavler i åra som kommer. Har sett mange rare ting og familiekonstulasjoner. Det er for "lett" for nybegynnere å gå i den fella at alt du finner på nettet er rett, det florer jo av alle mulige og "umulige" slekts sider. Er som Anita sier:

For det er jo også sånn at når folk får høre at man driver med slektsgransking, er det første folk spør om - Åh, hvor langt tilbake er du kommet? Men spør du en frimerkesamler hvor mange frimerker han har, vil du fort få til svar at det ikke er kvantiteten det kommer an på, men kvaliteten!

Jeg har møtt mange som sier de har slekts linjer tilbake til Olav den hellige, Harald Håråde etc. Har spurt de om de kan dokumentere det, mem da får jeg bare olme blikket.Hadde en her inne som hadde fått inf. om slekta fra div. nett sider, som viste seg å være helt feil, heldigvis tok personen det pent, men det er ikke alltid så enkelt om man skal påpeke det eller ikke, vil jo ikke fremstå som en "beder visser"

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne historien ser ut til å få ein lykkeleg slutt. Side-eigaren har meldt seg, fått den rette slektslinja og er i full gang med å rette opp. Skjønnar ikkje heilt korleis feilen har oppstått, men skitt au..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan dokumentere slekta tilbake til 1720. Hva som skjedde før den tid, aner jeg ingen ting om, og det interesserer heller ikke å finne ut av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.