Gå til innhold
Arkivverket

Melkefeber? Hva er det?


Ken V. Nordberg
 Del

Recommended Posts

Denne kvinnen i mitt slektstre (nr. 15) døde i barselseng av noe som kaldtes "melkefeber". Jeg har hørt om dette men trodde det var en dyresykdom? Den eneste referansen jeg finner her på forumet er i dette temaet (innlegg 17). Hva innebar sykdommen og hvordan døde moren? Kona mi er utdannet til og hjelpe kvinner som ammer, men hun viste heller ikke hva det kunne være. Hun gjettet på Mastitis (aner ikke hva det heter på Norsk), og sa at det kunne føre til både svært høy feber og gjøre det umulig og amme. Før moderne medisin kunne det også være dødelig for moren. Det blir kanskje bare gjetting, men det skulle vært interessant likevel og høre om noen vet noe om denne sykdommen/dødsårsaken?

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9726&idx_id=9726&uid=ny&idx_side=-175 (se nr. 15)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalkmangel! Godt kjent sykdom hos produksjonsdyr i hvertfall, som kuer, geiter og sauer. Sykdommen slår gjerne ut ved kalving, kjeing og lamming. Dyret blir liggende og må ha intravenøs kalktilførsel fra dyrlege.Tror disponeringen for sjukdommen er kronisk, i hvertfall når det gjelder dyr. Men kalktilførsel er alfa og omega, det kan hjelpe å få i dyret melk f. eks. hvis en ser at de er slapp etter en nedkomst. Det som er det rare er at dyret har lavere kroppstemperatur enn normalt, så betegnelsen "feber" er misvisende i denne sammenheng, Sjukdommen kan sikkert like gjerne oppstå hos folk som hos dyr, men i dag er det sikkert god forebyggende oppfølging så risikoen er sikkert liten, men dette vet jeg lite om?.

 

Et sikkert tegn på melkefeber hos f. eks. ku er hvis den etter kalving er slapp og ligger med hodet bakover langs siden, ørene er kalde, hoftekulene er kalde samt enkelte kalde partier ellers på kroppen, og temperaturen generelt er lavere enn normalt. Så hvis den ligger slik på kvelden uten dyrlege-behandling og en går og legger seg så ligger muligens kua død neste morra!

 

Men nå gjaldt vel inngangsspørsmålet folk, så beklager at det sporet litt av med dyr :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 feb 25 feb 1853 Anne Gurine Gundersdatter 36 Blegebakken Kone / 4de dag efter hendes Nedkomst, af Melkefeberen. 381b http://www.slekt.org/dode_skien_1843_1856.html

 

Denne damen døde 4. dag etter fødselen av nevnte sykdom.

 

Jeg har vært med på å redde en sau med melkefeber, den var totalt slapp, fikk ei kalksprøyte og kunne om ikke lang tid reise seg og følge med resten av dyra til heis.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Melkefeber_hos_sau

 

Fant dette også: I det 18. århundre "melkefeber" var et begrep som vanligvis brukes til å beskrive mastitt. Mastitt er en betennelse i brystet og kan være smittefarlig eller ikke-smittsomme. Vanligvis smittsom mastitt har en plutselig innsettende med merkbart såre bryster, generaliserte smerter i kroppen og feber. Noen ganger bryst er rosa i området som har størst lunger. Mastitt oftest forekommer i de første ukene etter at barnet er født. Det kan være til stede i ett eller begge brystene.

 

http://translate.google.no/translate?hl=no&langpair=en%7Cno&u=http://www.ivillage.com/breastfeeding-what-milk-fever/6-n-137064

 

melkefeber

n

1. (Medisin / gynekologi og obstetrikk) en feber som noen ganger oppstår kort tid etter fødsel, en gang trodde å skyldes brystspreng av brystene med melk, men nå antatt å være forårsaket av infeksjon

 

http://translate.google.no/translate?hl=no&langpair=en%7Cno&u=http://www.thefreedictionary.com/milk%2Bfever

 

Det kan vel virke som om din formoder som døde hadde brystbetennelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om dette kunne være et sammensatt bilde i gamle dager, skal vel ikke se bort fra at det kunne være mangel på mineraler slik at Melkefeber kunne forekomme? Mastitt eller jurbetennelse er helt riktig som Erling sier forårsaket av bakterier og må behandles med antibiotika, og var nok livstruende før peniccilinen ble oppfunnet! Det er også som Erling sier to typer mastitt, akutt og kronisk, begge behandles med antibiotika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som kubonde veit eg kva dagens mjølkefeber er - godt skildra av Reidar. Som menneske-sjukdom meiner eg tilstanden er ukjend, men ordbruk endrar seg gjennom tidene, og det er ikkje urimeleg at ordet har vore brukt om det vi i dag kallar mastitt, altså brystbetennelse. Og det kan ein sanneleg få feber av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mine søstere fikk brystbetennelse etter å ha født. Hun var veldig dårlig, hadde influensalignende symptomer med feber og frysinger og ble innlagt på sykehus. Der ble det satt inn drensrør på flere steder i brystet, og 'gørret' ble tappet ut. Hun lå ganske lenge på sykehuset. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra en norsk ordbok på nettet:

 

melkefeber

mjølkefeber

~feber

1 stoffskiftesykdom, særlig hos melkeku rett etter fødselen, kalvingsfeber

2 temperaturstigning få dager etter fødselen hos barselkvinner på grunn av økning i melkemengden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var jo mange interessante innlegg, og sammenligningen med dyr er nok ikke så dum.

 

Jeg ringte opp min søster, som hadde brystbetennelse for mange år siden. Hun har dessuten både sauer og hundekennel, så hun har vært borti det også med dyrene. Siden hun selv har hatt det, sier hun at hun er veldig obs etterat dyrene hennes har nedkommet og går stadig og sjekker om de oppfører seg normalt.

 

Min søster kalte sin brystbetennelse for brystsvull. Da hun var innlagt prøvde de først med en operasjon, men fikk ikke ut verken, så der ble lagt inn noen dren, som hun beskriver som små bølgeblikk. En pleier var uheldig da hun tok av bandasjen, så en dren ble revet ut, fordi den satt fast i bandasjen. Hun skulle bare til å sette den inn igjen, men min søster hadde protestert høylydt, for drenen så ikke ren ut. Heldigvis kom der også noen leger dit, og de besluttet at denne drenen ikke skulle inn igjen, men gav antibiotika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen alle sammen! :) Jeg hadde hørt om sykdommen i sauer, men ikke så godt beskrevet som her - så takk for det! Jeg hadde imidlertid aldri hørt om melkefeber i mennesker og hvertfall ikke som en dødsårsak. Som nevnt over så trodde kona mi også (som Erling i innlegg #3) at det dreide seg om mastitt (mastitis kaldte hun det).

 

Det er kanskje vanskelig og vite nøyaktig hva som tok livet av henne bare ut fra det lille ordet; men at det var en form for infeksjon i brystet er kanskje en god teori? Takk for hjelpa alle sammen! Jeg lærte mye nytt nå! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes det er veldig interessant. Jeg har aldri sett denne dødsårsaken blant mine forfedre, så det er fint og lære noe nytt. Tenke seg til hvor mange infeksjoner som kunne ta knekken på en før antibiotika... Kona fortalte meg i dag at nå er mastitt behandlet med en enkel antibiotikakur og at det er mange mødre som får mastitt igjen og igjen med flere barn og dersom de ammer over lengre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.