Gå til innhold
Arkivverket

Eiendom Los Angeles 1890-1900


Arne-Sten Christiansen
 Del

Recommended Posts

Besteforeldrene mine som jeg dessverre aldri traff, bodde en del av sitt liv i Chicago. De var Adolf Syver Christiansen (f. 17.04.1854 i Kristiania, d. 20.01.1951 i Oslo) og Rosalie (født Larsen 18.08.1865 i Drammen, d. 12.09.1904 i Chicagao, Cook County). Det var i årene mellom 1891/92 og 1901/03 at de bodde i Los Angeles. Noe av denne tiden var adressen 994 E. 47 st., men jeg vet at de også hadde en liten farm der og det må være på en annen adresse. Jeg ønsker å finne ut hvor dette var. Min tante, Ione Christiansen, som jeg heller aldri har truffet, men brevskrevet med da jeg var barn, ble født i Los Angeles. Ellers har jeg et maleri som viser enten eiendommen eller naboeiendommen. Jeg har hatt kontakt med et landbruksuniversitet i Los Angeles der det er folk som er opptatt av landbrukets historie i Los Angeles. Tross hyggelig svar på e-post, var det ingen hjelp.

Familien flyttet fra Los Angeles til Chicago der min far ble født i 1903. De bodde for øvrig også der før de flyttet til LA. I 1908 er familien tilbake i Norge. Nå var Rosalie død og farfar var gift med Serine (f. Sivertsdatter Grip på Grip ved Kristiansund). Tante var kun kort tid i Norge før hun returnerte til USA der hun mest bodde i Chicago. Jeg tenker at hun er nøkkelen til å finne stedet dersom jeg kan få tak i hennes fødselsattest eller innføring i en kirkebok. Jeg har søkt en del i Ancestry.com. I Social Security Death Index står det at hun ble født 11.11.1893. Hun døde også i Los Angeles i august 1977. Hennes siste oppholdssted var Glendale, LA. Både her og i folketelling for 1930 (Chicago) er hun oppgitt med en variant av etternavnet, - nemlig Christensen. Men jeg kan ikke finne informasjon om fødsel. (Har også søkt i rootsweb uten suksess.)

Jeg har prøvdå søke etter folketellinga 1900 for Los Angeles, men sliter med å finne ut av det.

Hvor kan jeg henvende meg får å få tak i fødselsattest/kirkebokinnførsel eller hvordan kan jeg finne ut av folketellinga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

California Death Index, 1940-1997

Name: Ione Christianse

Social Security #: 571242317

Sex: Female

Birthplace: Other Country

Death Date: 28 Aug 1977

Death Place: Los Angeles

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du ser i mitt innlegg har jeg allerede funnet Social Security Death Index der står det at hun ble født 11.11.1893 og dette var i forbindelse med død i aug 1977. Der står det også rett hvor hun bodde da hun døde. Det er mulig det du viser til skal være samme person, men der står det at hun var født i et annet land og det stemmer ikke. Jeg søker informasjon om hvor familien mer nøyaktig bodde da hun ble født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg skrev siste innlegget, ble jeg i stuss om det kunne oppleves som utakknemlig. Jeg er svært glad for alle som er interessert, men er ikke vant med å bruk smilys eller formidle stemning på annen måte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bestille søknaden fra Social Security Administration siden du har social security nummeret. Dødsattesten er kanskje også ett sted og starte. Dette kan bestilles fra County Clerk/Recorder i den kommunen (County) hvor hun døde. Glendale ligger i Los Angeles County (med hovedkontor i City of Norwalk) - så det er kanskje der du må starte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til at dødsattestene her inneholder som oftest ett felt "Birthplace of Decedent - State and County", og dersom det feltet er fylt ut på dødsattesten, så vet du jo hvor du kan lete etter fødselsattesten. SS-5 (fra SSA) er samme; det inneholder også ett felt for "Birth Place". Og hvis du allerede vet hvilket County fødselen tok sted, så er Clerk/Recorder-kontorene villig til å søke i arkivet mot betaling. Når det gjelder eiendommer; så har City Planner i mitt county tilgang til historiske kart der du kan lese om eiedom og historisk utvikling i ett område. Om dette er tilfellet i alle counties i USA vet jeg ikke. Biblioteker i området du søker i er også en ressurs du kan prøve - ihvertfall i forbindelse med søk etter historiske eiendommer og/eller kart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp bestilt fødselsattest. Det er den jeg er mest interessert i. Jeg er absolutt interessert i denne City Planner. Kanskje det finnes for Los Angeles. Jeg kan søke etter det på nettet, eller kanskje du vet hvor jeg kan finne det. Ser at du bor i Califorina. Har du selv erfaring med noe liknende?

Jeg frykter at farfar hadde denne eiendommen en ganske kort tid i og med at han bodde i Los Angeles ca. 10 år og at han i alle fall mot slutten av den perioden hadde en gateadresse i byen. Det hører foresten med til historien at han vistnok aldri solgte eiendommen, men bare forlot den.

Når jeg bruker tid på dette er det av ren nysgjerrighet. Jeg antar denne eiendommen nå er innelemmet i et urbant område. Jeg håper å reise til Los Angeles om et par år og tenker at det kunne vært morsomt å se hva det er blitt av området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formålet med innlegg 2 var å opplyse om nøyaktig dødsdato for Ione Christiansen. Ingen tvil om at det er samme person som du har funnet (innlegg 1) da Social Security Number er identiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[...] Jeg er absolutt interessert i denne City Planner. Kanskje det finnes for Los Angeles. Jeg kan søke etter det på nettet, eller kanskje du vet hvor jeg kan finne det. Ser at du bor i Califorina. Har du selv erfaring med noe liknende?

Los Angeles Department of City Planning har egen webside her, og Los Angeles County Department of Regional Planning har sin webside her. Om de har det du leter ikke vet jeg ikke, men om de ikke har det så kan de sikkert gi deg veiledning på hvordan du bør fortsette videre og hvem du eventuelt bør kontakte.

 

Ja det stemmer at jeg bor i California og jeg har selv vært hos County/Clerk Recorder i Norwalk mange ganger (vi hadde sesongbilletter til Disneyland i Anaheim og dro ofte den veien). Det var mest kopier av fødsels-/vielses-/dødsattester det gikk i for min del og derfor kan jeg ikke gi deg så veldig mange gode råd angående eiendommer. Men som sagt, City Planner, County Planning Department eller lokale biblioteker er ett fint sted og starte; og de som jobber der kan sikkert gi deg veiledning videre!

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er kansje allerede kjent med innholdet i denne websiden:

 

http://www.renderplus.com/hartgen/htm/larsen.htm

 

Jo takk! Denne kjenner jeg. Den fant jeg fram til gjennom hjelp i brukerforum for en del år siden og har selv bidratt med opplysninger. Takket være hjelpen jeg fikk i forumet den gangen kom jeg i kontakt med slekt i USA som jeg ikke kjente. Desverre er de som kjent min familie døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har mottatt dåpsattesten for tanta mi. Jeg var mest interessert i om der var noen opplysninger om adresse hvor de bodde, men skjønte vel egentlig etter å ha bestilt at det kanskje ikke er vanlig i slike dokumenter. Derimot står det "District No. 1901". Med søk i nettet finner jeg at det finnes et politidistrikt i LA som heter 1901. Der er en kartskisse som viser hovr i LA dette distriktet er. Nå tenker jeg at inndeling av politidistrikt neppe var gjort på den tiden tanta mi var født. På samme søk fant jeg en genforum side der en person etterlyser en slektning som også har referanse til samme distrikt. Det var fra 1936. Er det noen som har innsikt i dette?

 

Jeg har vært inne på nettsida til County Department of Regional Planning i Los Angeles slik Ken foreslo. I første omgang ble jeg ikke så klok av det, men jeg kommer til å bruke mer tid på dette. Det burde vel i alle fall kunne være et sted jeg kan henvende meg til med spørsmålet om "District 1901".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en lenke som viser til 21 geografiske politiområder i Los Angeles. Ved å klikke på disse kommer det opp gate-kart for området.

 

http://www.lapdonline.org/crime_mapping_and_compstat

 

Usikker på hvordan dette kan hjelpe meg. Dersom områdene er nummerert blir det ikke plass til "District no. 1901" blant de 21 geografiske politiområdene. Nettsida der jeg fant dette området er Los Angeles Times sin:

 

http://projects.latimes.com/mapping-la/lapd/reporting-district/1901/

 

Spørsmålet er om dette har relevans til noen form for inndeling på slutten av 1800-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har følgende på din lenke i innlegg 16:

'Reporting District 1901 is a policing area defined by the Los Angeles Police Department.

In the LAPD's system it belongs to Basic Car Area 19A1, which is a member of the Mission Division in the Valley Bureau.'

 

Altså er 1901, område nr. 19 som heter Mission og som du finner i lenken i innlegg 15. Klikker du på Mission i den lenken får du opp kart med gatenavn i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har følgende på din lenke i innlegg 16:

'Reporting District 1901 is a policing area defined by the Los Angeles Police Department.

In the LAPD's system it belongs to Basic Car Area 19A1, which is a member of the Mission Division in the Valley Bureau.'

 

Altså er 1901, område nr. 19 som heter Mission og som du finner i lenken i innlegg 15. Klikker du på Mission i den lenken får du opp kart med gatenavn i området.

 

Hadde ikke finlest all informasjon i nettsiden jeg refererte til. Hadde ikke sett nøye nok på teksten på høyre side der det står det som du referer: "In the LAPD's system it belongs to Basic Car Area 19A1, which is a member of the Mission Division in the Valley Bureau." Nå ser jeg at dette område 19 ligger i samme området som kartet jeg fant. Fortsatt er spørsmålet om dette har relevans til noen form for inndeling for over 100 år siden. Kanskje den fødselsattesten jeg har fått tilsendt ikke er kopi av den opprinnelige, men utfylt nå og inneholder informasjon som referer til dagens distriktsinndeling.

 

Jeg har foresten sendt en forespørsel til Los Angeles Department of City Planning, slik Ken foreslo. Selv om jeg tenker at det ikke er rette instans, kan jeg kanskje få tips om videre søk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulige kilder kan være eiendomsregister og data for eiendomsskatt, samt lister over stemmeberettigede.

 

Kansje kan du få opplysninger fra biblioteker eller slektsforskerforeninger i Los Angeles.

 

http://theusgenweb.org/ca/losangeles/langelib.htm

 

Jeg har søkt på ancestry.com på navnet til farfar. Det har jeg gjort både bredt og spesilet på "California Voter Registers, 1866-1898". Jeg jakter på et eiendomsregister og kankje kan det også være noe data for eiendomsskatt (skjønt jeg tenker at slikt kanskje ikke fantes/finnes i USA). Nettsiden du oppgir kan inneholde mange muligheter når jeg får gått grundig gjennom alle lenkene den har. Foreløpig har jeg bare sett innom noen av mulighetene. Jeg er svært interessert i å få tilgang til slektsforskerforeninger i Los Angeles. Vet noen om det finnes slike forum som dette i Los Angeles? Har søkt i http://www.archives.com, men det krever medlemsskap. Jeg betaler allerede for ancestry.com og geni.com, så jeg tenker det kan bli mange medlemsskap. Kommer til å vente på svar på e-post som nevnt i tidligere innlegg før jeg går videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jakter på et eiendomsregister og kankje kan det også være noe data for eiendomsskatt (skjønt jeg tenker at slikt kanskje ikke fantes/finnes i USA).

 

I USA er kommuneskatten eigedomsskatt og til vanleg på eit langt høgare nivå enn her i landet. Søk på Google og "eiendomsskatt usa". Så eigedomsskatt finst så absolutt i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en kandidat for familien Adolf Christiansen i US census for 1900. Fødselsdataene stemmer ikke helt, han er 43 år, hun er 35 år, men paret har vært gift i 9 år, noe som stemmer med vielsen i Cook, Illinois, den 17. sept. 1891. Denne Adolf er 'painter' og immigrerte i 1873, hun immigrert i 1882, begge født i Norge. De bor i Ward 6 (bydel nr. 6), og manntallskretsen er 74th Precinct LA township. US census er datert 7th June 1900.

 

1900 United States Federal Census

Name: Ima Chrintsinsin

[Jona Chrintsinsin]

Home in 1900: Los Angeles Ward 6, Los Angeles, California

[Los Angeles, Los Angeles, California]

Age: 6

Birth Date: Nov 1893

Birthplace: California

Race: White

Gender: Female

Relationship to head-of-house: Daughter

Father's name: Adolph Chrintsinsin

Father's Birthplace: Norway

Mother's name: Lucy Chrintsinsin

Mother's Birthplace: Norway

Marital Status: Single

Occupation: At school

 

Household Members: Name Age

Adolph Chrintsinsin 43

Lucy Chrintsinsin 36

Ima Chrintsinsin 6

 

1900 United States Federal Census

Name: Adolph Chrintsinsin

Home in 1900: Los Angeles Ward 6, Los Angeles, California

[Los Angeles, Los Angeles, California]

Age: 43

Birth Date: May 1857

Birthplace: Norway

Race: White

Gender: Male

Immigration Year: 1873

[1883]

Relationship to head-of-house: Head

Father's Birthplace: Norway

Mother's Birthplace: Norway

Spouse's Name: Lucy Chrintsinsin

Marriage year: 1891

Marital Status: Married

Years married: 9

Occupation: Painter

 

Household Members: Name Age

Adolph Chrintsinsin 43

Lucy Chrintsinsin 36

Ima Chrintsinsin 6

 

1900 United States Federal Census

Name: Lucy Chrintsinsin

Home in 1900: Los Angeles Ward 6, Los Angeles, California

[Los Angeles, Los Angeles, California]

Age: 36

Birth Date: Aug 1864

Birthplace: Norway

Race: White

Gender: Female

Immigration Year: 1882

Relationship to head-of-house: Wife

Father's Birthplace: Norway

Mother's Birthplace: Norway

Mother: number of living children: 1

Mother: How many children: 2

Spouse's Name: Adolph Chrintsinsin

Marriage year: 1891

Marital Status: Married

Years married: 9

Occupation: Not stated

 

Household Members: Name Age

Adolph Chrintsinsin 43

Lucy Chrintsinsin 36

Ima Chrintsinsin 6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en kandidat for familien Adolf Christiansen i US census for 1900. Fødselsdataene stemmer ikke helt, han er 43 år, hun er 35 år, men paret har vært gift i 9 år, noe som stemmer med vielsen i Cook, Illinois, den 17. sept. 1891. Denne Adolf er 'painter' og immigrerte i 1873, hun immigrert i 1882, begge født i Norge. De bor i Ward 6 (bydel nr. 6), og manntallskretsen er 74th Precinct LA township. US census er datert 7th June 1900.

 

1900 United States Federal Census

Name: Ima Chrintsinsin

[Jona Chrintsinsin]

Home in 1900: Los Angeles Ward 6, Los Angeles, California

[Los Angeles, Los Angeles, California]

Age: 6

Birth Date: Nov 1893

Birthplace: California

Race: White

Gender: Female

Relationship to head-of-house: Daughter

Father's name: Adolph Chrintsinsin

Father's Birthplace: Norway

Mother's name: Lucy Chrintsinsin

Mother's Birthplace: Norway

Marital Status: Single

Occupation: At school

 

Household Members: Name Age

Adolph Chrintsinsin 43

Lucy Chrintsinsin 36

Ima Chrintsinsin 6

 

1900 United States Federal Census

Name: Adolph Chrintsinsin

Home in 1900: Los Angeles Ward 6, Los Angeles, California

[Los Angeles, Los Angeles, California]

Age: 43

Birth Date: May 1857

Birthplace: Norway

Race: White

Gender: Male

Immigration Year: 1873

[1883]

Relationship to head-of-house: Head

Father's Birthplace: Norway

Mother's Birthplace: Norway

Spouse's Name: Lucy Chrintsinsin

Marriage year: 1891

Marital Status: Married

Years married: 9

Occupation: Painter

 

Household Members: Name Age

Adolph Chrintsinsin 43

Lucy Chrintsinsin 36

Ima Chrintsinsin 6

 

1900 United States Federal Census

Name: Lucy Chrintsinsin

Home in 1900: Los Angeles Ward 6, Los Angeles, California

[Los Angeles, Los Angeles, California]

Age: 36

Birth Date: Aug 1864

Birthplace: Norway

Race: White

Gender: Female

Immigration Year: 1882

Relationship to head-of-house: Wife

Father's Birthplace: Norway

Mother's Birthplace: Norway

Mother: number of living children: 1

Mother: How many children: 2

Spouse's Name: Adolph Chrintsinsin

Marriage year: 1891

Marital Status: Married

Years married: 9

Occupation: Not stated

 

Household Members: Name Age

Adolph Chrintsinsin 43

Lucy Chrintsinsin 36

Ima Chrintsinsin 6

 

Jeg setter umåtelig stor pris på ditt engasjement Kurt!

 

Selv om det er en del som stemmer i denne folketellinga, så tror jeg ikke det er rette familie. Jeg synes det blir litt for stor navnevarisajon. Min farmor hadde navnet Waldine Rosalie i ministralboka der dåp er innført. Far kalte henne Rosalie. I tantes dåpsattest står det Rose. Og tantes navn var i følge dåpsattesten Ione Evelyn.

 

Jeg ser du har en del informasjon fra Larsen Family Genealogy som du nevnte i tidligere innlegg. Det er rett at Rosalie og Adolf Syver giftet seg i Chicago, Cook county, Illinois, den 17. sept. 1891.

 

Jeg vet ikke hvor du har fått greie på at Rosalie emigrerte fra Norge i 1882, men det stemmer. (Hun reiste første gang over sammen med familien i 1872, men de kom tilbake og er registret i Christiania i 1875).

 

Jeg har et visittkort far farfar der han kaller seg "Practical painter". Dette stemmer med det du har funnet. Far sa at han drev med plakatmaling for foretninger. Han var dessuten en ivrig amatørmaler. Det meste har har bare interesse for familien, men et bilde var på høstutstilling i Oslo i 1932.

 

Før jeg så dette siste innlegget ditt, så hadde jeg gått litt mer inn i ancestry.com og fant noe som jeg av en eller annen grunn har valgt å overse tidligere. Via U.S. City Directories finnes det en kilde som likner på adressebøker i Norge (Oslo). Jeg fant 4 slike som har Adolph Christiansen på litt forskjellige aderesser i Los Angeles. To fra perioden 1893-1894 og to fra 1898-1900. Han står oppført som "housepainter" på de to første og som "painter" på de to siste. Jeg kan jo ikke være sikker på at dette er rett Adolph Christiansen. Og etter dette innlegget ditt, skjønner jeg at det i det minste kan ha vært to Adolph som var painter i LA i samme tidsrom.

 

Utgangspunktet mitt var denne farmen. Jeg var svært nysgjerrig på hvor den var fordi det er et par familieanekdoter knyttet til den og fordi jeg har bilder farfar har malt som antakelig er derifra. Jeg håper å reise til USA om et par år å lete opp steder jeg har hørt om i Chicago og Los Angeles. Jeg ser ikke bort i fra at farfar var farmer kun svært kort tid. Jeg har ettersøkt også en gård på Hedemarken han hadde da han kom tilbake til Norge. Den drev han trolig bare 1 til 2 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er 4 Adolph Christianson i LA i året 1900, er nok sjansen liten for at mer enn en av dem skal ha en datter som heter Iona (ifølge det håndskrevne originaldokumentet), og som er født i November 1893 av norsk far og norsk mor. (Det var forøvrig ikke vanlig å ta med alle døpenavnene i US census, snarere tverimot, barn blir ofte ført kun med sine 'kallenavn').

 

Min tanke er at du burde sjekke om det gatenavnet du har fra deres bosted i LA, ligger i Ward 6 eller i 74th Precinct.

 

Vielsen til Adolph og Rosalie har jeg fra Illinois Statewide Marriages, hvor det står 17. sept. 1891 (på websiden du refererer til står det 1895).

 

CHRISTIANSON, ADOLPH LARSON, ROSALIE 1891-09-17 / 00172598 COOK

 

http://www.ilsos.gov/GenealogyMWeb/MarriageSearchServlet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er 4 Adolph Christianson i LA i året 1900, er nok sjansen liten for at mer enn en av dem skal ha en datter som heter Iona (ifølge det håndskrevne originaldokumentet), og som er født i November 1893 av norsk far og norsk mor. (Det var forøvrig ikke vanlig å ta med alle døpenavnene i US census, snarere tverimot, barn blir ofte ført kun med sine 'kallenavn').

 

Min tanke er at du burde sjekke om det gatenavnet du har fra deres bosted i LA, ligger i Ward 6 eller i 74th Precinct.

 

Vielsen til Adolph og Rosalie har jeg fra Illinois Statewide Marriages, hvor det står 17. sept. 1891 (på websiden du refererer til står det 1895).

 

CHRISTIANSON, ADOLPH LARSON, ROSALIE 1891-09-17 / 00172598 COOK

 

http://www.ilsos.gov/GenealogyMWeb/MarriageSearchServlet

 

Jeg har gått litt nærmere gjennom informasjonen fra folketellingen du har funnet. Det er bare på to punkter det er et litt stort avvik fra mine opplysninger. Det første er farmors navn, Lucy - Rosalie (Rose). Jeg kjenner ikke så godt til amerikanske navneskikker, men har jo hørt, i alle fall i forbindelse med mannsnavn, at enkelte kan ha kallenavn som brukes mest og som er helt forskjellig fra "døpe"-navnet. Kanskje er det tilfelle her. Det andre som stemmer litt dårlig er Adolf sitt immigrasjonsår. Jeg vet definitivt at han emmigrerte i 1885. Det står i FT1910 når han er tilbake i Norge. Jeg har en attst fra brannvesnet i Christiania som han har fått i 1885 der det står at "he leaves the service at his own request, for the purpose of going to America". Ellers er de andre avvikene så små at det kan være feilmarginer. Når det gjelder etternavnet tenker jeg det skyldes dårlig transkripsjon (har hørt tidligere at det kan være folk med opphav fra alle verdenshjørner som gjør dette.) Jeg heller til at du kanskje har funnet rett familie, men er fortsatt litt usikker. Dersom det er rett familie, dukker det opp en interessant ny opplysning. Det kan se ut til at min far kunne hatt to søsken. Jeg har aldri hørt om andre enn Ione, men det kan ha sin naturlige forklaring i at dette skjedde mange år før far ble født. Etter at farfar mistet sin først kone, giftet seg på nytt og siden vendte tilbake til Norge da far var 5 år, så kan et dødfødt barn eller et barn som døde kort tid etter fødsel ha blitt fortrengt.

 

Du skriver som om jeg har funnet 4 Adoloph Christiansen. Jeg tenker det er en og samme. De to i perioden 1893-1894 har samme adresse: 1212 W. Twelfth . De to andre i perioden 1898-1900 har og samme adresse: 1232 47th. Den første av disse kan være i Ward 6 (litt vanskelig å se, men i alle fall nær.) Den andre kan jeg ikke finne i google earth. Men den eneste adressen jeg kjente til fra før, 994 E 47. st. der de bodde i 1901, er nok med stor sansynlighet nord i Ward 6. Ingen av disse adressene passer med district 1901 som er nevnt i Iones fødselsattest. Hun ble født i slutten av 1893 og da kan de ha flyttet og bodd på det stedet jeg leter etter i 5-6 år fram til en gang mellom 1898 og 1901.

 

Det var forresten fint å finne den sida du har brukt til å finne vielsen mellom Adolf og Rosalie. Dato og årstall der fant jeg i en tidlig fase da jeg jobbet med dette og gjorde den kardinalfeilen at jeg ikke var påpasselig å føre inn kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.